יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

משפחת אבוחצירא

משפחת אבוחצירא העמידה רבנים רבים לכותל המזרח של היהדות הספרדית, המפורסם שבהם הוא רבי ישראל אבוחצירא בעל ה"בבא סאלי" [האב המתפלל]

דוד סופר, י"ב באייר תש"ע - 26/04/2010 06:03

הראשון לשושלת הפאר למשפחת אבוחצירא היה רבי שמואל אלבז מירושלים, שהיה צדיק נסתר, וברגע שהתחיל שמו להתפרסם הוא ברח לעיר דמשק שבסוריה כדי לחזור לד' אמותיו המצומצמות.


רבי שמואל שינה את שם משפחתו ל"אבוחצירא" בגין מעשה שהיה. באחד הימים ביקש רבי שמואל לצאת את גבולות ארץ ישראל לצורך דבר מצווה. ירד רבי שמואל לחוף יפו בכדי לעלות לספינת נוסעים שתיקחהו למחוז חפצו. רבי שמואל, שהיה עני מרוד ולא הכיר צורת מטבע, ביקש מרב-החובל כי יועיל בטובו לקחתו חינם אין כסף. רב-החובל הערל הביט ביהודי בבוז וסירב לקחתו בחינם. רבי שמואל ראה כי אינו יכול לו, פרש את המחצלת שלו בנמל והחל ללמוד בספרי הקודש שהיו תחת אמתחתו. לא חלפה שעה, וספינת הנוסעים החלה להפליג בלב הים, כאשר המחצלת המחוררת של רבי שמואל שטה לה לאיטה בסמוך לספינה, משל הייתה היא קשורה אליו. בראות רב-החובל נס זה, הוא הבין כי לפניו צדיק גדול וביקש ממנו שיעלה על ספינתו. סיפור זה התפרסם בקרב יושבי הארץ, ומיני אז ואילך כונה רבי שמואל בשם "אבוחצירא" שתרגומה "אבי המחצלת".


לאחר מספר שנות מגורים בדמשק, עקר רבי שמואל עם משפחתו למרוקו. אחד מצאצאי צאצאיו של רבי שמואל היה רבי מסעוד. יום אחד סידר רבי מסעוד גט לבני זוג שבאו להתגרש בבית דינו. מכיוון שהלילה כבר החשיך, הציעה הרבנית לגרושה שתישאר לישון בביתה יען כי הדרכים בחזקת סכנה. בלילה, נגלה אביו של רבי מסעוד, רבי אברהם, לבנו ולכלתו ואמר להם כי צדיק יסוד עולם עתיד לצאת מאישה זו על ידי רבי מסעוד. בני הזוג ראו בכך אות משמים, והחלו להתכונן לקראת נישואיו השניים של רבי מסעוד. אף בלילה שקודם החתונה, נגלה האב רבי אברהם לבנו והודיעו כי יצא ממנו בן גדול. כאשר נולד הבן בשנת תקס"ו קראו אביו בשם יעקב על שם דודו אחי אביו שהיה רבו של רבי מסעוד. רבי יעקב זה, שלימים התפרסם כ"אביר יעקב" היה איש קדוש וכבר מילדותו ניכרו בו אותות וגינוני קדושה.


"האביר יעקב"  צלם
רבי יעקב התייתם מאביו בגיל שש עשרה שנה, והוא זה שירש את מקום אביו ברבנות תאפיללת שבמרוקו. רבי יעקב היה מלומד בניסים ובעל מופתים רבים אותם ניצל כדי לעזור לאחיו היהודים מחמת המציק. מעשה אירע ובאחת מערי מרוקו העלילו על היהודים כי רצחו נער ישמעאלי. אמנם הוכחות חותכות לא היו, אך בזאת לבד היה די כדי לגזור דין מוות על כל יהודי המקום. בצר להם פנו היהודים לרבי יעקב בכדי שיעזרם. נטל רבי יעקב מקלו והלך עימהם לעירם. עם הגיעו לעיר, ביקש רבי יעקב כי יועילו לערוך משפט ראווה בכיכר העיר, כאשר גופת הנער תוטל במקום. אנשי השלטון הסכימו לתנאיו של רבי יעקב ועשו כדבריו. במועד המשפט, ניגש רבי יעקב למיטת המת ודרש ממנו כי יקום לתחיה ויספר את כל הקורות עמו. לתדהמתם של כל המשתתפים, קם הנער על רגליו והצביע על הגוי שרצחו...


חיבורו של "האביר יעקב"  צלם
רבי יעקב חפץ היה לעלות לארץ ישראל, אך אנשי המקום לא נתנו לו לעזוב אותם. בשנת תר"מ החליט רבי יעקב כי עליו לעלות לארץ ישראל בכל מחיר ולא שעה לאנשי עירו. בדרכו לארץ ישראל עבר רבי יעקב במצרים. בליל שבת, פרשת ויחי, כשקידש רבי יעקב על הגביע, כבה אחד מנרות השבת ורבי יעקב הפטיר "תחזור הנשמה למקומה". הנוכחים סברו לתומם כי רבי יעקב עסוק בעוד תיקונים כדרכו בקודש, אך ביום ראשון, כשרבי יעקב נפל למשכב, הבינו כל הנוכחים למי הייתה כוונתו. מצבו של רבי יעקב הלך והתדרדר עד שביום כ' לחודש טבת השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה בעיר דמנהור שבמצרים ושם הוא הובא למנוחת עולמים.


מקום קבורתו של בעל ה"אביר יעקב" מפורסם כמקום שפועל ישועות ואלפים ורבבות, בני ברית ושאינם בני ברית, נהגו לעלות על קברו ולהיפקד במבוקשם. אף בשנים האחרונות, למרות השלטון המצרי העויין במקצת, עולים ביום ההילולא כמה מאות יהודים על קברו.


ארבעה בנים היו לו לרבי יעקב. רבי מסעוד - התמנה לרבה של קהילת תאפיללת שבמרוקו וכונה בשם "סבא דמשפטים". רבי אהרן - נטל על עצמו את הדפסתם של ספרי אביו הגדול. רבי אברהם - שזכה להגשים את חלום אביו ולחונן את אדמת הקודש. רבי יצחק - הנהיג את הישיבה בתאפיללת עד שנהרג על קידוש ה' בגיל חמישים ושתיים שנים בלבד.


לרבי מסעוד היו שלושה בנים - רבי דוד, שכבר בצעירותו קראוהו "עטרת ראשנו", הוא התאלמן פעמיים, ושבעה, מתוך שמונה ילדיו, נפטרו בחייו. למרות כל הצרות והתלאות שעבר, היה שרוי בשמחה תדיר. בגיל חמישים וארבע הוא הוצא להורג בידי מנהיג מקומי.


רבי יצחק, המוכר בכנויו "בבא חאקי", הוא נולד במרוקו ובגיל חמישים ושלוש עלה לארץ ישראל והתמנה לרב הראשי לרמלה. בגיל שבעים וחמש הוא נהרג בתאונת דרכים בעת שובו מנתיבות.


ר' ישראל אבוחצירא זיע"א  צלם
רבי ישראל המוכר בכינויו "בבא סאלי". מגיל צעיר הנהיג רבי ישראל את עצמו בסיגופים ותעניות, היה צם משבת לשבת ונדר נדר שלא לאכול בשר.


בשנת תרס"ג, בהיותו בגיל בר מצווה, נשא רבי ישראל את בת אחותו לאשה, אולם זו חלתה ונפלה למשכב ולאחר כשנתיים ימים שבקה חיים לכל חי. חודשים ספורים לאחר מכן הוא נשא עוד אשה. בשנת תרס"ח, בהיותו בגיל שמונה עשרה שנים, נפטר אביו רבי מסעוד ורבי ישראל מילא את מקומו ברבנות. בשנת תרפ"ב עלה רבי ישראל לארץ ישראל ובמשך שנה שלימה הוא דר בה עד שרבני מרוקו וארץ ישראל דרשו שיחזור למרוקו כדי להנהיג את העדה שם.


כמה פעמים עלה רבי ישראל לארץ ישראל ושב למרוקו, עד שבשנת תשכ"ד בהיותו בגיל שבעים וארבע עלה רבי ישראל לארץ ישראל. רבי ישראל נדד בין ערי הארץ השונות עד שקבע את ביתו בעיר נתיבות. שמו של רבי ישראל התפרסם בכל קצווי תבל כבעל ישועות גדולות, ושמו נישא בהערצה אצל כל חלקי העם היהודי - חילונים כדתיים, אשכנזים כספרדים. אלפי סיפורי מופת התגלגלו בביתו הדל שבנתיבות.


לא פעם התבטא הוא ואמר, כי היום פלוני יבוא - וכך היה. או שהיה מצווה למשותקי רגלים לעמוד על רגליהם וללכת - וכך היה. ידיו רב לו, של רבי ישראל, בחכמת הקבלה והוא נחשב כגדול המקובלים בדורו. למעשה, היה זה רבי ישראל שהביא לתודעה הציבורית את יקר תפארת משפחת אבוחצירא.

ביום שני, כ' לחודש טבת שנת תשמ"ד, ערך רבי ישראל סעודת הילולא לכבוד זקנו רבי יעקב בעל ה"אביר יעקב", אחר שעות אחדות הוא נחלש ורופא הוזמן לביתו. הרופא קבע כי עליו להתאשפז בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע. הרפאים סברו כי מדובר בחולשה עקב תעניותיו הרבות והשאירו אותו להשגחה לכמה ימים בבית החולים. אחר מספר ימים שבק רבי ישראל חיים לכל חי והשיב את נשמתו לצור מחצבתה בגיל תשעים וארבע. עוד באותו היום התקבצו אלפים ורבבות ללוותו בדרכו האחרונה. רבי ישראל נקבר בעיר נתיבות, וכל שנה ביום ההילולא מהווה מקום קבורתו מוקד עליה לרגל להמוני בית ישראל לשפוך צקון לחשם בפני יושב מרומים בזכות הצדיק.

הציון, מבט מבחוץ [צלם]

ציונו של הבבא סאלי זיע"א בנתיבות [צלם]

לרבי ישראל היה בן ורבי מאיר שמו. בן זה נקרא על שם התנא רבי מאיר, כסגולה שלא ימות כדרך שמתו בניו הראשונים של רבי ישראל. רבי ישראל הקפיד מאד על קדושתו וטהרתו של בנו זה, והיה מונעו מכל ראיה שיש בה סרך של עבירה. רבי מאיר עלה מעלה בתורה ויראה, ואף עליו התהלכו סיפורי מופתים רבים. הכל הכירוהו כפועל ישועות ושמילתו אינה שבה ריקם. רבי מאיר סבל בשנותיו האחרונות ייסורי גוף קשים מנשוא. יסורים אלו לא גרמו לו כל צער, מלבד העובדה שמיעטו את יכולת התמדתו בתורה. בי"ז לחודש ניסן תשמ"ג, נפטר רבי מאיר בחיי אביו רבי ישראל. בתחילה לא רצו להודיע זאת לאביו רבי ישראל, אך הוא ברוח קדשו התבטא ואמר "אני יודע שמרגלית טובה ניטלה הימני". בן זה היה חשוב בעיני אביו והוא מאן לקבל עליו ניחומים. ורק אמר "אך ורק בגלל שאני יודע שעת תחיית המתים קרובה, לכן יש בכוחי לסבול זאת".


רבי מאיר השאיר אחריו מספר בנים, שאף הם, כדרך אבותיהם, פרושים מענייני העולם הזה ועוסקים בתורה מתוך קדושה, טהרה, שמירת העיניים, ועוד. רבים באים להיוועץ בהם עצה ותושייה. ואלו הם: רבי אלעזר [בבא אלעזר], רבי דוד [בבא דוד], רבי רפאל ורבי יקותיאל.

ר' דוד אבוחצירא שליט"א מנהריה [צלם]