יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אלי ויזל: "אני לא שונא את הפלסטינאים"

הפרלמנט ההונגרי ציין 20 שנות פעילות חב"ד במדינה, פרופ' אלי ויזל, אורח הכבוד, נאם

ראובן שטיין כ"ג בכסלו תש"ע - 10/12/2009 17:02
אמש (רביעי), ציין הפרלמנט ההונגרי 20 שנות פעילות חב"ד במדינה, ובסימפוזיאון שנערך בפרלמנט ההונגרי, נטלו חלק בין השאר ראש ממשלת הונגריה, מר באנאי, שהתכבד לנאום באסיפה וזוכה פרס נובל פרופסור אלי ויזל, אורח הכבוד.

פרופ' אלי ויזל, ניצול שואה ממוצא הונגרי, זוכה בפרס נובל לשלום ופעיל זכויות האדם, התחיל אמש (רביעי) ביקור רשמי בבודפשט, הונגריה.

ויזל נענה להזמנתו של הרב שלמה כובש, רבה של "הקהילה היהודית הונגרית המאוחדת" (עמי"ך – EMIH)  לציון 20 שנות פעילות תנועת חב"ד בהונגריה, לאחר שבעבר סירב להזמנה רשמית לביקור במדינה.

מר ויזל חרג הפעם מסירובו מתוך הוקרה לתנועת חב"ד ולמנהיגה זצ"ל. האירוע המרכזי במסגרת "חגיגות ה-20" הינו הסימפוזיון בפרלמנט ההונגרי תחת הכותרת: "סולידריות יהודית-הונגרית".

ויזל שימש כנואם המרכזי בסימפוזיון. בנאומו, נשא האורח מסר למנהיגות הפוליטית, דרג מקבלי ההחלטות והחברה ההונגרית כולה.

נאומו המרכזי של ויזל ארך כ-20 דקות, ובו אמר בין השאר, "היום אני כבר לא שונא את ההונגרים. מדבר אתכם יהודי שנולד ברומניה, אבל נלקח לאוישוויץ מהונגריה... אני זוכר טוב מאד כשאספו אותנו ליד בית הכנסת הגדול בדרך האחרונה לאוישוויץ.

"מאז אני שונא אותם [הכוונה להונגרים, שחייליהם ושוטריהם אספו את היהודים ומסרו אותם לגרמנים. ר.ש.]. כך כתבתי בשעתו בשנת 1954. היום אני כבר לא שונא אף אחד. האמת שאני לא שנאתי אף פעם, ודאי לא הונגריה של היום".

"אני לא שונא את הפלסטינאים"

עוד אמר ויזל, "אין בי היום שנאה לשום אדם. לדוגמא בהיותי יהודי אני אוהב את ישראל, אני אוהב אותה עם כל לבי, אבל אף אחד לא ישכנע אותי לשנוא את שונאיהם, את הפלסטינאים! אני לא שונא! ועדיין אנחנו יהודי הונגריה עצובים מאד. עצובים על הברוטאליות ועל התנאים התת-אנושיים שהראו לנו הז'נדמרים והשוטרים ההונגרים לפני שהעבירו אותנו לגרמנים".

חב"ד בהונגריה

תנועת חב"ד, החלה את פעילותה בהונגריה בשנת 1989 בהנהגתם של הרב ברוך ורעייתו הרבנית בת שבע אוברלנדר. פעילותם הייתה המשך טבעי לתנועה החסידית בהונגריה שלפני המלחמה (ויזל עצמו הוא בן למשפחה חסידית מסיגט).

במשך 20 השנים האחרונות השפיעה תנועת חב"ד על אלפי יהודי הונגריה באמצעות פעילות ההוצאה לאור שלה, תוכניות החינוך למבוגרים וצעירים ועזרה סוציאלית. זאת בנוסף לפעילות הענפה עם הקהילה הישראלית המקומית המורכבת מאנשי עסקים רבים וסטודנטים לרפואה.
[]

 [צלם]