יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

טרגדיה בפולין - חילול שבת בישראל

"האסון הגדול ביותר שלנו מאז מלחמת העולם ה-2", כך כינה היום ראש ממשלת פולין את אסון התרסקות המטוס שנהרגו בו נשיא פולין ובכירים רבים בממשל הפולני. הנשיא פרס, ראש הממשלה ושרים בכירים, פרסמו הודעות אבל בעיצומו של יום השבת. פיקוח נפש?

אהרן שיין, כ"ו בניסן תש"ע - 10/04/2010 23:17
הטרגדיה בפולין - חילול שבת ממלכתי בישראל: "האסון הגדול ביותר שלנו מאז מלחמת העולם השנייה", כך כינה היום ראש ממשלת פולין, דולנד טוסק, את התרסקות המטוס הפולני בה נספו נשיא פולין, לך קצ'ינסקי ורעייתו, יחד עם רבים מבכירי הממשל בפולין. בכירי המדינה בראשות הנשיא פרס, נחפזו למסור הודעות אבל בעיצומו של יום השבת.

מחקירה ראשונית עולה כי המטוס שנשא על סיפונו 132 נוסעים ניסה לנחות בשדה התעופה בסמולנסק שברוסיה כשבאזור שרר ערפל כבד מאד. ההתרסקות אירעה בעת שהמטוס מדגם טופולב T 54 היה במרחק של 1.5 קילומטר משדה התעופה בסמולנסק.

פמליית הממשל הפולני הייתה בדרכה לאירוע לציון 70 שנה לטבח שביצעו חיילי ברית המועצות באלפי קציני צבא פולנים ביער קאטין, במהלך מלחמת העולם ה-2.

עדי ראייה מסרו כי המטוס פגע בצמרות העצים והתרסק. מושל מחוז סמולנסק מסר כי "המטוס התרסק והתפרק לחתיכות. איש לא ניצל".

מיד לאחר האסון הורה נשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, לרשויות החקירה הרוסיות לפתוח בחקירה מעמיקה לבירור נסיבות ההתרסקות. מדבדב הורה לפעול "בשיתוף פעולה הדוק עם הפולנים". ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין הודיע כי ינהל את החקירה באופן אישי.

שעות לאחר ההתרסקות הועלו טענות על ידי אנשי מגדל הפיקוח בסמולנסק לפיהן, הם התרו מספר פעמים בפני טייסי המטוס הפולני כי באזור הנחיתה שורר ערפל כבד שמקשה מאד על הנחיתה במקום. לטענת אנשי הפיקוח, הטייסים הפולנים התעלמו מאזהרותיהם.

רשויות החקירה ברוסיה כבר איתרו את שתי הקופסאות השחורות של המטוס, והן מקוות להשיג יותר פרטים על הסיבה שהובילה להתרסקות.
בפולין הוכרז על שבוע אבל לאומי לזכר ההרוגים באסון ההתרסקות. ברחובות וורשה התאספו אלפים רבים שהדליקו נרות והתאבלו על מות מנהיגי המדינה.

בעקבות מות הנשיא יתקיימו בפולין בחירות חדשות לנשיאות במהלך החודשים הקרובים.

ממשלת פולין פרסמה את רשימת ההרוגים - לך קצ'ינסקי, נשיא פולין ורעייתו; ראש הממשלה לשעבר, רישצ'רד קצ'ורובסקי; מריוס הנדזליר, שר מטעם לשכת הנשיא; סטניסלב ג'רזי קומורובסקי, סגן שר הביטחון; אנדרז' קרמר, סגן שר החוץ; תומאס מרטה, סגן שר התרבות; הגנרל תדאוס בוק, רמטכ"ל צבא פולין; האדמירל אנדרז'ק קרווטה, מפקד חיל הים הפולני; הגנרל פרנצ'יסזק גאגור, ראש לשכת הנשיא; סלוומיר סקרזיפק, נגיד הבנק הפולני המרכזי; אלכסנדר זיגלו, ראש הלשכה לביטחון לאומי, ועוד בכירים מהפרלמנט ומהממשל הפולני. 

בפולין ובמקומות נוספים בעולם החלו בשעות שלאחר האסון הכבד, להעלות השערות בדבר הסיבה שהובילה להתרסקות. אנשים רבים העלו השערות כאילו יד הממשל הרוסי בהתרסקות המטוס, זאת עקב העוינות הרבה ששררה בין ראשי הקרמלין לנשיא פולין קצ'ינסקי.

קצ'ינסקי הוביל את הקו התקיף בפולין שדגל בשיתוף פעולה מלא עם האמריקנים ועם נאט"ו ובהיבדלות מהממשלה הרוסית, דבר שעורר עוינות רבה בין רוסיה לפולין.

בישראל פורסמו הודעות אבל בעיצומו של יום השבת

למרות שמדובר בעיצומו של יום השבת, מיהרו בכירי המדינה בהם, הנשיא שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק - לפרסם הודעות אבל.

נשיא המדינה שמעון פרס, אמר היום בהודעת אבל שפרסם כי "הידיעה על האסון הנורא של אובדן ידידי, הנשיא לך קצ'ינסקי, רעייתו מריה, ובכירים נוספים בהנהגה המדינית והפרלמנטרית של פולין היכתה אותנו בכאב, בתדהמה ובהלם". פרס הוסיף כי "מדינת ישראל מרכינה ראש ומשתתפת ביגונכם הכבד על האובדן".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא זכר את קדושת השבת ופרסם הודעת אבל מטעמו: "אנו משתתפים באבלו הכבד של העם הפולני, על אובדן הנשיא קצ'ינסקי, רעייתו וכל חברי המשלחת הפולנית. הכרתי את הנשיא קצ'ינסקי כפטריוט פולני, כידיד גדול של ישראל וכמנהיג שפעל רבות למען עמו ולמען קידום השלום והשגשוג בעולם".

נתניהו הזכיר את פגישתו האחרונה עם נשיא פולין: "נפגשנו לאחרונה בוורשה, בינואר השנה, במסגרת אירועי 65 שנה לשחרור מחנה אושוויץ ויום השואה הבינלאומי. הנשיא קצ'ינסקי הוביל תהליך חשוב של פתיחת דף חדש ביחסי העם הפולני והעם היהודי ופיתח את יחסי פולין וישראל. בשעה כואבת זו אני מרכין ראש, ביחד עם כל אזרחי ישראל, על אובדן עצום לעם הפולני ולכל האומות שוחרות החופש והשלום".