יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האח בן ה-73 מצא את אחותו בת ה-84

64 שנים אחרי: אח ואחות יהודיים שהופרדו בתום השואה, נפגשו בסיוע יחידת האיתור של מד"א

משה שוורץ י"ד בכסלו תש"ע - 01/12/2009 09:55
שני אחים שהופרדו בילדותם, לפני 64 שנים, בסוף מלחמת העולם השנייה, מצאו האחד את השני לאחר 44 שנות חיפושים, בסיוע יחידת האיתור של מגן דוד אדום.
 
ויקטור בוגדנוביץ' בן ה-73 ואחותו לנה בת ה-85, התגוררו בעיר רוסטוב שבאוקראינה. עם סיום מלחמת עולם השנייה, כשהם עדיין ילדים, הופרדו שני האחים כתוצאה מהמציאות החדשה שהייתה ברוסיה ובמזרח אירופה והתוהו ובוהו ששרר במדינה באותה התקופה. 64 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה, ויקטור מצא מחדש את אחותו שאת מסע החיפוש אחריה התחיל לפני 44 שנה.
 
בניסיון לברר מה עלה בגורלה של אחותו הגדולה, פנה ויקטור בשנת 1965 לשירות האיתור של הצלב האדום ברוסיה, כדי לנסות לאתר את בני משפחתו, בהם אחותו הגדולה, לנה, שנעלמה עם תום המלחמה. החיפוש לא נשא פרי, אך ויקטור לא התייאש והמשיך לנסות.
 
בשנת 2007, ליז סודה, בתה של לנה, המתגוררת באוסטרליה, פנתה לשירות האיתור המרכזי של הצלב האדום בגרמניה כדי לברר מה עלה בגורלם של בני משפחת בוגדנוביץ' מרוסטוב שבאוקראינה. נמסר לה, כי לא נמצא תיעוד לגבי המשפחה ושמישהו אחר כבר פנה בנושא זה בעבר – אדם בשם ויקטור. ליז הבינה מיד שמדובר בדודה האבוד ויזמה חיפוש אחריו, אבל הפעם, לא ניתן היה לאתר את ויקטור שעבר להתגורר במוסקבה.
 
בכנס של קציני איתור של הצלב האדום הבינלאומי, שהתקיים השנה בעיר באד ארולסן שבגרמניה, סיפרו מארגני הכנס על החיפוש המתמשך אחר האחים לבית בוגדנוביץ. בכנס נטלו חלק גם נציגי יחידת האיתור של מד"א - המתנדבת סוזן אדל וקצין האיתור של מד"א בוריה קוזוקין. סגנית מנהל שירות האיתור בצל"א רוסיה, גב' יולנטה מיכאילובה, שהשתתפה בכנס החליטה לפנות ליחידת האיתור של מד"א, מאחר ומוצאה של המשפחה יהודי. 
 
מתנדבי יחידת האיתור של מד"א החלו בניסיונות החיפוש ותוך מספר ימים הצליחו לאתר את בנו של ויקטור במוסקבה. הם סיפרו לו כי דודתו מחפשת את אביו. "הוא נמלא התרגשות כה עזה עד שהתקשה בדיבור והציע לבשר את הבשורה המשמחת לאביו, המתגורר היום במוסקבה", סיפרה אדל. 
 
האח, שיותר ממחצית מחייו חיכה לרגע הזה, יצר קשר עם אחותו לאחר קבלת ההודעה, אך מרוב התרגשות, לא ידעו השניים מה לומר. בסופו של דבר, האח והאחות נפגשו באוסטרליה לאחר 64 שנים של פרידה. ליז סודה שהייתה נוכחת בפגישה שבין אמה לאחיה, מספרת כי "הסיפור שלנו הוא אופייני למה שקרה למשפחות רבות באותה התקופה. אנו שמחים שאמי הצליחה לאתר את אחיה בעזרת מגן דוד אדום בישראל, שאותו היא כבר חשבה שלא תראה עוד לעולם".
 
בוריה קוזוקין סיכם: "אנו שמחים שיכולנו לתרום לעוד איחוד משפחות. לא רבים יודעים זאת, אך במד"א פועלת כבר כמה שנים ובהצלחה רבה, יחידה לאיתור נעדרים, ורוב עיסוקה בסיוע לאנשים שאיבדו קשר עם יקיריהם במהלך מלחמת העולם השנייה".