יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

התחממות ביחסים בין ארצות הברית לישראל

נציגים בכירים ביותר מירושלים ומוושינגטון, ערכו השבוע דיונים מעמיקים בנושא הגרעין האיראני . גורמים מדיניים: "השיחות מצביעות על התקרבות רבה בין ישראל לארה"ב בנושא הגרעין. יש התפכחות בארה"ב, במיוחד לאור דיכוי המהומות שלאחר הבחירות"

איתן פריד י' באב תשס"ט - 31/07/2009 08:25
התחממות ביחסים בין ישראל לארה"ב, לאחר שביומים האחרונים נערכו דיונים בין הצדדים בנושא הגרעין האיראני. "הארץ" מדווח הבוקר (ו'), כי הגנרל האמריקני, ג'יימס ג'ונס, הציג לנציגים בכירים מישראל, את רעיונות הממשל האמריקני לסנקציות חדשות על איראן, במקרה והשלטון בטהרן לא ייענה להצעת הנשיא אובמה לדיאלוג עד עצרת האו"ם בסוף חודש ספטמבר.
 
לפי הדיווח, היעד המרכזי של הסנקציות החדשות יהיה מגזר האנרגיה האיראני והכוונה היא להגביל בצורה משמעותית ייצוא של תזקיקי נפט לאיראן. על אף מאגרי הנפט הגולמי האדירים של איראן, היא מוגבלת מאוד ביכולת זיקוק הנפט שלה ונאלצת לייבא תזקיקי נפט כמו בנזין. האמריקאים עדכנו, שיוזמת חקיקה של הסנטור ג'ו ליברמן בנושא תזקיקי הנפט קרובה להשלמה ו-67 סנטורים כבר חתמו עליה.
 
בנוסף, מציעים האמריקאים להטיל גם סנקציות פיננסיות, כגון איסור על "ביטוח עסקאות" עם איראן – שיכביד על סחר החוץ שלה עם מדינות אחרות – ועד להטלת סנקציות על כל חברה שסוחרת עם איראן. בנוסף, מעוניינים האמריקאים להפעיל לחץ על מדינות שונות, בעיקר באסיה, כדי שלא ייכנסו ל"ואקום העסקי" שעלול להיווצר באיראן בעקבות הסנקציות.
 
עוד מתכננים האמריקאים, לבחון סנקציות חריפות עוד יותר, כגון איסור על עגינת ספינות איראניות בנמלים במערב, מה שיקשה מאוד על הסחר האיראני ובשלב שלאחר מכן הטלת איסור על נחיתת מטוסים איראניים בנמלי תעופה במערב.
 
הדיונים בין הצדדים, נערכו בהשתתפות היועץ לביטחון לאומי ד"ר עוזי ארד, ראש המוסד מאיר דגן, ראש אמ"ן עמוס ידלין, מנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית שאול חורב, נציג מטעם משרד הביטחון וראש האגף האסטרטגי במשרד החוץ, אלון בר. מהצד האמריקני השתתפו הגנרל ג'ונס, היועץ המיוחד לנשיא דניס רוס, תת-מזכיר המדינה ביל ברנס וגארי סיימור, מחזיק תיק בקרת הנשק בבית הלבן. בנוסף, נפגשו ג'ונס והבכירים האמריקאים גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק ועם הרמטכ"ל גבי אשכנזי.
 
"הארץ" מדווח, כי בדומה להצהרותיו של שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס בתחילת השבוע במהלך ביקורו בירושלים, גם ג'ונס הדגיש כי המועד הקריטי מבחינת ארה"ב הוא העצרת הכללית של האו"ם בשבוע האחרון של חודש ספטמבר. האמריקאים ציינו כי הם מצפים לתשובה איראנית לגבי הצעתם לדיאלוג עד מועד זה. אם לא תתקבל תשובה מניחה את הדעת, הדגישו האמריקאים, תפעל ארה"ב לגיבוש קואליציה בינלאומית להטלת סנקציות חריפות על איראן.
 
מקור מדיני בכיר בירושלים ציין, כי המסר האמריקאי לישראל בשיחות היה "להוריד פרופיל" בנושא האיראני. לדבר, האמריקאים ביקשו מעמיתיהם הישראלים "לא להתלהם" בפומבי בסוגיה האיראנית ולא לחמם את האווירה עד ביצוע הערכת המצב הבינלאומית בנושא איראן בסוף ספטמבר. "עד מועד זה יש לתת צ'אנס לדיפלומטיה בלבד", הדגישו האמריקאים.
 
גורמים מדיניים מציינים, כי השיחות מצביעות על התקרבות רבה בין ישראל לארה"ב בנושא הגרעין האיראני. "היתה התפכחות מסוימת בארה"ב בנושא האיראני, במיוחד לאור דיכוי המהומות שלאחר הבחירות לנשיאות איראן וכן לאור בזבוז הזמן האיראני בתגובה להצעת הדיאלוג", אמר גורם מדיני.