יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הלילה בשמונה: מכת חושך

הערב בשעה 20:00 יכבו האורות ב-14 רשויות מקומיות בישראל, זאת לרגל שעת כדור הארץ 2010. מחלוקת בקהיליית המדע: "מהי השפעת השמש על האקלים?"

אהרן שיין, ח' באייר תש"ע - 22/04/2010 10:11
מכת חושך: היום תתקיים בישראל שעת כדור הארץ לשנת 2010, במסגרתה הערב בשעה 20:00 ייכבו האורות במבני הציבור של הרשויות המוניציפאליות הבאות: תל-אביב-יפו, ירושלים, חיפה, באר שבע, אילת, אשקלון דימונה, יבנה, כפר סבא, מודיעין מכבים-רעות ,נס ציונה, פתח תקוה, ראשון לציון ורעננה.

בהקשר לכך, ביום ראשון הקרוב ייפתח באוניברסיטה העברית כינוס בנושא "הקשר בין השמש, הקרינה הקוסמית והאקלים". הכינוס יעסוק בסוגיה שנמצאת בלב הוויכוח המדעי על ההתחממות הגלובלית - מהי השפעת השמש על האקלים? לשאלה זו, אשר עדיין אין לה תשובה מדעית מוחלטת, חשיבות מכרעת לקביעה עד כמה אחראים בני האדם להתחממות הגלובלית. "אם לשמש השפעה מרובה על האקלים אזי למעשי האדם על כדור הארץ השפעה קטנה יותר" מסביר מארגן הכינוס פרופ' ניר שביב ממכון רקח לפיזיקה שבאונ' העברית. 

לטענת פרופ' שביב, השמש משפיעה באופן עקיף על ההתחממות הגלובלית. "יש בידינו מספר רב של עדויות אמפיריות המראות שלשינויים בפעילות השמש יש השפעה לא מבוטלת על האקלים. השינויים על פני השמש באים לידי ביטוי כשינויים בעוצמת השדה המגנטי, במספר כתמי השמש, בעוצמת רוח השמש ועוד. כיום מצביעות כל העדויות על קיומו של מנגנון המעיד על השפעת השמש, ככל הנראה דרך הקרינה הקוסמית (חלקיקים אנרגטים שנמצאים מחוץ לכדור הארץ). כדי לנבא את שינויי הטמפרטורה הצפויים במאה ה-21, עלינו לדעת בראש ובראשונה מה יתרום לשינוי מאזן האנרגיה על פני כדור הארץ. שנית, עלינו לדעת מה הרגישות האקלימית האמיתית לשינויים אלה". לטענת פרופ' שביב, ההתחממות הגלובלית תימשך בקצב נמוך יחסית.

מנגד, טוענים חלק ממשתתפי הכינוס, ביניהם פרופ' יורג בר ממכון המחקר EAWAG בשוויץ, כי לשמש אין השפעה כה גדולה על האקלים ולכן ההתחממות הגלובלית מושפעת יותר ממעשי בני האדם. לפי השערה זו, התחממות כדור הארץ תימשך במאה ה-21, בקצב של עד כדי 0.2 מעלות לעשור ואף יותר.

עדיין לא התקבלו ממצאים מדעיים שיכולים להכריע את הוויכוח לכאן או לכאן, אבל ניסוי במאיץ החלקיקים הגדול שנבנה במנהרה תת-קרקעית בשוויץ - אשר עורך בימים אלו פרופ' גספר קירבי, שצפוי להשתתף אף הוא בכינוס, יוכל להכריע אחת ולתמיד בוויכוח.