יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ישראל נערכת לנסיגה מהכפר רג'ר שבגבול הלבנון

עיתון "הארץ" חושף: נתניהו דן בתקופה האחרונה בביצוע מחווה ללבנון, בדמות יציאה מהחלק הישראל של הכפר רג'ר, והעברתו לשליטה לבנונית. הבעיה: לא בטוח שהמחווה הזו תסייע למתונים בלבנון

דוד כץ ט' באייר תשס"ט - 03/05/2009 06:59
נסיגה ראשונה משטח שבשליטת ישראל בתקופת ממשלת נתניהו. עיתון "הארץ" מדווח הבוקר, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להודיע השבוע על נכונות ישראל לסגת מחלקו הצפוני של הכפר רג'ר בגבול עם לבנון, ולהעבירו לשליטת יוניפי"ל.
 
העיתון מצטט מקור מדיני המקורב לנתניהו, כי הסיבה לכך היא היענות לדרישה מתמשכת מצד הממשל האמריקאי וכן רצון לבצע מחווה מול ממשלתו של פואד סניורה, לקראת הבחירות לפרלמנט הלבנוני, שיתקיימו בתחילת חודש יוני. הנסיגה עצמה לא צפויה להתבצע לפני הבחירות בלבנון, בשל הערכה כי יוגשו עתירות רבות לבג"ץ מצד התושבים. עם זאת, נתניהו מעוניין לפרסם הודעה בנושא, כדי לחזק את הגורמים המתונים בלבנון עוד לפני נסיעתו לארצות הברית החודש.
 
השבוע, ככל הנראה ביום רביעי, צפוי הקבינט המדיני-ביטחוני לקיים דיון בנושא, שבסיומו צפויה להתפרסם הצהרה על נכונותה של הממשלה החדשה בישראל להשלים את הנסיגה מחלקו הצפוני של הכפר, כפי שמתחייב בהחלטת מועצת הביטחון 1701, בהתאם לשורה של סידורי ביטחון והסדרים אזרחיים, שעליהם מתנהל מו"מ עם האו"ם וממשלת לבנון מאז נובמבר 2008.
 
מתברר, כי במערכת הביטחון התקיימו לאחרונה כמה דיוני הכנה בנושא, אך ככל הידוע, לא גובשה המלצה חד-משמעית של הגורמים המקצועיים בצה"ל. בצה"ל מעוניינים להקל על ההגנה על שטח ישראל בגזרת רג'ר, הנחשבת חדירה במיוחד להברחות סמים ואולי אף להברחות נשק. אולם בצה"ל מודעים גם לכך שנסיגה מהחלק הצפוני תשאיר שם אזרחים ישראלים תחת שליטה לבנונית.
 
עוד מתברר, כי הנושא עלה לדיון במהלך ביקורו של השליח האמריקאי למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל בישראל לפני כשבועיים. הוא שוחח על-כך עם נתניהו, ברק וליברמן, וביקש שישראל תבצע את הנסיגה ברג'ר, כפי שהתחייבה כבר בתקופת ממשלת אולמרט. הממשל האמריקאי לוחץ על ישראל בסוגיה זו בשנה האחרונה וטוען כי לא מדובר ב"מחווה", אלא בהתחייבות של ישראל לפי החלטה 1701, שתחזק את המחנה המתון בלבנון לקראת הבחירות.
 
המקור בלשכת נתניהו ציין כי סוגיית רג'ר נמצאת גבוה על סדר היום של ראש הממשלה, גם בגלל העמדה האמריקאית וגם בגלל התקרבות הבחירות לפרלמנט בלבנון. נתניהו כבר קיים שורת התייעצויות בעניין רג'ר, בין השאר בפורום "השלישייה" עם שר הביטחון ברק ושר החוץ ליברמן. כפי הנראה, השניים אינם מתנגדים עקרונית למהלך ומבינים את חשיבותה של הצהרה בדבר נכונות לסגת מחלקו הצפוני של הכפר, עוד לפני יציאתו של נתניהו לוושינגטון לפגישה עם הנשיא אובמה.
 
אלא, שבנושא זה ישנה מחלוקת בין מערכת הביטחון ומשרד החוץ, בשאלת האחריות על השטח והפיקוח הביטחוני עליו. בישיבת הקבינט השבוע, יתקיים דיון בנושא, ונראה כי מתגבש הסדר שהועלה על-ידי מפקד יוניפי"ל קלאודיו גרציאנו. עם זאת, לא ברור עדיין כיצד לבצע את ההחלטה וכיצד להציגה, בצורה שתאפשר לחזק את המתונים בלבנון. ישראל מעוניינת לחתום על הסכם ישירות עם לבנון, בחסות האו"ם, כדי לנטרל אפשרות של הצהרה מצד חיזבאללה על ניצחון שלו כביכול.
 
ומאידך, כלל לא ברור שהדבר ישפיע על מה שמתרחש בלבנון. גורמים רבים במשרד החוץ ובצה"ל סבורים כי לא תהיה למהלך כל השפעה על הבחירות בלבנון. "אלה בחירות על כסף ולא על מדיניות", אמר מקור מדיני בירושלים לעיתון "הארץ". "מה יקרה אם נאשר את הנסיגה ואז חיזבאללה ינצח בבחירות לפרלמנט?".
  1. 1. אין לנו מה לחפש שם
    סעדיה 03/05/2009 11:55
    הכפר הוא מוקד להברחת סמים וכמה שנסגור את הפרצות שבו יותר מהר כן ייטב.