יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

"האו"ם מעדיף את עמדות ארגון הטרור הרצחני חמאס"

דו"ח שיפורסם הערב ע"י האו"ם, כולל גינוי נגד ישראל על תקיפת מתקני או"ם במבצע "עופרת יצוקה". בישראל מאשימים את ועדת הבדיקה הבינלאומית בשיתוף פעולה עם החמאס ובהתעלמות מעמדתה ופעילותה של ישראל

איתן פריד י"א באייר תשס"ט - 05/05/2009 12:37
זעם בישראל בעקבות דו"ח מגמתי שפרסם האו"ם, הקובע כי חיילי צה"ל ירו במכוון לעבר מוסדות האו"ם ברצועת עזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה", ירי שגרם לפגיעה באזרחים חפים מפשע. במשרד החוץ אומרים כי הדו"ח מגמתי, בלתי מאוזן בעליל ומתעלם מהעובדות כפי שהוצגו בפני הוועדה. "הוועדה מעדיפה את עמדות החמאס, ארגון טרור רצחני, ובכך מטעה את הציבור בעולם", נאמר בהודעת משרד החוץ.
 
הערב (ג') תפרסם ועדת חקירה מיוחדת שמינה מזכ"ל האו"ם, את תוצאות הבדיקה שנערכה בעקבות הפגזת תשעה ממתקני האו"ם ברצועת עזה במהלך מבצע "עופרת יצוקה". אין בדו"ח כל האשמה נגד ישראל בגין "פשעי מלחמה" או המלצות להליכים משפטיים נגד גורם ישראלי כזה או אחר. בראש ועדת הבדיקה עמד איאן מרטין מבריטניה, ששימש בעבר כיו"ר "אמנסטי". הוועדה פנתה למערכת הביטחון ולמשרד החוץ בישראל, והללו שיתפו פעולה באופן מלא.
 
הדו"ח, כאמור, עדיין לא פורסם באופן רשמי. רק הערב יפרסם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, את תוכנו המלא. המזכ"ל כבר הספיק לרכך מעט את תוצאות הדו"ח שיועבר במהלך היום למועצת הביטחון, אך רוח הדברים המופיעים בדו"ח ובמכתבו של מזכ"ל האו"ם למועצת הביטחון, כבר הובאו לידיעת הגורמים הרלוונטיים במשרד החוץ בירושלים, שהגיבו בחריפות רבה, משום שהוא מאשים את ישראל, באופן הברור ביותר, בירי מכוון לעבר המתקנים של האו"ם.
 
אמנם, במכתבו למועצת הביטחון מדגיש מזכ"ל האו"ם את שיתוף הפעולה ההדוק לו זכה צוות הבדיקה מישראל וקובע כי אין בכוונתו להקים ועדות בדיקה נוספות. המזכ"ל מוסיף ומציין כי נציגיו דנים עם ממשלת ישראל בישום המלצות הדו"ח. במכתבו מגנה המזכ"ל את ירי הקסאם של חמאס לעבר ישובים אזרחיים ישראליים, משבח את התיאום שהתקיים במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בין צה"ל והאו"ם, וקובע כי ועדת הבדיקה של האו"ם איננה גוף שיפוטי ואיננה מוסמכת לבחון סוגיות של אחריות משפטית.
 
במשרד החוץ בירושלים אומרים, כי ישראל ביצעה מיד לאחר סיום מבצע "עופרת יצוקה" וללא כל קשר לבדיקת האו"ם, תחקירים עצמאיים של הפגיעה במתקני האו"ם. מסקנותיהם של תחקירים אלה פורסמו לפני כשבועיים והוכיחו מעל לכל ספק כי לא בוצע ירי מכוון של צה"ל לעבר מתקני או"ם. "הטרוריסטים של החמאס לא רק שאינם מקיימים תחקירים שכאלה, אלא הם גם מונעים באלימות ובזריעת פחד מתושבי עזה מלהציג את האמת כהווייתה. בכך הם מוליכים שולל את החוקרים, את האו"ם ואת דעת הקהל", נאמר בהודעת משרד החוץ.
 
"מדינת ישראל דוחה את הביקורת המופיעה בתמצית דו"ח הועדה וקובעת כי רוח הדו"ח ולשונו הינם מגמתיים, בלתי מאוזנים בעליל ומתעלמים מהעובדות, כפי שהוצגו בפני הועדה. הועדה מעדיפה את עמדות החמאס, ארגון טרור רצחני, ובכך מטעה את הציבור בעולם", אומרים במשרד החוץ.
 
במשרד החוץ מדגישים עוד, כי במהלך עבודתה נפגשה הוועדה עם הצוות הישראלי, ששיתף עימה פעולה באופן מלא ובשקיפות והציג בפניה חומר מודיעיני, לרבות סרטים, תצלומי אויר, עדויות וחומר אחר. כאמור, כל אלה לא באו לידי ביטוי בדו"ח. "אך למרות העובדה כי ישראל נוקתה מהחשדות שהועלו כנגדה בדבר פשעי מלחמה במהלך המבצע, הדו"ח מתעלם לחלוטין מההתקפות על ישראל במשך שמונה השנים שקדמו להחלטה לצאת למבצע, ומתעלם מהמציאות הקשה שהכתיב החמאס ומשיטות הפעולה שלו. כארגון טרור בחר החמאס למקם את זירת הלחימה בתוך שטח בנוי וצפוף אוכלוסין ובכך לא רק שתקף במתכוון אזרחים ישראלים, כפי שאף מצוין בדו"ח, אלא גם סיכן את חיי האזרחים הפלס' והשתמש בהם כ'מגן אנושי' באופן ציני ומניפולטיבי".
 
לדברי בכירים במשרד החוץ, צה"ל נקט בשורה של אמצעים, על-מנת להימנע מפגיעה במתקנים ובכלי רכב השייכים לאו"ם ולארגונים בינ"ל אחרים. מתקנים אלה סומנו מראש על מפות הקרב בהתאם למידע, שנמסר ע"י האו"ם והארגונים הבינ"ל האחרים, והמפקדים והחיילים תודרכו בהתאם טרם ובמהלך המבצע. "תמוהה העובדה כי הדו"ח אינו מטיל כל אחריות על ארגון החמאס, שמיקם את מתקניו ושלח את אנשיו להתעמת עם צה"ל בסמוך למתקני האו"ם. מצער כי דפוס לחימה זה ואחריות החמאס לפגיעות בישראל ובאזרחים פלסטינים כאחד לא זכו להתייחסות הראויה מצידם של כותבי הדו"ח".
 
עוד אומרים במשרד החוץ, כי ישראל רואה בפרסום מסקנות הדו"ח כסופו של תהליך הבדיקה הפנימי של האו"ם, אך "על האו"ם מוטלת החובה להפיק לקחים משלו ביחס לדרכים באמצעותן עליו להתמודד עם מציאות מורכבת בה ארגון טרור פועל בקרבת מתקניו ללא אבחנה ובאופן המסכן את פעילותו. אנו מצפים מהאו"ם למעשים ואמירות ברורות בהקשר זה", נאמר בהודעת משרד החוץ.