יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

הילד שלי, סובל?

הילד שלי, סובל?

הילד מתלונן מדי פעם על כאבים קשים, בדיוק בזמן ההליכה לבית הספר. הוא סובל באמת, או עובד עלינו? ייתכן שהוא בתקופת 'כאבי הגדילה'. איך אפשר לדעת זאת? המומחים משיבים

מערכת 'טוג', ד' באייר תש"ע - 18/04/2010 12:28
לא אחת מתלוננים אמהות ואבות על כך שילדם מתעורר באמצע הלילה עם כאבי רגליים. לרוב ההורים חסרי אונים לנוכח בכיו של הילד, מה גם שהתופעה חוזרת על עצמה כמעט מידי לילה. האם אילו כאבי גדילה? האם יש מחלה כזו בכלל? האם זו בכלל מחלה? והאם יש קשר לגדילה?

פרופ' ל. הראל, מנהלת יחידת ראומטולגיית ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת הכללית, מציינת כי מחקרים בקרב ילדים בגיל בית ספר הראו שלפחות 20-10% מהם סובלים מכאבי גדילה וכן שלרוב, התלונות מתחילות בגיל גן ובית ספר (12-4 שנים) והיחס בין בנים לבנות הוא שווה.

התכונות האופייניות לכאבי גדילה הן: כאב הממוקם לרוב בגפיים התחתונות ולעתים גם בזרועות. המיקום האופייני לכאב הינו בדרך כלל  בירך או מאחורי הברך. הכאב לרוב אינו במפרקים דווקא, אלא לאורך העצמות, והוא דו צדדי או פעם בימין ופעם בשמאל ולא ממוקם לגפה אחת. במקום הכאב אין אף פעם סימני דלקת כמו אודם, נפיחות או חום מקומי והוא מופיע לרוב בשעות הערב ובלילה ואפילו מעיר את הילד משינה. יש ילדים שסובלים כמעט כל לילה. אופייני לכאבים אלו שאף פעם הם לא יופיעו בבוקר.

הסיבה לכאבי גדילה אינה ידועה. ייתכן שיש קשר לסף כאב נמוך וכן במשפחות של ילדים הסובלים מכאבי גדילה יש יותר נטיה לכאבי ראש, כאבי בטן וכדומה. מכל מקום, אין קשר בין קצב הגדילה של הילד ובין הופעת הכאב. עובדה אחת ידועה וברורה: מעקב ארוך טווח אחר ילדים אלו הוכיח שכאבי הגדילה לא מבשרים על שום מחלה רצינית והם חולפים עם הזמן. הטיפול בכאבי גדילה כולל חימום מקומי, מתיחות או מסאג', ולפעמים מתן אקמול או נורופן לפני השינה.

כשיש חשד לכאבי גדילה, יש לגשת לרופא הילדים. על סמך סיפור אופייני, בדיקה גופנית תקינה ולפעמים בדיקות פשוטות כמו ספירת דם ומדדי דלקת, ניתן בקלות לאבחן את המצב ולשלול מחלה אחרת. מצבים שעלולים להחשיד למחלה אחרת: כאב חד צדדי (תמיד באותה רגל), כאב שמתגבר דווקא בבוקר, הופעת סימני דלקת מקומית, ירידה משמעותית במשקל, ממצאים פתולוגיים בבדיקת הילד (נפיחות במפרק, או כבד, טחול  ובלוטות לימפה מוגדלים), בדיקות מעבדה לא תקינות כמו: שקיעת דם גבוהה, ספירת דם לא תקינה. כל אלו צריכים לעורר את החשד שמדובר במחלה אמיתית ולהתייחס בהתאם.

תהיו בריאים!