יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

כלכלה

שערוריה: משרד התקשורת נכנע - אתם תשלמו

משרד התקשורת החליט להיענות לדרישת חברות הסלולר וחזר בו מהאיסור על גביית דמי שיחה לא אחידים. משמעות הצעד פגיעה קשה בכם - הצרכנים

אהרן שיין, י"א באייר תש"ע - 25/04/2010 12:35
שערורייה: משרד התקשורת נכנע לחברות הסלולר. בסוף 2008 הודיע משרד התקשורת כי הוא אוסר על חברות הסלולר לגבות תשלום בעבור יחידות זמן אוויר מעל שנייה. המשרד נימק את ההחלטה בכך שהדבר נוגד את עקרונות האחידות והפשטות. אולם בעקבות שימוע שדרשו חברות הסלולר מסתמן כי משרד התקשורת ייכנע ללחצים ויאפשר לחברות הסלולר לגבות מחיר לא אחיד בעבור דקות שיחה - משמעות הדבר – פגיעה בצרכנים.
 
עו"ד יעל כהן-שאואט יועצת משפטית של המועצה לצרכנות מסבירה ל'טוג': "התיקון של משרד התקשורת שנכנס בסוף 2008 קבע כי על חברות הסלולר ייאסר לגבות תשלום בעבור הקמת שיחה (= תשלום מינימום על הוצאת שיחה) וכן לחלק את יחידות הזמן בדקה מעל שנייה אחת".
 
"בעקבות כך", מסבירה עו"ד כהן, "הודיעו חברות הסלולר כי התיקון עלול לגרום לקריסתן הכלכלית וכי הן דורשות שינוי בתיקון. משרד התקשורת ערך להן שימוע ובעקבותיו הוא ניסח את התיקון בצורה כזו שבעצם מעקרת אותו כמעט לחלוטין מהתוכן". אגב, משרד התקשורת טרח לעדכן את חברות הסלולר בתיקון שהוא מציע- מה שלא היה נראה לו לנכון לעשות מול המועצה לצרכנות, הגוף המייצג את ציבור הצרכנים בישראל.
 
"התיקון החדש" מסבירה עו"ד כהן, "גורס כי ייאסר על חברות הסלולר לגבות מחיר מיוחד על הקמת שיחה, אולם התיקון אינו קובע מחיר אחיד לכל דקה. דבר שבעצם מביא אותנו כמעט לנקודת המוצא, משום שחברות הסלולר יכולות לעקוף את איסור גביית "דמי הקמת שיחה" באופן פשוט – דמי שיחה מדורגים. כלומר גם מבלי לכנות את הצעד "דמי הקמת שיחה" יכולות חברות הסלולר לתמחר באופן שונה את דקות השיחה הראשונות, כך שתשלמו יותר בעברו הדקה הראשונה ותשלמו פחות בעבור הדקות הנוספות".
 
במועצה לצרכנות מדגישים כי הצעד יהווה פגיעה קשה בזכויות הצרכנים ויקשה מאד להשוות מחירים בין חברות הסלולר. זאת בנוסף לריקונה מתוכן של החלטת משרד התקשורת לאסור גביית דמי הקמת שיחה.
 
מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג קורא לשר התקשורת כחלון לבטל את ההחלטה עקב הפגיעה בצרכני חברות הסלולר: "התיקון המוצע עלול לסכל את הרפורמות הצרכניות שמטרתן להגביר את התחרות בשוק, משום שתעריפים שונים במהלך השיחה עלולים לבלבל את הלקוח בניגוד לעיקרון השקיפות והפשטות שמנחה את שר התקשורת בביצוע רפורמות אלה". "יש להבטיח", מוסיף מנכ"ל המועצה לצרכנות, "כי תינתן לצרכן אפשרות אמיתית לשקול את כדאיות המסלול המוצע לו, ולהשוות מחירים בין החברות , ולפיכך המועצה פונה לשר כחלון .בבקשה כי יורה למשרד לתקן את נוסח ההחלטה הפגום".

דובר משרד התקשורת, ד"ר יחיאל שבי, מסר בתגובה לפניית 'טוג': "על פי תנאי רישיונן, יכולות החברות הסלולאריות לקבוע תעריף המשתנה על פני ארכה של השיחה.
 כשטובת הצרכנים  לנגד עיניו, החליט משרד התקשורת  למנוע מהחברות הסלולריות לגבות תעריף עבור הקמת (יצירת) שיחה ולקבוע מחיר מינימום לשיחה".
 
שבי מוסיף, כי "כדי למנוע מהחברות הסלולריות את היכולת לקבוע מחיר הקמת שיחה באופן שיאפשר להן לקבוע מחירים שונים לתחילתה של השיחה, הוחלט לאסור עליהן לקבוע תעריף המשתנה במהלך הדקה הראשונה. כך למשל לאחר האיסור שהטיל משרד התקשורת על החברות הסלולריות , הן לא תוכלנה לגבות מחיר של 5 אגורות לשנייה במשך 10 השניות הראשונות של השיחה, ואגורה אחת לשנייה בהמשך השיחה".

לטענתו של שבי "מכאן עולה, שהמשרד דווקא הגביל את יכולתן של החברות, ולטובת ציבור הצרכנים בישראל,  לקבוע מחיר המשתנה על פי אורך השיחה, באופן שאינו מאפשר להשתמש בכלי זה, לשם קביעת תעריף הקמת שיחה".

הדובר מצהיר "באשר לפנייתה של המועצה לאסור באופן גורף את שיווקן של תוכניות בהן מחיר השיחה משתנה על פני משך השיחה, הדבר ייבחן על ידי המשרד, אם וכאשר ישווקו תוכניות כאלה באופן הפוגע ברווחת הצרכן".