יש לי מושג
הלכה כ...?
מתוך מאות 'הוויות דאביי ורבא' שבגמרא, רק בשש, הלכה כאביי. עקב חזרתו של המונח פעמים רבות, הוא הפך לתיאור דיונים של תנאים ואמוראים אחרים גם כן.
פירוש המושג 'הוויות דאביי ורבא' כ'מחלוקות אביי ורבא' הינו טעות, משום שהמילה 'הוויות' אינה מתארת מחלוקת כי אם לימוד, דקדוק ועיון. מלבד זאת, בגמרא מובאות כשלושים פעמים, בהן דעותיהם היו זהות זו לזו.
מתוך מאות המחלוקות של שני האמוראים, הלכה תמיד כרבא, מלבד בשש מקומות, אשר ניתן להם סימן בראשי התיבות: יע"ל קג"ם, והם מייצגים את שמו של העניין הנידון, אשר בו הלכה כאביי, בקצרה. ישנן שיטות שונות בזיהוי שש המקומות. דעת רש"י (המקובלת ביותר) דעת נכדו רבנו תם, ואילו הסבוראים הוסיפו על שישה מקומות אלו הלכה נוספת.
יע"ל קג"ם לפי שיטת רש"י במסכת קידושין, דף נ"ב, עמוד ב':
י- ייאוש שלא מדעת (מסכת בבא מציעא דף כ"א, עמוד ב')
ע- עד זומם למפרע (מסכת סנהדרין, דף כ"ז, עמוד א')
ל- לחי העומד מאליו (מסכת עירובין, דף ט"ו, עמוד א') בפירוש האות ל' ישנה המחלוקת בין רש"י, רבנו תם וחכמי נרבונא.
ק- קידושין לשתיים (מסכת קידושין, דף נ"ב, עמוד א')
ג- גילוי דעת בגט (מסכת גיטין, דף ל"ד, עמוד א')
מ- מומר אוכל נבלות להכעיס (מסכת סנהדרין, דף כ"ז, עמוד א')
עקב ה'פופולריות' של המושג 'הוויות דאביי ורבא' בגמרא, לא רק פלפוליהם של אביי ורבא מכונים כך, כי אם נזכר המושג פעמים נוספות בתלמוד, שלא בהקשר לאביי ורבא, אלא בדיוניהם של תנאים ואמוראים אחרים, אפילו קודמים מהם.