יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

עיראק: "המוסד גנב מאיתנו ספרי קודש"

ספרי קודש רבים שהוחזקו בארכיונים בעירק ערב מלחמת המפרץ השנייה, ביניהם ספרים מספריית ה"בן איש חי" - גורמים לעימות בין ממשלת ישראל לממשלת עירק .העירקים חושדים כי המוסד מעורב בהעלמת הספרים ודורשים מישראל להשיבם

אהרן שיין, ז' בניסן תש"ע - 22/03/2010 12:12
 
 
כתבי ה"בן איש חי" במוקד עימות דיפלומטי בין ממשלת עירק וישראל - דובר משרד התיירות והעתיקות העירקי, עבד א-זהרה טאלקאני, חושד כי המוסד הישראלי מעורב בגניבת ספרי קודש וכתבי יד עתיקים מהארכיונים בעירק. בין השאר מדובר במספר כתבי יד שהיו שייכים ל"בן איש חי" זי"ע, שהיה חי בבגדד. "עיראק ביקשה את הפריטים בחזרה באמצעות האו"ם, אבל ישראל לא נענתה", אמר דובר המשרד לעיתון "אל חיאת" היוצא בלונדון.

"כנופיות שודדים ובוזזים הצליחו לגנוב כתבי יד עתיקים השייכים לארכיון היהודי בעירק ולמכור אותם לישראל. אינני שולל אפשרות כי המוסד מעורב בפעולות הללו". הוסיף הדובר וסיפר כי עד עתה לא נענתה ישראל לדרישות העירקיות להשבת הספרים במסגרת האו"ם.

לפני כחמש שנים לאחר מבצע חשאי הוברחו לישראל אוסף של 300 ספרי קודש נדירים שהיו שייכים לקהילה היהודית בבגדד. כיום מוצג האוסף במרכז מורשת יהדות בבל באור יהודה. בין הספרים אוסף של 20 ספרים שהיו שייכים לספרייתו של מרן ה"בן איש חי".

כמו כן, מצויים במוזיאון כתבי יד עתיקים ביותר ובהם פירוש הרלב"ג על ספר איוב שנדפס בדפוס נאפולי בשנת 1487. וכן שו"ת ממרן האלשיך הק' שנדפס בדפוס ונציה בראשית המאה ה-16.

במהלך מלחמת עירק העביר צבא ארה"ב אוסף שמכיל אלפי ספרי קודש עתיקים למוזיאון הלאומי בוושינגטון לצורך שימור הספרים. כעת, דורשים העירקים לקבל את הספרים חזרה לידיהם והם חוששים כי יהודים יצליחו להניח את ידיהם על הספרים ובכך תימנע החזרתם לעירק. בהתייחסו לעניין אמר דובר משרד התרבות והעתיקות העירקי, כי עד עתה "כל הבדיקות שערכה ממשלת עירק בנושא זה העלו כי לא נגנב דבר מהארכיון היהודי שהועבר לארה"ב לצורך שיפוץ". אולם הוסיף הדובר, ממשלת עירק עוקבת אחר מצב הספרים בוושינגטון והיא "מעודכנת במצב העתיקות בארה"ב".

מומחה לענייני טרור טען לאחרונה, כי הספרים העתיקים שנגנבו, נמכרים בשוק ומשמשים מימון לארגוני הטרור הפועלים בשטח עירק.