יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

בית כנסת, בית חולים או בית מלוכה?

בית הכנסת העתיק ביותר בארצות הברית שימש במשך תקופה גם כבית חולים בריטי, והיה משני המבנים היחידים אשר שרדו את החורבן שחוללו הבריטים במקום. אגדה אורבנית קשורה להצלתו עם איור שלושת הכתרים שמעל ארון הקודש

נ. ליברמן י"ח בחשון תש"ע - 05/11/2009 06:03
בית הכנסת העתיק ביותר בארצות הברית הינו בית הכנסת 'טורו' אשר נבנה לפני כמאתיים וחמישים שנה בניו פורט שברוד איילנד, ארצות הברית, עבור  אחת הקהילות היהודיות הראשונות ביבשת, שהיתה מורכבת ברובה מיהודים ממשפחות האנוסים מספרד ומפורטוגל. הקהילה הספרדית, לה הצטרפו גם באי המושבה ההולנדית 'ניו אמסטרדם' (ניו יורק של ימינו) התיישבה במקום בשנת - 1658, ה'תי"ח, וכמאה שנים לאחר מכן, בשנת ה'תקי"ט- 1759, החל בית הכנסת להבנות על ידי מנהיג הקהילה, הרב יצחק דה- טורו מאמסטרדם, בסיוע תרומות מקהילות נוספות בצפון אמריקה. בנייתו הסתיימה תוך ארבע שנים, לפני כמאתיים וחמישים שנה, בשנת ה'תקכ"ג- 1763, והוא קרוי על שם הרב טורו: 'בית הכנסת טורו'.

במלאות 12 שנים לבית הכנסת הפך ההיכל לתקופת מה לבית חולים בריטי, בזמן מלחמת העצמאות של ארצות הברית. (ה'תקל"ה, 1775- ה'תקמ"ג, 1783) השימוש בבית הכנסת לצרכים בריטיים ביוזמת הרב טורו, היה הסיבה שבשלה לא הוחרב המבנה עם הכיבוש הבריטי של ניו פורט, כאשר שרפו הבריטים את כל המבנים במקום לצרכי חימום, פרט ל'טורו' ולמבנה אחד נוסף. (בנין הכנסיה המקומית, אשר הכריזה נאמנות לבריטניה)

בבית הכנסת, אשר מוכתר משנת  ה'תש"ו (1946) כאתר הסטורי, נערך ביקור על ידי נשיאה הראשון של ארצות הברית, ג'ורג' וושינגטון בשנת ה'תק"נ, (1790) אשר לווה במכתב מאת וושינגטון לקהילה, המוצג כיום בבית הכנסת:

"ממשלת ארצות הברית מגנה שנאת חינם, דוחה רדיפה על רקע דתי... מי ייתן וילדי אברהם שהתיישבו באדמה זו ימשיכו להצטיין וליהנות מסובלנותם של המתיישבים האחרים; כאשר כל אחד יושב לבטח, איש תחת גפנו ותחת תאנתו ודבר לא יגרום למשהו לפחד. מי ייתן ואלוקים יפזר אור ולא חושך בדרכנו וידע כל אדם להשתמש בכשרונו בצורה מועילה".
Geared Bull
  [צלם]

אגדה אורבנית נקשרה להצלתו בזמן מלחמת העצמאות, והיא - הקשר מוטעה שערך  מפקד בריטי, אשר נכנס עם חייליו לבית הכנסת על מנת להשתמש בו, כבכל המבנים האחרים שבעיר, כחומר בעירה לחימום החיילים הבריטיים הכובשים. המפקד סבר, כי מטרת שלושת הכתרים: כתר תורה, כתר כהונה וכתר מלכות להביע הצהרת אמונים לכתר האנגלי, ומשום כך הורה שלא להחריבו.

מתחת לארון הקודש שבבית הכנסת מצויה דלת סתרים, אשר זיהוי מטרתה עומד במחלוקת, יש האומרים כי נועדה להוות פתח מילוט, ויש הטוענים כי הובילה לרכבת התחתית.

בית הכנסת 'טורו' - היחיד אשר שרד מן התקופה הקולוניאלית, הינו בית כנסת חרדי הפעיל עד ימינו, ונמצא ברחוב טורו 58 שבניופורט, ומהווה אתר תיירותי הסטורי.