יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מהו גובהו האמיתי של האוורסט?

מחלוקת רבת שנים בין סין לנפאל על גובהו המדויק של האוורסט הגיעה השבוע לסיומה במסקנה הבאה: תלוי איך מודדים! אין לדעת אם הפשרה תחזיק זמן רב, משום שמדענים טוענים כי ההר הגבוה ביותר בעולם מתרומם בכמה סנטימטרים מידי שנה

מ. פרידמן ז' באייר תש"ע - 21/04/2010 06:00
מחלוקת רבת שנים בין סין לנפאל על גובהו המדויק של האוורסט הגיעה השבוע לסיומה במסקנה הבאה: תלוי איך מודדים! אין לדעת אם הפשרה תחזיק זמן רב, משום שמדענים טוענים כי ההר הגבוה ביותר בעולם מתרומם בכמה סנטימטרים מידי שנה

כולנו יודעים שהאוורסט הוא ההר הגבוה ביותר בעולם, אך עד כמה הוא באמת גבוה? במשך שנים מתחולל ויכוח בין ממשלות סין ונפאל באשר לגובהו המדויק של האוורסט.  

הנפאלים טוענים כי הפסגה הגבוהה בעולם מגיעה לגובה של 8,848 מטרים, ואילו הסינים חושבים כי היא נמוכה בכ-4 מטרים ומתנשאת לגובה של 8,844.43 מ' בלבד.  

בעוד שהנתון הנפאלי מתבסס על בדיקה שנערכה ב-1955, הסינים מסתמכים על מחקר שנערך ב-2005 ושלא לקח בחשבון את שכבות השלג והקרח המכסות את הסלע עצמו.  

אז מהו הגובה האמיתי? אין לדעת, משום שכעת הסכימו נפאל וסין שלא להסכים, לאחר משא ומתן אינטנסיבי בנושא שנערך השבוע בקטמנדו. שאלת הגובה שלא הניחה לקרטוגרפים (מומחים למיפוי) ב-150 השנים האחרונות יושבה בנתיים בשולחן הדיונים.  

שתי המדינות הסכימו להכיר במדידות אחת של השנייה ולהכיר בכך שהן מודדות דברים מעט שונים. נפאל, עם זאת, מסרבת עדיין להכיר בגובה האמריקני שנמדד על ידי משלחת מארה"ב בשנת 1999, ולפיו גובהו של האוורסט הוא 8,850 מ'.  

אלא שכמובן שבזה לא מסתיימת המחלוקת. מדענים רבים טוענים כי ההר מתרומם בכ-4 מ"מ מידי שנה ככל שתת-היבשת ההודית "דוחפת" את יבשת אסיה. שינויים נוספים יכולים להיגרם בגלל ההתחממות הגלובלית שגורמת לעליית פני הים, אשר ביחס אליהם מודדים את גובה ההרים.