יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ליברמן: גם בעוד 16 שנה לא יהיה הסכם מדיני עם הפלסטינים

שר החוץ הצהיר בתדרוך לכתבים מדיניים, כי "גם בעוד 16 שנה לא יהיה הסכם כולל עם הפלסטינים"

דוד שמואלי ג' באלול תשס"ט - 23/08/2009 18:05
פליטות פה או אמירות מכוונת? בתדרוך שהעניק היום (א') שר החוץ אביגדור ליברמן לכתבים מדיניים, הביע ליברמן פסימיות רבה באשר להגעה להסכם כולל עם הפלסטיניים בשנים הקרובות.
  
"הרצון להביא למימוש החלום של נשיא ארצות הברית - תוך שנתיים הסכם כולל ומדינה - זה יעד לא ריאלי, אין דבר כזה", אמר ליברמן. "יש אנשים חשובים שכן מאמינים, אני לא רוצה להפריע. אנו מנסים 16 שנה ומה לא ניסינו". עם זאת הדגיש ליברמן, כי לא יעמוד בדרכו של שר ראש הממשלה בנימין נתניהו.  
 
במהלך דבריו מתח ליברמן ביקורת על ההתנהלות קודמתו בתפקיד. "אחת הטעויות של משרד החוץ, היא שהמשרד הפך להיות משרד לעניינים פלסטינים. "אמר. "אין לי כל כוונה לעשות את זה - עיסוק אובססיבי".
 
לדברי שר החוץ, ההחלטות שגובשו בוועידת הפת"ח האחרונה אינן משאירות כל סיכוי לגשר על העמדות הישראליות והפלסטיניות בעתיד העומד לעין. "אני יודע שכשחתמו הסכמי אוסלו עם כל התקוות והנאיביות ואשליות, קבעו יעד יומרני, תוך חמש שנים הסכם כולל", אמר ליברמן. "מאז עברו 16 שנה. גם בעוד 16 שנה לא יהיה הסכם כולל, אי אפשר לגשר עד אז על כל הפערים".
 
לדידו של ליברמן, פיתרון שתי מדינות לשני עמים לא יוביל לסוף הסכסוך. "מי שאומר את זה לא מבין את מה שהוא אומר, או שהוא מטעה בכוונה תחילה", אמר ליברמן. "שתי מדינות לשני עמים לא יביא לקץ הסכסוך, הוא יעביר את הסכסוך לגבולות 67. מי ששמע את אחמד טיבי בבית לחם בוועידת פתח, לא צריך לנחש ולא לפרש. צריך לקחת דברים כמו שהם. אם באמת תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67, למחרת היום תבוא דרישה לאוטונומיה בגליל, בנגב, לזיקה למדינה פלסטינית עתידיה וכך הלאה".
 
כשעלתה סוגית הקפאת הבנייה בשטחי יהודה ושומרון אמר ליברמן כי "אנו לא יכולים להקפיא את החיים. מי החליט שההתנחלויות הם המכשול לשלום? לפני ההתנחלויות כשנת 67 היה פה שלום?".
 
"לפני 1967, מישהו הקים מדינה פלסטינית? אנו מנסים להגיע להבנה עם האמריקאים על חידוש הבנייה. למה ליהודים אסור לקנות במזרח העיר כשערבים קונים במערב העיר? למשל, ארווין מוסקוביץ שקיבל את כל היתרי הבנייה, איך מדינת ישראל יכולה לעצור את הבנייה?".
 
בהמשך דבריו התייחס שר החוץ לחשיבות היחסים עם וושינגטון. עם זאת רמז כי ישראל עשויה לחזק את קשריה עם מדינות נוספות. "אין שום תחליף ליחסינו המיוחדים עם ארה"ב", אמר השר. "זהו הנכס הכי חשוב שיש לנו. חייבים לטפח את זה. בנוסף לארה"ב, חייבים לפתח כיוניים נוספים. אנו לא יכולים להיות תלויים רק בגורם אחד. גם אנו מרגישים לא נוח וגם הם. יש הרבה מקומות בהם אנו רצויים".
 
בהתייחסו לסוגיית גלעד שליט אמר שר החוץ כי "כל אחד צריך להבין את המסקנות מעסקאות אחרות, מג'יבריל ועד קונטאר. אני מביע את דעתי בפורומים המתאימים. קשה מאד לקבל החלטות לגופו של עניין ולא ללכת שבי אחרי דעת הקהל".
 
לבסוף התייחס לפרשת הדיווח בעיתון השבדי כי מדינת ישראל סחרה, כביכול, באיברים של פלסטינים. "מה שאותי מקומם, זה שממשלת שבדיה לא רק גינתה את עלילת הדם אלא נזפה באותה שגרירת שבדיה שיצאה בגינוי. זה שמשרד החוץ השבדי נזף בה זה לא סביר. גם ראול ולנברג פעל בניגוד לעמדת שבדיה הרשמית וכך גם השגרירה כאן.
 
 "בשנת 2005 בסקנדינביה פורסמו הקריקטורות נגד מוחמד, שרת החוץ כתבה מכתב לנשיא תימן וגינתה את הקריקטורות. אותו עיתון שפרסם את הכתבה נגד ישראל, סירב לפרסם את הקריקטורות ומשרד החוץ השבדי פעל לסגור אתר אינטרנט שפרסם את הקריקטורות. זה מדבר על המוסר הכפול של ממשלת שבדיה. יש פה הרבה צביעות ואסור לנו להבליג. לצערי, כשאני מסתכל על העמדה של המדינות הסקנדינביות, יש הרבה שטיפת מוח, הרבה עמדה אנטי ישראלית ואינטרסים כלכליים. אני לא בטוח שהיינו יוצאים עם עמדה כזו חריפה, לו הממשלה השבדית הייתה נוזפת באותה שגרירה", אמר ליברמן.