יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מעז יצאה תורה

אחת העלילות האנטישמיות, יוצאת הדופן בעת האחרונה היתה העלילה בה הואשמה הקהילה היהודית בז'יטומיר – אוקראינה על ידי השלטונות הגויים, בכך, שכביכול, אינה שומרת מספיק על... ספרי התורה שברשותה

נ. ליברמן ב' בחשון תש"ע - 20/10/2009 05:31

אחת העלילות האנטישמיות, יוצאת הדופן בעת האחרונה, היתה עלילת ספרי התורה, אשר העלילו שלטונות אוקראינה בשנת ה'תשס"ו, 2006 על הקהילה היהודית שבז'טומיר, במערב אוקראינה. רוקחי העלילה טענו, כי הקהילה היהודית מכרה ספרי תורה עתיקים, שהינם נכס אוקראיני הסטורי ורב ערך אשר היא מחזיקה שלא בצדק, ואף אינה משמרת אוצרות אלו כראוי.

אל בנין הקהילה היהודית בזי'טומיר הגיעו שוטרי המשטרה האוקראינית, שם החרימו שבעה עשר ספרי תורה עתיקים, בני מעל מאה וחמישים שנה, בעקבות הטענה השקרית שהועלתה, כי בני הקהילה מכרו גווילים מספרי התורה, וזלזלו בכבודם, כאשר בני הקהילה שניסו להתנגד להחרמת ספרי התורה אשר הובאו למשמרת מכובדת בבניין הקהילה, הועמדו לדין בשל פגיעה ברכוש אוקראיני חשוב בעל ערך הסטורי.

 [צלם]

החרמת ספרי התורה כחלק מעלילה שקרית זו עוררה סערה באוקראינה ובעולם כולו, ונגד השלטונות האוקראינים החל מאבק שבראשו עמדו הרב שלמה ווילהלם, רבה של ז'יטומיר, הרב עזריאל חייקין, רבה הראשי של אוקראינה ואיגוד הקהילות של חבר העמים, בניצוחו של הרב מאיר סטמבלר, אשר פעלו מול הדרגים הגבוהים באוקראינה.

לאחר מאבק  שכלל את בדיקת הגווילים במעבדה מיוחדת בקייב, איסוף עדויות ופגישות עם אנשי משרד הדתות באוקראינה, שוכנעו השלטונות כי לא הייתה כל פגיעה בספרי התורה, וכי הקהילה עשתה ככל יכולתה לשמור על אוצרות יהודיים - הסטוריים אלו, כפי שמתחייב מן ההלכה היהודית, הוחזרו שבעה עשר הספרים לידיים יהודיות, ותיקי ההאשמות  נגדם נסגרו.

דווקא עלילה זו היתה הגורם לפתיחת מאבק ממושך שצלח. מגמת המאבק, שהתפרש על פני כשנתיים ונוהל על ידי רבני הקהילות באוקראינה וגופים יהודיים שונים ברוסיה ובעולם כולו, היתה לשחרר את מאות ספרי התורה אשר היו ברשות שלטונות אוקראינה והוחזקו בארכיונים הממשלתיים, כחלק מן המגמה בעבר להשכחת ולהכחדת היהדות בארץ זו, שהתבטאה אף בהחרמת ספרי התורה.

המאבק המוצלח הביא לכך ששלטונות אוקראינה הכירו בזכותה של הקהילה היהודית להחזיק באוצרות אלו, והשבתם לידיים יהודיות החלה בטקס חגיגי שנערך לפני חג הפסח של שנת ה'תשס"ט, 2009.