יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

כל מה ש(לא) רציתם לדעת על השפעת

כל מה ש(לא) רציתם לדעת על השפעת

שפעת עונתית שמסתבכת באיומי שפעת מקסיקו שמסתבכת עם מחלות חורף עונתיות... תרחיש מלחיץ שכדאי לדעת מה הוא אומר והאם הוא מציאותי בכלל?

נ. בת מנחם כ"ג בתשרי תש"ע - 11/10/2009 18:05

אחת העונות היפות בשנה היא עונת החורף המגיעה עם ריח הגשם, הפריחה והצמיחה, שמיכת הפוך, התה והמרק החם, אך גם עם השפעת. השנה- קבלה השפעת, המחלה הקצרה שבד"כ מסתכמת בכמה ימי 'חופשת מחלה' והתפנקות במנוחה, אך השנה מקבלת משמעות מאיימת.

מהי שפעת? כיצד ניתן למנוע אותה? ומדוע כדאי להתחסן השנה? ד"ר הדר ירדני, רופאה מחוזית בקופת חולים לאומית, מגישה לגולשי 'אתרוג' מידע חשוב ועדכני:
 
מהי מחלת השפעת, ואיך מונעים אותה?
 
השפעת הנה אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם אם לא הנפוצה ביותר. מדובר במחלה וירלית הנגרמת על ידי נגיף השפעת או באנגלית INFLUENZA VIRUS . קיימים שלושה זנים של הנגיף A, B ו – C. שני הראשונים הם הפוגעים העיקריים באדם. משך המחלה כשבוע, היא עונתית ומופיעה בעיקר בסוף הסתיו ובמשך החורף. המחלה נפוצה בכל הגילאים ושכיחה מאד בילדים, במבוגרים ובחולים במחלות כרוניות.
 
אחת לכמה שנים עובר נגיף השפעת שינוי גנטי גדול (מוטציה) וגורם להתפרצות מחלה רחבה וקשה יותר, כפי שקורה כעת. החוקרים מאמינים כי מקורם של אותם נגיפים שעוברים שינויים גדולים הוא במזרח הרחוק והפצתם מתבצעת על ידי בעלי חיים ולהבדיל, בני  האדם.

שינויים אלו הם הסיבה למגיפות הקשות שתוקפות את העולם מדי פעם. לאחרונה, התרחשה בשנת 1997 מגפה כזאת בהונג קונג.

בהתבסס על ההערכות במדינות שונות ובישראל, נמצא כי בישראל, בכל שנה, חולה בשפעת בין %5 -20% מהאוכלוסייה. בקרב ילדים צעירים, ומבוגרים מעל 65 שנה ישנם שיעורים גבוהים של סיבוכים ואשפוזים. מעריכים כי מספר הנפטרים כתוצאה ממחלת השפעת נע בין 200 ל- 800, מרביתם בקבוצת הגיל 65 שנה ומעלה.


כיצד ניתן למנוע את המחלה ?


החיסון העונתי כנגד השפעת הינו הדרך המוכחת כיעילה ביותר במניעת התחלואה וצמצום סיבוכיה.
לפי הערכות ה- CDC בארה"ב, באנשים בריאים וצעירים, יעילות החיסון במניעת המחלה, הנו 70-90%, 50-60% הוא יעיל במניעת אשפוזים משפעת ומסיבוכיה, ובכ 80% במניעת מוות משפעת ומסיבוכיה.


מדוע כדאי להתחסן השנה?


בכל שנה מתעורר מחדש הדיון האם יש צורך לחסן ילדים בכלל, וילדים בריאים בפרט.

איגוד רופאי הילדים ואיגוד רופאי הילדים בקהילה תומכים ומעודדים את חיסון כלל אוכלוסיית הילדים. השנה עקב תחזיות להתפרצות שפעת החזירים ופגיעתה באוכלוסיות צעירות יותר, חשוב על אחת כמה וכמה לחסן את הילדים כנגד השפעת "הרגילה".

בשנים האחרונות ירד מאד שיעור המתחסנים עקב מקרי פטירה שאירעו צמוד להתחסנות (למרות שלא נמצאו קשורים לחיסון). שיעור ההתחסנות היה נמוך בכ 20% לעומת שנים קודמות.

בעקבות הירידה בהתחסנות, נצפתה בחורפים האחרונים, תחלואה דמוית שפעת גבוהה יחסית  בהתבסס על פניות חולים אל מרפאות קהילתיות עקב תחלואה דמוית שפעת.

כמו כן,  נמצאה תחלואה גבוהה יחסית בדלקת ריאות בהתבסס על פניות חולים אל מרפאות קהילתיות עקב דלקת ריאות, וכן, נצפתה תמותה גבוהה יחסית מדלקת ריאות בהשוואה לעונות קודמות, בהתבסס על אחוז התמותה מדלקת ריאות ושפעת מכלל התמותה.

קופת חולים לאומית קוראת במיוחד לקבוצות הסיכון לבוא ולהתחסן, החיסון ניתן בחינם, ע"י אחות, במרפאות הקופה.


חורף בריא לכולנו!