יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

בני-ברק: עיר התורה בתנופת קידום

ראש עיריית בני-ברק, ר' יעקב אשר, בראיון ל"אתרוג", מסכם שנה שקטה ורגועה במיוחד

אבי גרינוולד י"ז בחשון תש"ע - 04/11/2009 07:00
לפני שנה בדיוק התחולל מהפך בבני-ברק. לא מהפך במובן של החלפת ראש עיר בקודמו שהפסיד בבחירות. ראשי העיר, ר' ישכר פרנקנטהל היוצא ור' יעקב אשר הנכנס, החליפו משמרת בהתאם להסכמי הרוטציה הדקדקנים שנחתמו 5 שנים קודם לכן.
 
המהפך היה בכך שאל היו בחירות. 80 שנה לאחר יסודה של העיר, שידעה מהפכים שונים, החל מעירייה שנשלטת על-ידי גורמים שאינם חרדים, לפני יותר מיובל שנים, עד ליום בו הרוב החרדי במועצת העיר היה ברור ומובן מאליו. היום הרוב הברור הזה נכנס למועצת העיר בלי בחירות, בלי קמפיינים, בלי השמצות ובלי רחובות מלוכלכים.
 
ולצרכני בחירות וחדשות כמו תושבי העיר הגדולה הזו, הבחירות היו חסרות. טוב שהיו בחירות בערים מסביב. הפעילים המסורים מצאו את מקומם במטות ובקלפיות בכל אזור המרכז. ואילו ראש העיר הנבחר, ר' יעקב אשר, החל להתרווח בכסאו, כשהוא אפילו לא עובר את משוכת סערת הבחירות. בהליך מהיר ומפתיע, בליל הגשת הרשימות, הצליח לאחד את כל המפלגות בעיר, אגודת ישראל, דגל התורה, ש"ס, המפד"ל, העבודה ועוד כמה שברי מפלגות שונות לכדי רשימה אחת גדולה. מאחר ותוצאות הבחירות לראשות העיר היו אף הן ידועות מראש, גם לא התמודד אף אחד מולו, וכך נגמרו הבחירות עוד בטרם החלו.
 
היום, שנה אחרי, כשהוא נהנה מכל רגע בתפקידו, הוא לא ממהר להצהיר מה יהיה בעוד ארבע שנים. סביר מאד להניח שהוא לא יעזוב כל כך מהר את העירייה, בה צמח כמנהל לשכתו של ראש העיר לשעבר ר' מרדכי קרליץ, במקביל לכהונתו כממלא-מקום ראש מועצת אלעד, שב לבני-ברק כממלא-מקומו של פרנקנטהל, וסוף-סוף הגיע לתואר הנכסף: ראש עיר התורה והחסידות בני-ברק.
 
בראיון ל"אתרוג", במלאת שנה לבחירות שלא היו, משתף אותנו ר' יעקב אשר בשיפורים שחלו בעירו בשנה האחרונה. "אני חש שיש שינוי עצום לטובה, ואני מקווה שגם התושבים מרגישים כך. העיר כל הזמן בתנופת שגשוג – הן בפרמטר הכספי והן בפרמטר הטכני. אנחנו נכנסים לתקופה של עבודות תשתיות וגינון מורחבות, מאגר מים חדש לייצוב הבארות, המוקד העירוני הרבה יותר אפקטיבי מבעבר. אנחנו בשלבי ארגון באגף תברואה, שלא לדבר על כל מה שכבר נעשה בשנה החולפת".
 

 
עם השר אטיאס  צלם


לפני כניסתך לתפקיד הבטחת לייצב את מצבה הכלכלי של העירייה הן מבחינת הגירעון השוטף והן בגירעון הקבוע, כיום, במבט של שנה לאחור, האם התקדם משהו בנושא? האם לא לקחת הימור כבד מדי בהבטחה הזאת, בפרט בני-ברק שיש לה "עבר" כלכלי שאינו מן המפוארים?
 
"חד וחלק כן. אתן לך אינדיקציה לנקודה הזאת. מהיום שנכנסתי לתפקיד המשכורות משולמות בזמן באופן קבוע. סיימנו דו"ח חצי-שנתי מבוקר שנגמר בפלוס, שזה הישג עצום שספק אם קרה בעבר בבני-ברק, ואני מעריך שבסוף השנה נסיים עם תקציב מאוזן, גם אם לא בפלוס, שגם זה דבר נדיר למדי עד היום.
 
"היה לנו חשוב להראות למשרד הפנים שיש תוכנית הבראה מתפקדת ושאנחנו עומדים בה. עכשיו, אחרי שאנחנו מוכיחים את עצמנו, אנחנו יכולים לדרוש מהם סיוע, שחלקו כבר ניתן. יש לנו גם שקט תעשייתי שמועיל לנו הרבה בייצוב המצב הכלכלי של העיר".
 
הקיצוץ בתקציבים השפיע עליכם בצורה דרסטית?
 
"כן. התחלתי את השנה עם קיצוץ של 7 מיליון שקל שביצע משרד הפנים במענקי האיזון, ובמקום שמלכתחילה אינו משופע בעודפים זו מכה קשה. אבל בשורה האחרונה, כשהתחלתי את הקדנציה היה מינוס של 30 מליון בשוטף וכעת זה מקסימום מינוס 1 או 2 מיליון, שזה כמעט לא משמעותי. גם בגרעון המצטבר, בעקבות מה שבצענו, הזרים משרד הפנים לעירייה 80-90 מליון שקלים מתוך 160 מליון מובטחים, וזה הוריד את הגירעון מ-270 מיליון לסביבות ה-180 מיליון שקל.
 
הנושא ה"חם" לאחרונה הוא נושא הדיור. למרות שבבני-ברק אין הרבה עתודות, מה עם בניה לגובה? האם יש סיכוי למגדלים בבני ברק ביום מן הימים?
 
"חד וחלק לא. רבני העיר מרנן הגר"ש הלוי וואזנר שליט"א הגאב"ד הגר"נ קרליץ שליט"א, עומדים בתוקף על העניין הזה. גם בשכונות שבהם הותרו 'רבי קומות', מדובר על מקסימום קומה שישית, והוראתם היא נר לרגלינו".
 
שניים שנבחרו בקלות: ר' יעקב אשר עם מייקל בלומברג [צלם]

מה יש לך להציע בנושא התחבורה? המצב בכבישי בני-ברק קטסטרופלי, בפרט בציר הרחובות רבי עקיבא–חזון איש?
 
"אני בדיוק כרגע חוזר מדיון במשרד התחבורה, והשבוע יגיע שר התחבורה ישראל כץ לבקר בבני-ברק. התחלנו לגבש תוכנית שתנקז לפחות חלק מהתחבורה הציבורית למסלולים ונקודות יציאה אחרות. זה לא הגיוני שכל הקווים לכל היעדים יעברו על הציר הזה. חוץ מזה אנחנו ממשיכים בפרויקט שכבר בוצע בגן ורשא, ומרחיבים אותו לכיוון רחובות ירושלים ורבי טרפון וכמובן על ציר רבי עקיבא עצמו, במטרה לייעל את התשתיות ולהרחיבם במידת האפשר".
 
האם משהו הפתיע אותך בכיסאך כראש העיר? משהו שלא ידעת כממלא-מקום?
 
"למען האמת את הנושאים והתפקידים הכרתי. אני לא חדש במערכת. מה שכן הפתיע אותי אלו הכמויות והמאסות של העבודה, ובעיקר העבודה השורשית. כמות הדברים שדורשת שינוי אמיתי ומהותי, זה ממש מהפך בסדרי עולם: איך לצאת למכרז, איך לנהל בקרה תקציבית, ועוד דברים. נאמר זאת כך: כשהתחלתי להתעסק בזה, ניסו יועצי התדמית שלי לשכנע אותי לרדת מזה, כי מה יצא לך ובכל מקרה זה דברים לטווח הרחוק, ומי יזכור שזה אתה. אבל לי הדברים הפריעו באופן אישי, גם כתושב וגם בגלל שאני כבר שנים רבות במערכת הזאת, ואני מקווה לבצע את השינוי המיוחל במלואו".
 
ר' יעקב אשר עם ראשי אגודת ישראל בארה"ב


תוכל לומר לנו כמה מילים על יחסיך עם חברי המועצה האחרים?
 
"ב"ה יש לי מערכת יחסים ואימון מצוינים עם כל חברי המועצה, אוירה טובה וקואליציה מקיר לקיר. אני שמח שאנחנו לא מפרנסים את העיתונאים... ובאמת, מעל במה מכובדת זו, אני מעוניין לשבח את חברי המועצה שהתחברו למטרה הזו בצורה בוגרת, כדי שנוכל לקדם את העיר הזו למצבם של ערים אחרות מבוססות, שמעניקות לתושבים יותר מהצרכים הבסיסיים של מים וניקיון".
 
במבט לאחור, לא נראה לך שהשקעת הרבה מדי בשביל למנוע בחירות? המחיר היה שווה את התמורה?
 
"ראשית כל, אני לא חושב שנתתי יותר מאשר הם היו מקבלים במו"מ קואליציוני סדיר. באופן כללי, הייתה התאגדות לרשימה אחת ומועמד אחד, וזה דבר חיובי בכל פרמטר, כשכבר יום אחרי הבחירות קיימנו ישיבת מועצה מסודרת, ותוך יממה התחלנו לעבוד בתיאום מלא. אספר לך משהו: מנכ"ל משרד הפנים הקודם, אריה בר, ביקר כאן ואמר לי שבשמחה הוא היה מאמץ את המודל הזה להרבה ערים אחרות".
 
האם אתה חושב שתמשיך לקדנציה נוספת, באופן כזה של הסכמה רגועה בין כולם על כל תפקיד?
 
הרב יעקב אשר מנסה להתחמק באלגנטיות מהשאלה, אך משיב את המשפט הבא: "דור דור ודורשיו. ברור שההיכרות האישית שלי עם הרבה מהגורמים תרמה רבות לנושא הזה, בא נקוה שזה יוכל להמשיך הלאה בצורה חיובית".
 
תודה רבה.
  1. 3. תנו לילדים ללכת על המדרכה.
    רוצים עיר נקיה ומטופחת. 05/11/2009 02:35
    העיר לא נקיה.הירקנים חוגגים על המדרכות.במקום לרוץ לתקשורת או ליפן.תתדאג לפתוח את הניקוזים לפני הגשם. העיר לא מתקדמת.אתם גיבורים על חלשים.מקפידים על החלשים ומפחדים מהירקנים למשל.
  2. 2. כל הכבוד
    אבי 05/11/2009 00:34
    השלוליות של המים גדלו משנים קודמות וזה תודות לשיפוצים שראש העיר טען שהוא יבצע כדי שבחורף יהיה נוח ללכת במדרכות, מה שמתברר כעוד סיפור מסיפורי ראש העיר והעירייה.
  3. 1. כל הכבוד!!! אכן מרגישים שינוי רציני, תודה!! [לל"ת]
    בני ברקית 04/11/2009 23:13