יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

שיחות הגרעין: בזבוז זמן לקראת תקיפה?

נשיא ארה"ב סבור כי אף לא אחת משתי מדינות הגרעין; איראן וצפון קוריאה בכלל מסוגלות להגיע להסכם . ישראל: אופציה צבאית מעולם לא הוסרה

איתן פריד כ"ג בחשון תש"ע - 10/11/2009 08:55

שיחות הגרעין מהוות רק מסווה של בזבוז זמן כהכנה לתקיפה? נשיא ארצות הברית, ברק אובמה סבור, כי שתי המדינות המהוות כרגע סכנה גרעינית מוחשית: איראן וצפון קוריאה כלל אינן יציבות מספיק להגיע לשלב של החלטות והסכמים ברורים מול מדינות המערב. במילים אחרות: השיחות המתנהלות כרגע בעיקר מול איראן מולן למעשה עניין של בזבוז זמן.


לדעת הנשיא האמריקני, אותה הביע בראיון לסוכנות הידיעות 'רויטרס', שהתפרסם בערבו של יום האתמול (ב', שעון מקומי) בארצות הברית, אמר אובמה כי "לא צפון-קוריאה או איראן נראות שכמי שיציבות דיין מבחינה פוליטית לבצע החלטות מהירות בנושאים האלה".  אובמה סבור כי המצב הפוליטי הבלתי מוכרע ברפובליקה המוסלמית לא יאפשר הגעה להסכם ברור, שניתן לסמוך עליו בהקדם. "זה ייקח זמן", סבור הנשיא, זה "חלק מהאתגר שניצב בפנינו".


לדבריו, למרות משך השיחות הארוך מול איראן והעברת טיטות ההסכם לאישורים הלוך ושוב, אין כל התקדמות ממשית מול המדינה הגרעינית. "עד-כה לא ראינו מאיראן את התגובה החיובית שרצינו", אמר אובמה, אך הממשל האמריקני אינו מתכוון 'לחתוך' דברים בהקדם, וממשיך לשתף פעולה עם ה'סחבת'. שגריר ארצות הברי בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) גלן דיוויס, אמר, כי ארצו עדיים ממתינה לאיראן, אשר מצויה בקושי לתת תשובה בשל המצב הפוליטי הרעוע השורר בה: "אנו מנהלים מגעים ומעורבים בהם מאוד. אנו רוצים להעניק לאיראן מרווח מסוים להחליט על כך. מובן מאליו שזו סוגיה קשה עבורם. אנו מקווים לתשובה חיובית ומהירה מהם", דברי דיוויס.


במהלך הלילה התייחס גם שר הבטחון, אהוד ברק לסוגיית הגרעין האיראני וההתמודדות מול המשבר ואמר, כי למעשה אופציה צבאית תמיד קיימת, וכל עוד לא יוסר האיום – גם היא אינה מוסרת. כפי שאמר גם הנשיא האמריקני, סבור ברק כי סנקציות ושיחות עדיפות על פני תקיפה, אך בלית ברירה, ייאלץ גם הפתרון הצבאי המוחשי להילקח בחשבון, והחשבון אינו ארוך כל-כך.


בראיון לרשת CNN אמר ברק במהלך הלילה, לאחר שסיכם בערבו של יום, יום שיחות מול גורמים בממשל הנוגעים בסוגיית הגרעין, אמר ברק כי ישראל "לא מורידה שום אופציה מהשולחן וממליצה לאחרים לעשות אותו דבר. אנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים".


"אין הרבה זמן, לאיראנים יש מספיק חומרים להרכבת פצצה אחת. אם הם יוציאו 75 אחוז מהאורניום החוצה - זה יחזיר אותם שנה אחת לאחור, אבל לא יימנע מהם להמשיך להעשיר אורניום". לדברי ברק "אנחנו מעדיפים פיתרון של השפעה או סנקציות, אבל אף אחד לא יכול לומר אם זה יקרה"


משנשאל ברק אודות ההתערבות הישראלית בפעולה צבאית נגד איראן, נקט ברק בעמימות שבשרה על כוונות רציניות: "אנחנו חלק קטן בזה, אנחנו מעדיפים שהנושא ייפתר על-ידי סנקציות חריפות, אבל אנחנו מקווים שזה יקרה תוך חודשים, לא שנים, ואז נצטרך לשקול איפה אנחנו עומדים. יש עדין זמן למשטר סנקציות רציני. אין לנו אשליות. זה לא יהיה פיקניק לנו או לשאר העולם", דברי ברק.


פקניק לעולם זה בטח לא יהיה, נקווה שגם לא עשן סמיך לישראל.