חדשות
בואו לקרוא: איך ייראה כביש 1
הועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות במשרד הפנים, אישרה היום תכנית לשדרוג כביש מספר 1 בקטע שער הגיא-ירושלים. כנסו לקרוא מה צפוי לנו בעוד כמה שנים, ואיך הכביש ייראה. מעניין
עתה, תעבור התכנית לאישור ועדת השרים לענייני פנים ושירותים בראשות שר הפנים וסגן ראש הממשלה, אלי ישי.
כביש ירושלים ת"א (כביש מספר 1) בקטע שבין שער הגיא לירושלים, שודרג והורחב במהלך שנות ה-60 של המאה הקודמת ומאז למעט מספר קטן של שינויים כגון שינויים שבוצעו באזור שער הגיא ומחלף שורש, לא בוצע בתוואי שיפוץ מהותי.
הכביש הקיים ברובו צר וחסר שוליים, איננו מאפשר זרימה של התנועה ועמוס ברוב שעות היום. קטעים רבים של הכביש גם אינם מאפשרים נסיעה נינוחה ובטוחה, ומתרחשות לאורכם תאונות ותקלות בכלי הרכב, הפוגעות בזרימת התנועה.
התכנית שאושרה כוללת שדרוג משמעותי של קטע הכביש, שאורכו 16 ק"מ, מתוך תפישתו ככביש הרוחב הראשי בישראל, המחבר בין מרכז הארץ, נמל התעופה ועיר הבירה ירושלים.
המרכיבים העיקריים בתכנית הם כדלהלן:
הרחבת הכביש על ידי הוספת נתיב נסיעה לכל כיוון: הכביש כולו יורחב, כך שיכלול שלושה נתיבי תנועה לכל כיוון. על מנת לצמצם את הפגיעה הנופית ואת היקפי החציבה, ולאפשר שיקום מיטבי של הנוף הייחודי שבין שער הגיא למחלף שורש, יוגבה קטע כביש זה בעוד 8 מ' מעל הכביש הקיים, תוך שימוש במתווה הטבעי המתרחב של הגיא לצורך הרחבתו של הכביש.
מנהרה וגשרים להקלה על התנועה: התכנית כוללת כריית מנהרה באורך כ-600 מ' במחלף הראל, מתחת לתוואי הכביש הקיים באזור הגן הלאומי קסטל. היציאה מהמנהרה לכיוון ירושלים תתחבר לשני גשרים מקבילים באורך כ-800 מ' מעל עמק מוצא. גשרים אלה יחליפו את סיבוב מוצא הקיים, שהינו בעייתי מבחינה בטיחותית. השילוב בין המנהרה והגשרים יאפשר צמצום העליות, הירידות והעיקולים הקיימים היום בכביש, וכך תשופר רמת הבטיחות, המהירות ונוחות הנסיעה בכביש.
שיפורים בנגישות לישובים לאורך הכביש: התכנית כוללת הקמת מחלף חדש, שיאפשר גישה לאזור נווה אילן משני צידי הכביש (בניגוד לגישה לנווה אילן רק מכיוון ירושלים בלבד, כפי שקיים היום); הפיכת מחלף עין חמד למעבר תת קרקעי לשם שיפור הבטיחות ונוחות הנסיעה; ושינוי החיבור של מחלף מבשרת ציון אל הכביש, על מנת לאפשר חיבור נוח יותר של שני חלקי הישוב, המופרדים על ידי הכביש הראשי.
שיפורים בטיחותיים, לרבות הוספת שוליים תקניים, מעקות בטיחות, שיפורים ברדיוסים האופקיים והאנכיים ומפרדה בין שני מסלולי הכביש.
בניית גשר אקולוגי ברוחב 50 מ' באזור שער הגיא, ממערב למחלף שורש, למעבר בעלי חיים בין צידי הכביש ומניעת קיטוע של בתי הגידול הקיימים בגן לאומי הרי יהודה.
הנחיות מפורטות לטיפול נופי, על מנת לשמור על ערכי הטבע, הנוף והמורשת לאורכו.
אדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים: "לראשונה מזה כ-40 שנה אושרה תכנית לשדרוג כביש מספר 1, משער הגיא לפאתי ירושלים. לעיני הועדה לתשתיות לאומיות עמדו, זה לצד זה, החשיבות בבטיחות ובנוחות הנסיעה לירושלים וממנה, והרגישות והחשיבות של הרי יהודה המחברים בין הבירה לשפלה. לכן, אותרו פתרונות של שיקום נופי, הקמת מנהרות וגשרים. לא מדובר רק בפתרון הנדסי משוכלל, אלא גם בשימור ושיפור חווית העלייה לירושלים והירידה ממנה, שהפכה לכרטיס הביקור של ישראל כולה".
הליך אישור התכנית כלל שמיעת הערות הוועדה המחוזית ירושלים , הוועדות המקומיות והציבור. התקיימו חמישה ימי שימוע ארוכים על ידי חוקרת התכנית, שהגישה המלצות לוועדה. לאחר מכן קיימה הות"ל שני דיונים ארוכים בתכנית.
הוועדה קיבלה את מקצת ההשגות והורתה להכניס בתכנית מספר שינויים, שעיקרם נוגעים לשלביות הביצוע של מחלף הראל, לבדיקות פרטניות בנושא מיגון אקוסטי לאורך הכביש ולצמצום שטחי ההפקעה לאורך הכביש.