יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ראש הממשלה יוצא הלילה לוושינגטון, ייפגש ביום שני עם אובמה

לקראת פגישת אובמה-נתניהו בבית הלבן ביום שני הקרוב, הצדדים מנמיכים ציפיות: לא יהיה עימות בין שני המנהיגים ואובמה לא יציג תוכנית מדינית חדשה. שרי הממשלה חלוקים בדעתם בשאלת התמיכה ברעיון "שתי מדינות לשני עמים"

דוד כץ כ"ב באייר תשס"ט - 16/05/2009 21:23
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יוצא הלילה לוושינגטון. ביום שני ייפגש עם הנשיא ברק אובמה בחדר הסגלגל בבית הלבן. לקראת הפגישה, מנמיכים הצדדים ציפיות. בבית הלבן מצהירים כי אובמה לא יציג תוכנית מדינית חדשה אלא ישמע מנתניהו אודות עמדותיו, ואילו בישראל מצהירים שרים בממשלה, כי הרעיון של "שתי מדינות לשני עמים" אינו עומד כלל על הפרק.
 
נתניהו יוצא הלילה, עם פמליה גדולה, לוושינגטון. ראש הממשלה יהיה אורח הממשל האמריקני, ואף יתארח ב"בלייר האוס", בית הארחה הרשמי בו מארח הבית הלבן מנהיגי מדינות.
 
לקראת הפגישה הצפויה בין נתניהו לאובמה ביום שני, מנמיכים הצדדים ציפיות. בעוד התקשורת בישראל, מנסה ללבות את היחסים בין שתי המדינות, בעיקר בסוגיה הפלשתינית, לנוכח עמדת הממשל הנוכחי בוושינגטון כי יש לקדם הסכם שלום בין ישראל לפלשתינים, הרי שפקיד בכיר בבית הלבן מצהיר, כי אובמה ונתניהו ישוחחו בכל הנושאים, אולם אובמה לא צפוי להציג תוכנית מדינית חדשה.
 
אובמה, כך אומרים בוושינגטון, מתכוון לשמוע מנתניהו את עמדותיו המדיניות. לאחר מכן צפוי הנשיא האמריקאי להיפגש עם מובארק ואבו-מאזן, ורק לאחר מכן לגבש תוכנית מדינית. בין נתניהו לאובמה לא צפויה להתנהל שיחה פולמוסית, אמר פקיד בכיר בוושינגטון. אובמה מחוייב להשיג שלום בין ישראל לפלשתינים, אמר הפקיד, אך השלום יהיה מבוסס על ביטחון למדינה היהודית כשמדינה פלשתינית לצידה, הוסיף.
 
בכירים בוושינגטון אומרים, כי בפגישה בין השניים אובמה ישוב על עמדת ארצות-הברית, כי על ישראל להפסיק את ההתנחלויות, אך מנגד ברור לכולם כי בלי הפסקת הטרור לא ניתן להגיע לשום הסכם.
 
ומה חושבים בישראל?
 
שרי הממשלה, מימין ומשמאל, מדברים בסוף השבוע על רצון להגיע להסכם שלום עם הפלשתינים. שר הביטחון אומר, כי אפשר להגיע להסכם תוך שלש שנים, אך יישומו יימשך עוד חמש שנים. לדברי ברק, אמנם הוא תומך בעמדת "שתי מדינות לשני עמים", בניגוד לעמדתם של שרים בליכוד, אך נתניהו יצטרך לגשר על שתי העמדות השונות.
 
בימין מדברים אחרת, אך גם שם מסכימים כי יש להתקדם בנושא המדיני מול הפלשתינים.
 
שר התחבורה ישראל כץ אומר, כי הממשלה הנוכחית אינה מחויבת לקבל את העיקרון של "שתי מדינות לשני עמים". עם זאת, כץ סבור כי נתניהו ינסה לקדם בוושינגטון הקמת ועדה משותפת לישראל ולארצות-הברית, כדי לגבש יוזמה מדינית שונה מהיוזמות שפורסמו עד-כה. בנושא ההתנחלויות אמר השר כץ, כי עמדתו של נתניהו ברורה: אי-אפשר למנוע בנייה בישובים השונים ככל שהדבר נוגע לגידול הטבעי בשטחים, אך בעניין הקמת ישובים חדשים, גם בתקופת כהונתו הקודמת הוא לא הקים ישובים חדשים. כץ, שדבריו הובאו ב-ynet, אמר עוד כי בכל הסכם מדיני עתידי, גושי ההתנחלויות יישארו בשטח ישראל, ועל כך מסכימות כל המפלגות היהודיות.
 
לא יהיה פולמוס בין נתניהו לאובמה בפגישתם, אומר כץ. "תהיינה הבנות עם הנשיא והממשל החדש. ניתן יהיה להגיע להסכמים מוקדמים עם הנשיא האמריקני, בין היתר באמצעות הוועדה הישראלית-אמריקנית החדשה שצריכה לקום בנושא המדיני ביטחוני. אחר כך ניתן יהיה לצרף ליוזמה זאת מדינות ערביות מתונות, כמו מצרים וירדן, ואפילו בעידוד אמריקני, מדינות כמו סעודיה, קטאר ואחרות. כך או כך, ראש הממשלה לא יסכים בוושינגטון להקמת מדינה פלסטינית חמושה בגבולה של מדינת ישראל".