יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

פורים בירושלים: מדריך התנועה המלא

יחד עם משטרת התנועה בנה כתב Tog תדריך מקיף של שעות, רחובות שאסור לכם בשום אופן להיכנס אליהם, ומדריך רגעי החסד, שאם תדעו לנצל אותם - תזכו להגיע למחוז חפצכם. עוד ביום הפורים...

יהודה שפיגל, י"ב באדר תש"ע - 26/02/2010 14:14
ירושלים הפקוקה נראית ביום הפורים כעיר שחוברה לה יחדיו.  ההגדרה הקלאסית של פקק תנועה, אינה מתארת דיה את עומסי התנועה המאפיינים את ירושלים בצהרי יום הפורים.  קשה להגדיר את הנעשה בחלק מהשכונות, בהגדרת תנועה רגולטורית. זהו אינו עומס או עיכוב כלשהו בזרימת התנועה. פשוט מאוד, שטחים נרחבים של אספלט בתוככי השכונות, מלאים בכלי רכב, ולאחרים אין מקום להיכנס.

זהו איפה התרגום המופשט של פקק. למי שהמילה הזו מזכירה לו פקק של בקבוק. הרי שזהו התרגום ההולם ביותר את מצב (חוסר) התנועה בירושלים ביום הפורים.

בליל הפורים, מתנהלת התנועה ברוב חלקי העיר בזרימה שגרתית. פה ושם מתקיימות מסיבות פורים הגוררות הפרעת תנועה מקומית, אך העיר עדיין פתוחה לתנועה.

כך גם בשעות הבוקר, העיר עדיין מנומנמת, ועיכובי התנועה פה ושם, אינם קריטיים.

החל משעות הצהריים, מתחוללת בעיר מהפיכה של ממש. אלפי מכוניות, מכל רחבי הארץ, שעשו את הדרך הארוכה לעיר, נכנסות בשעריה ויוצרות בה אנדרלמוסיה של ממש.

"בצירים בדרך לירושלים, בדרך כלל, אין עומסי תנועה ביום הפורים" אומר ל-Tog, דובר משטרת התנועה, יגאל הבשור. "בדרך כלל התנועה זורמת בפורים, הן בכביש 1 והן בכביש 443." "אך כמובן", אומר הבשור, "לא ניתן לצפות מראש עומסי תנועה, היכולים להיווצר בכל מקום ובכל זמן כתוצאה מהתרחשויות לא מתוכננות".

הכניסה לירושלים, מקדמות ביד רחבה את הבאים בשעריה. הכניסה מכיוון גינות סחרוב אינה פקוקה באופן חריג, לפונים ימינה לכיוון גבעת שאול, או לאלו הממשיכים ישר לכיוון בנייני האומה. גם הפניה ימינה לכיוון שדרות הרצל, לא כרוכה בהכרח בשיבושי תנועה. אך מי שיבקש לפנות שמאלה, ימצא את עצמו ממתין, יחד עם שורה של נהגים עצבניים, המתבוננים בעניים כלות, בנהגי אוטובוסים עזי מצח, העוקפים את טור המכוניות מימין, ומשתלבים בראשיתו של טור המכוניות הממתינות לבשורתו הירוקה של הרמזור, שתאפשר להם להתקדם עוד מספר מטרים, כדי להגיע לקדמתו של הנתיב, שיוביל אותם שמאלה אל רחוב ירמיהו הפקוק. 

ברחוב ירמיהו משתרך לו טור ארוך של מכוניות לכל אורכו. רצף התנועה נשמר באדיקות ואף מתעבה בצומת אפריון כאשר שמו של הרחוב מתחלף לבר אילן. העומס ממשיך ויורד עד לצומת סנהדריה, שמעט לאחריה, עם התחלף שמו של הרחוב לשדרות לוי אשכול, מתפוגג לו עומס התנועה כמעט לחלוטין.  גם בכיוון ההפוך, לכל אורכו של הציר, מצב התנועה דומה.

למעשה, ציר ירמיהו בר אילן, משמש כשדרה המרכזית בטבעת החנק, הנוצרת סביב האזור כולו. הדבר מתבטא במקשה אחת גדולה וצפופה כל אלפי כלי רכב, הכלואים בחנק תנועתי, בכל האזור המורחב. כבישי השכונות מירמיהו ומטה, דרך המ"ג, שמגר, ועד אזור הר חוצבים, לאורך הציר, המוביל לצומת סנהדריה, מאכלסים בתוכם כמות אדירה של כלי רכב, המשתרכים באיטיות, החונקת את זרימת התנועה בתוך כל מרחב הכבישים הנכללים בטבעת זו, שהם למעשה כל רחובות שכונות הצפון.

טבעת חנק דומה נוצרת בסביבתו העליונה של ציר ירמיהו בר אילן. ציר שרי ישראל, רחוב מלכי ישראל, אזור כיכר השבת, מורד רחוב יחזקאל בואכה שמואל הנביא, ורחוב דוד ועזרא המתחברים ישירות לרחוב בר אילן.

בשכונות הירושלמיות החדשות והרחוקות יותר, כדוגמת רמות ונווה יעקב, כמעט ולא קיימות הפרעות תנועה משמעותיות, כך גם בשכונת רמת שלמה, ניתן לנוע בכבישים באופן סביר, אם כי כביש 9 המוביל אל השכונה, הוא בהחלט מועד לפקקים בחלק משעות היום.

התנועה משכונות אלו למרכז ירושלים קשה במיוחד, שכן מטבע הדברים, בפרט אלו המשתמשים בתחבורה ציבורית, יש צורך במעבר בשדרות גולדה מאיר, המתחבר באזור הר חוצבים, לטבעת החנק האופפת את שכונות הצפון.

שכונת הר נוף, למרות היותה שכונה פרברית, מתאפיינת בשיבושי תנועה כבדים, עקב מספר מוקדים מעוררי עניין הממוקמים בתוכה. מספר גדול של נדיבים הדרים בשכונה, מביא לתוכה שורה ארוכה של רכבי התרמה, המוסיפים נופח לשיבושי התנועה.

אל לרחוב הקבלן בשכונה, לא מומלץ לאיש להתנסות בכניסה ברכב. הרחוב, בו מתגורר הרשל"ץ הרב עובדיה יוסף שליט"א, סוחף אליו מבקרים רבים, חלקם מלווים במאבטחים, עובדה ההופכת את הנסיעה בו, להליך ארוך ומתמשך.

במוצאי הפורים, משתחררת התנועה כמעט בכל רחובות ירושלים. עם זאת, בשנים קודמות נרשם עומס תנועה כבד במיוחד באזור הר חוצבים שגרם לעיכובים ממושכים ביציאה הצפונית מירושלים. היציאה משכונות הצפון לשדרות גולדה מאיר, דרך רחוב שפע חיים, הייתה כרוכה בהמתנה ממוצעת בת מחצית השעה ואף יותר.  הדבר נגרם בעיקר בשל תנועת אוטובוסים, בכמות חריגה, שהחלו את מסלולם במסוף הר חוצבים.  לכן בטרם נסיעה בציר הנ"ל כדאי לוודא את מצב התנועה במקום, ולאתר פתרונות חלופיים במידת הצורך.