יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

"חוקי התחבורה הם כחוקי השולחן ערוך"

יום עיון בנושא "קדושת החיים ובטיחות בדרכים" נערך ע"י עיריית ביתר עילית

אבי משה ד' באב תשס"ט - 25/07/2009 21:29
"הזלזול בחוקי התנועה, הפך לצערנו למכת מדינה, אך אנו נוטים לשכוח שמכה זו לדאבוננו, גובה קרבנות, יותר מאשר כל קרבנות הטרור והמלחמות גם יחד". כך אמר ראש העיר ביתר עילית, הרב מאיר רובינשטיין ביום עיון בנושא "קדושת החיים ובטיחות בדרכים". ביום העיון שנערך ע"י עיריית ביתר עילית, בחסות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ובשיתוף עיריית מודיעין עילית והמועצה המקומית עמנואל השתתפו נציגי רשויות מקומיות, רבני קהילות ומנהלי מוסדות חינוך.
 
הרב רובינשטיין אמר כי העירייה מייחסת חשיבות רבה למכלול נושאי הבטיחות בדרכים. הוא הזכיר את התאונה הקשה והקטלנית שהייתה יומיים קודם לכן בכביש בית שמש, בה קיפדו את חייהם 6 בני אדם. "סוגיית הבטיחות בדרכים הפכה לסוגיה שכוחה משהו, דווקא משום שהיא מאד שגרתית ושכיחה. מטרת ההתכנסות הזו, היא לחזק את העניין, ולהחזירו למוקד הדיון הציבורי וההלכתי". יום העיון נערך באולם "ססגון" בעיר, ואת פני המשתתפים קידמה תערוכה מרשימה בנושאי הבטיחות והזהירות בדרכים, בה הוצגו בין השאר אביזרים וחומרים דידקטיים ללמידה במוסדות החינוך.
 
ראש העיר שיבח את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומנהל בטיחות באגף דרום והנגב של הרשות, מר יובל יעקב וסגנו, הרב שלמה שרעבי, המכהן כיו"ר ועדת תנועה ובטיחות בדרכים על הסיוע הרב בנושא לתושבי העיר ועל פעילותם הנמרצת.
 
מנהל אגף דרום בחטיבה העירונית של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מר אבי אזולאי, אמר, כי הרשות תעמוד לימין כל רשות מקומית, שתבקש סיוע במכלול נושאי הגברת הבטיחות בדרכים. הוא סיפר על הפעילות המגזרית המיוחדת, הנעשית בקרב הקהילה החרדית, והמתואמת ע"פ כל כללי ההלכה, וברך על שיתוף הפעולה ההדוק שמצא אצל ראש העיר, הרב רובינשטיין. הוא ביקש את עזרת המחנכים וראשי הקהילות במאמץ ההסברתי לקראת חופשת "בין הזמנים", אשר למרבה הצער מועדת לפורענות בקרב הצעירים.
 
ראש המועצה המקומית עמנואל, הרב עזרא גרשי, ברך בחום את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על קיום יום העיון, והציג דוגמאות מהרגלי הנסיעה של הנהגים והנוסעים, הרגלים שננקטים מחוסר זהירות ושימת לב, אך טעונים שינוי רדיקלי.
 
מנהל בטיחות המחוזי של הרשות, מר יובל יעקב, אמר, כי לפני תקופת "בין הזמנים" יש לעשות את המיטב ואת המירב, על מנת לשמור על חיי אדם "החיבור בין הרבנים והגורמים המקצועיים, יכול להיות מפתח משמעותי לשינוי המצב והורדת אחוזי הנפגעים" אמר, וביקש ממנהיגי הקהילה החרדית, שיתנו דעתם על הפעלת משמרות זה"ב ייחודיות לקהילה. מר יעקב הציג בפני הנוכחים נתונים ומספרים, תמונות ועובדות מאירועי תאונות הדרכים בכבישי ישראל בכלל, ובכבישי האזור בפרט כשהוא מסתייע במצגות וסרטונים מרתקים, וניתח את סיבות האירועים.
 
בשלב זה של יום העיון, התקיים מושב "דבר ההלכה", בו נשאו דברים רבני השכונות והקהילות.
 
הגאון רבי צבי ברוורמן שליט"א חבר בד"ץ ביתר עילית, הכריז בדבריו, כי חוקי התנועה הם כחוקי התורה לכל דבר וענין, וכי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תקבל מאת רבני העיר והבד"ץ את כל התמיכה, הגיבוי והעזרה, הדרושים לה למען הטמעת כללי וחוקי הבטיחות בדרכים בקרב הציבור.
 
הגאון רבי ישראל ברזובסקי שליט"א רב בשכונת הגפן, עמד בנאומו על חומרת מצות פיקוח נפש, "עלינו, כציבור שומרי תורה ומצוות לשמור על חוקי התנועה, גם כשאין חשש ממשטרה", וציין גם הוא, כי כל חוקי התנועה הם למעשה חוקי השו"ע. בהקשר לכך, הוסיף ואמר, כי נהג העובר על חוקי התנועה, מתוך מטרה "להרוויח" כמה דקות, הרי שיש פגם באמונה שלו, שהרי הוא עושה השתדלות, מעבר למה שכתוב בשו"ע.
 
הגאון רבי אשר לעמיל כהן שליט"א רב קהילת חב"ד, השמיע משא הלכתי בעניין חיוב הציות לחוקי הבטיחות בדרכים, והצביע על שורה של ליקויים שמושרשים בציבור, וכדוגמא, ציין, שאדם בוגר שמבקש להוציא רישיון לנסוע בכביש, נדרש לעבור שורה ארוכה של שיעורי נהיגה ומבחנים, ואילו, מנגד, ילד צעיר שמבקש לנסוע בכביש על אופניים, לא עובר אפילו הכשרה מינימאלית להכרת חוקי התנועה. בפנותו לציבור המחנכים אמר, כי יש להציג לצעירי הצאן, את חומרת הזהירות מעבירות תנועה, כזהירות מאכילת חזיר. לגבי הסעות הילדים אמר, שבמידה ורואים נהג כלשהו שאינו מקפיד על תקנות והחוקים, מן הראוי שלא לנסוע עימו כלל. במידה ורואים נהג עבריין, חובה לשתף פעולה עם המשטרה, כדי לא להיכלל בגדר "כל המרחם על האכזרים, סופו להתאכזר על הרחמנים".
 
הרה"ג ר' יהוידע גדסי שליט"א רב קהילת תנא דבי אליהו בעמנואל, נשא דברי תורה וברכה, בהם עמד על גודל האחריות של היושבים ליד הגה הנסיעה.
 
הרב יהודה גרליץ, מנכ"ל עיריית ביתר עילית , ייחד את מושב הנעילה לצדדים המעשיים, והביא דוגמאות מצמררות על נהיגה חסרת-זהירות וחסרת-אחריות במגזר המוסדי והפרטי גם יחד, ורק בנסי נסים, לא אירע דבר. "ראינו קודם את הסטטיסטיקות, אבל מקרי נהיגה חמורים אלה, לא הוכללו כלל בסטטיסטיקות, שהרי בסופו של דבר, לא אירע עמם כל אסון, אבל קיימת בהם הפרה רבה וחמורה של כללי הבטיחות". הרב גרליץ הודיע על הקמת גוף התנדבותי שתפקידו יהיה לפטרל בכבישים ולתעד עבריינות תנועה, כולל מס' הרכב, ולפרסמו במידעונים המקומיים, וזאת כדי ליצור אפקט מרתיע נגד עבריינים.
 
כן כיבדו את הכנס בהשתתפותם: הרה"ג ר' משה שמעון הורביץ רב קהילת בוסטון, הרה"ג ר' אברהם שרגא שטיגליץ רב קהילת צאנז, הרה"ג ר' מנחם קוריץ דומ"ץ בביתר, הרה"ג שמואל אביכזר רב קהילת מעלות קדושים בעמנואל, חברי מועצות הערים ביתר עילית, מודיעין עילית ועמנואל, נציגי אגף תנועה של המשטרה, ומנהלי מוסדות החינוך.