מקומון
פורים בירושלים: מדריך התנועה המלא
יחד עם משטרת התנועה בנה כתב Tog תדריך מקיף של שעות, רחובות שאסור לכם בשום אופן להיכנס אליהם, ומדריך רגעי החסד, שאם תדעו לנצל אותם - תזכו להגיע למחוז חפצכם. עוד ביום הפורים...
זהו איפה התרגום המופשט של פקק. למי שהמילה הזו מזכירה לו פקק של בקבוק. הרי שזהו התרגום ההולם ביותר את מצב (חוסר) התנועה בירושלים ביום הפורים.
בליל הפורים, מתנהלת התנועה ברוב חלקי העיר בזרימה שגרתית. פה ושם מתקיימות מסיבות פורים הגוררות הפרעת תנועה מקומית, אך העיר עדיין פתוחה לתנועה.
כך גם בשעות הבוקר, העיר עדיין מנומנמת, ועיכובי התנועה פה ושם, אינם קריטיים.
החל משעות הצהריים, מתחוללת בעיר מהפיכה של ממש. אלפי מכוניות, מכל רחבי הארץ, שעשו את הדרך הארוכה לעיר, נכנסות בשעריה ויוצרות בה אנדרלמוסיה של ממש.
"בצירים בדרך לירושלים, בדרך כלל, אין עומסי תנועה ביום הפורים" אומר ל-Tog, דובר משטרת התנועה, יגאל הבשור. "בדרך כלל התנועה זורמת בפורים, הן בכביש 1 והן בכביש 443." "אך כמובן", אומר הבשור, "לא ניתן לצפות מראש עומסי תנועה, היכולים להיווצר בכל מקום ובכל זמן כתוצאה מהתרחשויות לא מתוכננות".
הכניסה לירושלים, מקדמות ביד רחבה את הבאים בשעריה. הכניסה מכיוון גינות סחרוב אינה פקוקה באופן חריג, לפונים ימינה לכיוון גבעת שאול, או לאלו הממשיכים ישר לכיוון בנייני האומה. גם הפניה ימינה לכיוון שדרות הרצל, לא כרוכה בהכרח בשיבושי תנועה. אך מי שיבקש לפנות שמאלה, ימצא את עצמו ממתין, יחד עם שורה של נהגים עצבניים, המתבוננים בעניים כלות, בנהגי אוטובוסים עזי מצח, העוקפים את טור המכוניות מימין, ומשתלבים בראשיתו של טור המכוניות הממתינות לבשורתו הירוקה של הרמזור, שתאפשר להם להתקדם עוד מספר מטרים, כדי להגיע לקדמתו של הנתיב, שיוביל אותם שמאלה אל רחוב ירמיהו הפקוק.
ברחוב ירמיהו משתרך לו טור ארוך של מכוניות לכל אורכו. רצף התנועה נשמר באדיקות ואף מתעבה בצומת אפריון כאשר שמו של הרחוב מתחלף לבר אילן. העומס ממשיך ויורד עד לצומת סנהדריה, שמעט לאחריה, עם התחלף שמו של הרחוב לשדרות לוי אשכול, מתפוגג לו עומס התנועה כמעט לחלוטין. גם בכיוון ההפוך, לכל אורכו של הציר, מצב התנועה דומה.
למעשה, ציר ירמיהו בר אילן, משמש כשדרה המרכזית בטבעת החנק, הנוצרת סביב האזור כולו. הדבר מתבטא במקשה אחת גדולה וצפופה כל אלפי כלי רכב, הכלואים בחנק תנועתי, בכל האזור המורחב. כבישי השכונות מירמיהו ומטה, דרך המ"ג, שמגר, ועד אזור הר חוצבים, לאורך הציר, המוביל לצומת סנהדריה, מאכלסים בתוכם כמות אדירה של כלי רכב, המשתרכים באיטיות, החונקת את זרימת התנועה בתוך כל מרחב הכבישים הנכללים בטבעת זו, שהם למעשה כל רחובות שכונות הצפון.
טבעת חנק דומה נוצרת בסביבתו העליונה של ציר ירמיהו בר אילן. ציר שרי ישראל, רחוב מלכי ישראל, אזור כיכר השבת, מורד רחוב יחזקאל בואכה שמואל הנביא, ורחוב דוד ועזרא המתחברים ישירות לרחוב בר אילן.
בשכונות הירושלמיות החדשות והרחוקות יותר, כדוגמת רמות ונווה יעקב, כמעט ולא קיימות הפרעות תנועה משמעותיות, כך גם בשכונת רמת שלמה, ניתן לנוע בכבישים באופן סביר, אם כי כביש 9 המוביל אל השכונה, הוא בהחלט מועד לפקקים בחלק משעות היום.
התנועה משכונות אלו למרכז ירושלים קשה במיוחד, שכן מטבע הדברים, בפרט אלו המשתמשים בתחבורה ציבורית, יש צורך במעבר בשדרות גולדה מאיר, המתחבר באזור הר חוצבים, לטבעת החנק האופפת את שכונות הצפון.
שכונת הר נוף, למרות היותה שכונה פרברית, מתאפיינת בשיבושי תנועה כבדים, עקב מספר מוקדים מעוררי עניין הממוקמים בתוכה. מספר גדול של נדיבים הדרים בשכונה, מביא לתוכה שורה ארוכה של רכבי התרמה, המוסיפים נופח לשיבושי התנועה.
אל לרחוב הקבלן בשכונה, לא מומלץ לאיש להתנסות בכניסה ברכב. הרחוב, בו מתגורר הרשל"ץ הרב עובדיה יוסף שליט"א, סוחף אליו מבקרים רבים, חלקם מלווים במאבטחים, עובדה ההופכת את הנסיעה בו, להליך ארוך ומתמשך.
במוצאי הפורים, משתחררת התנועה כמעט בכל רחובות ירושלים. עם זאת, בשנים קודמות נרשם עומס תנועה כבד במיוחד באזור הר חוצבים שגרם לעיכובים ממושכים ביציאה הצפונית מירושלים. היציאה משכונות הצפון לשדרות גולדה מאיר, דרך רחוב שפע חיים, הייתה כרוכה בהמתנה ממוצעת בת מחצית השעה ואף יותר. הדבר נגרם בעיקר בשל תנועת אוטובוסים, בכמות חריגה, שהחלו את מסלולם במסוף הר חוצבים. לכן בטרם נסיעה בציר הנ"ל כדאי לוודא את מצב התנועה במקום, ולאתר פתרונות חלופיים במידת הצורך.