יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

רבני אירופה נגד משאל העם בשווייץ

מנכ"ל "ועידת רבני אירופה" מגנה את תוצאות משאל העם נגד צריחי המסגדים: יש לדבר עם המתונים

אבי משה ט"ו בכסלו תש"ע - 02/12/2009 14:11
"לא במלחמה נגד חופש הדת והפלת צריחי מסגדים בשוויץ תנצח אירופה את האיסלם הקיצוני". כך אומר מנכ"ל "ועידת רבני אירופה", ר' אבא דונר, בתגובה לתוצאות משאל העם נגד הקמת צריחי מסגדים בשוויץ.
 
בהודעה שפרסמה הבוקר (ד') הועידה, בתום הכינוס הדו-שנתי שערכה הועדה המתמדת של הועידה במוסקבה, נאמר כי "רק בתמיכה בלתי מסויגת במתונים בקהילה המוסלמית ובטיפוח הדיאלוג בין הדתות יוכלו ממשלות אירופה לנצח את הפונדמנטליזם האסלאמי הקיצוני".
 
הרבנים שהגיעו מצרפת, גרמניה, איטליה, פולין, הולנד, שוויץ, בלגיה, אוקראינה, אנגליה ורוסיה התכנסו במוסקבה במסגרת סדרת אירועים, שבהם חגגה השבוע יהדות אירופה שני עשורים לחידוש חיי היהדות ברוסיה ולכהונתו של יו"ר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א כרב ואב"ד מוסקבה.
 
אורח הכבוד של הועידה היה השר לחברה ומורשת ישראל, ר' משולם נהרי. הרבנים עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה ונועדו עם יו"ר הבית העליון של בית הנבחרים ברוסיה (הסנט), מר סרגיי מירונוב, ראש עיריית מוסקבה, מר יורי לוצ'קוב, נציגו של נשיא הפרלמנט האירופי, מר פרגס אוברה, המשמש כיועץ האחראי על הקשר בין הפרלמנט לנציגי הדתות ועם הפטריאך הרוסי, קיריל. בפגישות השתתפו הסנטור היהודי, מר בוריס שפיגל הנגיד היהודי, ד"ר אלכסנדר משקביץ, יו"ר הקונגרס היהודי של רוסיה, מר יורי קנר ויו"ר הקהילה היהודית, מר יעקב סוסקין.
 
נשיא הפרלמנט האירופי, מר ג'זי בוזק, ראש ממשלת פולין לשעבר, שיגר באמצעות נציגו מכתב ברכה מיוחד לכינוס הועדה המתמדת במוסקבה. במכתבו כותב בוזק כי כינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' בימים בהם נכנסת לתוקפה 'אמנת ליסבון' היוצרת, לראשונה, בסעיף 17 של האמנה, בסיס לניהול דיאלוג מוגדר ופורמאלי בין הדתות ממחישה יותר מכל את הקשרים הטובים של נציגי יהדות אירופה עם מוסדות האיחוד האירופי. "האמונה היהודית תרמה לעיצוב התרבות והערכים האירופיים ומאוד חשוב שקשר זה של נציגכם באיחוד יימשך. רק שיתוף פעולה שלנו הנובע מרצון משותף וערכי יבטיח שמאורעות מלחמת העולם השנייה לא יישנו" – כתב מר בוזק.
 
יו"ר הבית העליון של בית הנבחרים ברוסיה, מר סרגיי מירונוב, שנועד עם הרבנים אמר כי "אנחנו הרוסים שבצבאנו שירתו כ-400 אלף חיילים יהודים שחררנו את היהודים ממחנות המוות ואנו גאים על כך מאוד", אמר מר מירונוב, שהבטיח כי "חופש הדת והקשר עם הקהילה היהודית בכל רחבי רוסיה יישמר בקפדנות ונילחם מלחמת חורמה בכל תופעה או גלויי אנטישמיות".
 
מירונוב שיבח את עמידתה של 'ועידת רבני אירופה' על משמר זכויותיהם של היהודים ביבשת והבטיח למנכ"ל הועידה, ר' אבא דונר כי יטפל בבקשתו להקלה משמעותית על קבלת ויזות עבודה למורים, מחנכים ורבנים הבאים לשרת ברחבי רוסיה במסגרת הועידה. יו"ר הסנט אמר עוד כי יפעל לקיים יום זיכרון מיוחד לשואה שישולב באירועי יום הניצחון על הנאצים. יו"ר הועדה המתמדת ורבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט שליט"א, אמר כי הבטחה ברוח דומה השמיע שר החוץ של רוסיה, מר יורי לברוב, בעת שהשניים נועדו לפני כשבוע.
 
ר' אבא דונר אמר בסיום הפגישה כי הועידה משבחת את השלטונות ברוסיה על חופש הדת המאפשר את ההתפתחות המדהימה של החיים היהודיים. "אלה המטיפים מוסר לרוסיה עושים זאת כדי לנקות את מצפונם בעת שהם עצמם נטלו חלק פעיל בהשמדת היהודים בתקופת השואה", אמר הרב דונר.
 
ראש עיריית מוסקבה, מר יורי לוצ'קוב, שנשא דברים בכינוס הועדה המתמדת אמר כי זו זכות עבורו להשתתף בועידה חשובה זו של רבני אירופה. "נמשיך לאפשר לכל תושב מוסקבה לחיות על פי אמונתו ודתו. עמדנו ונעמוד בתוקף על מתן הזדמנויות שוות לכל יהודי ויהודי". לוצ'קוב אמר כי "אכן הייתה ברוסיה בעבר 'פוליטיקה אנטישמית' והגבלה על זכויות היהודים אך ימים אלה חלפו ולא עוד. כשהתנו בפני שלא להעסיק יהודים, איימתי בהתפטרות. העסקנו יהודים ואני יכול לבשר לכם שבזכות זה הייתה לנו הצלחה כבירה וגברנו על כל המתחרים".
 
ראש עיריית מוסקבה ביקש את שיתוף הפעולה עם 'ועידת רבני אירופה' למיגור כל תופעה קיצונית. על הגירת יהודים לישראל אמר לוצ'קוב כי "הגירה זו נבלמה כמעט כליל בזכות חופש הדת המוחלט והעמידה העיקשת שלנו על מתן זכויות שוות ליהודים ברוסיה", אמר.
 
השר לחברה ומורשת ישראל, ר' משולם נהרי, אמר כי בדיוני הממשלה שמע תזות שונות על הסיבות שבגינן הופסקה כמעט כליל העלייה מרוסיה לישראל. "עכשיו, כשאני שומע את דבריו של מר לוצ'קוב, והנחרצות והכנות שבה הם נאמרים, אני מבין לפחות את הסיבה, למרות שאינני מסכים עימו ועל היהודים לעלות לארץ חמדת אבות". השר נהרי אמר כי עד שיעלו היהודים לישראל יש להשקיע בחינוך שהוא הערובה היחידה לקיומה של חברה בריאה וחזקה גם כלכלית, גם חברתית וגם ביטחונית. השר נהרי ביקש את סיוע עיריית מוסקבה למוסדות החינוך של פרויקט 'חפציבה' העוסק בחינוכם של כעשרת אלפי ילדים ובני נוער במדינות חבר העמים.
 
המארח, רבה של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט אמר כי המימון הראשוני של מיליון וחצי דולר שאפשר לבנות מחדש לפני כשנתיים בעלות של 12 מיליון דולר את בית הכנסת הגדול של מוסקבה ובית הקהילה ניתן על ידי ראש העיר, מר יורי לוצ'קוב. "ראש העיר, מר לוצ'קוב הוא גם 'השותף' למערכת היחסים הטובה עם ישראל ומערכת יחסים זו היא בעיקר בשל השותפות הזו", אמר.


ספיר כהן
במפגש עם יו"ר הסנט, מר סרגיי מירונוב [צלם]
ספיר כהן
חומות הקרמלין, אמש בשעת לילה מאוחרת  [צלם]
Sapir Cohen

הרב יחי' טובול, אב"ד ליאון עם רבה של ז'נבה, הרב יצחק דיין, שליחי הועידה וביה"ד ד'אירופה לבדיקת בתי העלמין בטורקיה  [צלם]


ספיר כהן

הרב יונתן אברהם מבד"ץ לונדון עם הרב מנחם גלי מביה"ד לונדון[צלם]

ספיר כהן

הרב יונתן אברהם מבד"ץ לונדון עם השר ר' משולם נהרי, על רקע חומות הקרמלין [צלם]

ספיר כהן

 

חלק מהרבנים בכניסה לבית הנבחרים  [צלם]
ספיר כהן

 

מנכ"ל הועידה, ר' אבא דונר ויו"ר הועדה המתמדת, הרב פנחס גולדשמידט, מעניקים ליו"ר הסנט, מר סרגיי מירונוב, "מפתח להצלחה בשיתוף פעולה"  [צלם]
ספיר כהן

 

הגר"פ גולדשמידט ומר אלכסנדר משקביץ עם ראש עיריית מוסקבה, מר יורי לוצ'קוב  [צלם]
ספיר כהן

 

הרב אבא דונר והרב אברהם שייביץ עם ראש העיר מוסקבה, מר יורי לוצ'קוב[צלם]
ספיר כהן

בשיעור תורה לבעלי-בתים, הבוקר (ה'), לפנות בוקר בבית הכנסת הגדול במוסקבה  [צלם]