יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מביא גזילה לעולם

'האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם', מה מביא מי שאינו אומר דבר בשם אומרו?

נ. ליברמן י"ג בתשרי תש"ע - 01/10/2009 06:04

מאמר חז"ל בדבר אמירת דבר בשם אומרו ידוע ורווח, בעוד ה'סייפא' של מאמר זה, אשר הינו מצוות לא תעשה, ידוע הרבה פחות.

'האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם', הינו מאמר חז"ל, אותו אמר רבי אלעזר בשם רבי חנינא על מאמר אסתר המלכה למלך בשם מרדכי,
ומביע את עמדת ההלכה לגבי ציטוט דברי מישהו, החייב בהזכרת מקורו. 

דברים אלו מובאים במסכת מגילה, דף ט"ו, עמוד א' על דבריה של אסתר המלכה במגילת אסתר, פרק ב', פסוקים כ"א- כ"ג:

"בַּיָּמִים הָהֵם וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ  וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי וַיְבֻקַּשׁ הַדָּבָר וַיִּמָּצֵא וַיִּתָּלוּ שְׁנֵיהֶם עַל עֵץ וַיִּכָּתֵב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ..." כאשר בהמשך סיפור המגילה, הנקודה שממנה מתחילה הישועה לעם ישראל הינה הרגע שבו מוצאים בספר הזכרונות את דברי מרדכי על נסיון ההתנקשות בחיי אחשוורוש שלא זכה לשכר כל שהוא, כפי שמובא במגילה, פרק ו', פסוק ב':  "וַיִּמָּצֵא כָתוּב, אֲשֶׁר הִגִּיד מָרְדֳּכַי עַל בִּגְתָנָא וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ  מִשֹּׁמְרֵי, הַסַּף,  אֲשֶׁר בִּקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד, בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ".

מלבד מאמר חז"ל זה, ידועה במידה פחותה בהרבה, מצוות לא תעשה מדרבנן, האוסרת על אמירת דברו של אחר, בלא לציין את מקורו, משום גזל!
מצוות לא תעשה זו מנויה עם מצוות לא תעשה מדרבנן התלויות בדיבור פה, כשהמקור לה, כפי שמביאו 'ספר החרדים', הינו בספר משלי, פרק כ"ב, פסוק כ"ב: "אַל תִּגְזָל דָּל כִּי דַל הוּא".