יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

חסידות סערט ויז'ניץ

חסידות סערט ויז'ניץ הינה ענף מפואר מאילנה של חסידות ויז'ניץ, מרכז החסידות בחיפה, ומתפשט לחוצותיה

דוד סופר, ט' באייר תש"ע - 23/04/2010 06:00

האדמו"ר הראשון לחסידות סערט ויז'ניץ היה רבי ברוך הגר בעל ה"מקור ברוך", בנו הרביעי של רבי ישראל האגער בעל ה"אהבת ישראל" מויז'ניץ. רבי ישראל לא היה אדמו"ר הראשון לבית ויז'ניץ, אך הוא רומם והרחיב אותה בקרב רבים מהיהודים שברומניה. בימיו ידעה חסידות זו פריחה ושגשוג, בעיקר בשל "אהבת ישראל" הנדירה שהייתה טבועה בדמו. הוא נחשב כאחד מהגדולים שברומניה, ורבים שחרו לפתחו כדי לדבר עמו בלימוד או על מנת לקבל הסכמה על חיבור תורני כלשהוא.

 

רבי ברוך נולד בשנת תרנ"ה, וכבר בילדותו שמו הלך לפניו כחריף ושקדן. בזיווגו הראשון בשנת תרע"ד, בהיותו בגיל תשע עשרה שנים, היה רבי ברוך חתנו של האדמו"ר רבי ישכר דוב רוקח מבעלזא, ובזיווגו השני היה חתנו של רבי אלעזר ניסן הורוויץ משושלת רופשיץ. רבי ברוך יגע בתורה בכל כוחו עד שנהיה תלמיד חכם מובהק, ואף זכה לקבל סמיכה להורות הלכה מגדולי הדור דאז. רבי ברוך נבחר לשמש כרב בכמה מקומות ברומניה, שהאחרונה שבהם הייתה בעיירה סערט בשנת תרצ"ו בהיותו בגיל ארבעים ואחת שנים, ועל שמה ובה הוא הוכתר לשמש כהאדמו"ר מסערט ויז'ניץ.

 

שיטתו בלימוד של רבי ברוך הייתה, כי בכל דבר ודבר שלומדים בגמרא, לראות כיצד דברי הגמרא אקטואליים גם לימינו אנו. אמנם לא בכל דבר ניתן לראות קשר ישיר, אך וודאי שניתן למצוא קשר עקיף. התורה היא תורת "חיים", וחיים, הם דבר שקיים, חי ונושם ואף הגמרא היא קיימת חיה ונושמת. בשיטה זו הוא הינחה את תלמידיו הרבים.

 

רבי ברוך הרבה פעלים למען היהדות ברומניה. הוא  הקים ישיבה גדולה ומסר בה שיעורים בהלכה, נשא נאומים שמשכו אליהם אלפי יהודים והיה ממנהיגיה הבולטים של אגודת ישראל. בזמן מלחמת העולם השנייה, הוגלה רבי ברוך לחבל טרנסניסטריה, ובמשך כשנתיים וחצי הוא ישב בעיירה דזשורין כאשר הוא נתון בסכנת חיים מתמדת. שם במקום גלותו, הוא עזר לאחיו היהודים ברוחניות ובגשמיות בהקימו בית תבשיל ובית כנסת. רק בקושי רב עלה בידי אחיו רבי אליעזר בעל ה"דמשק אליעזר" לפדותו משם.

 

שנה אחת קודם הקמת המדינה, בהיותו בגיל חמישים ושתיים, עלה רבי ברוך לארץ ישראל והתיישב בחיפה. חיפה הייתה ידועה כ"העיר האדומה", עיר ליבראלית ופלורליסטית השייכת לארגון ה"הסתדרות", עיר שמתנכרת לכל דבר אשר ריח של קדושה נודף הימנו. אך בואו של רבי ברוך לעיר זו, תרם לה רבות, ואכן, רמתה הרוחנית עלתה פלאות. רבי ברוך וחסידיו היוו "מגדלור רוחני" במדבר ציה זו. רבי ברוך התבטא על שינוי זה ואמר "חיפה האדומה כבר חיוורת יותר...".

 

אף כאן בארץ ישראל, היה רבי ברוך פעיל להרבות פעלים לתורה, והיה חבר מועצת הגדולה של אגודת ישראל ומראשי החינוך העצמאי. בשנת תשי"ד, בהיותו בגיל חמישים ותשע, הקים רבי ברוך את שכונת "משכן ישראל- רמת ויז'ניץ" בחיפה. שכונה זו יועדה עבור חסידיו הרבים, ובמהירות רבה היא התפתחה לשכונה גדולה. בשכונה זו מתגוררים חסידי סערט ויז'ניץ ובה מוסדות חינוך לכל הגילאים החל מגנים, חיידר, ישיבה קטנה, ישיבה גדולה, כולל אברכים, בית ספר לבנות, סמינר, מפעלי חסד, ועוד. בית המדרש הגדול הנמצא בשכונה, בנוי בתבנית בית הכנסת העתיק של החסידות ברומניה.

 

בשנת תשכ"ד, בהיותו בגיל שישים ותשע, נפטר רבי ברוך לבית עולמו, ורבבות בני אדם ליווהו בדרכו האחרונה. הוא נטמן בבית הקברות של ויז'ניץ בבני ברק באוהל של בית אדמו"רי ויז'ניץ. אבידתו הייתה מכה קשה לציבור היראים בארץ ישראל, ורבים ההספדים שנשאו עליו אחר מותו במקומות שונים ברחבי הארץ.

 

לאחר פטירתו, מילא בנו רבי אליעזר הגר את מקום אביו באדמו"רות. תחת הנהגתו התרחבה קריית ויז'ניץ במשפחות רבות החפצות לשהות בסמיכות לאדמו"ר. בשנים האחרונות, עקב מצוקת דיור קשה שפוקדת את החסידות, החלו משפחות צעירות מהחסידות לרכוש דירות בסמיכות לקריה.

 

חדשות 24
האדמו"ר מסערט ויז'ניץ עם האדמו"ר מתולדות אהרן   [צלם]

האדמו"ר ידוע כאיש שלום, בעל אהבת ישראל שמקרב כל יהודי ויהודי. סך כל המשפחות המתגוררות בקריה ובסביבתה הינו כארבע מאות וחמישים. עוד כמה וכמה עשרות משפחות של החסידות נמצאות בריכוזים החרדיים האחרים כדוגמת בני ברק, ירושלים, אלעד ואשדוד.

 

בראשות ישיבת סערט ויז'ניץ עמד במשך עשרות שנים רבי משה הגר, אחיו של האדמו"ר. רבי משה נפטר בשנת תשנ"ט ונקבר בבית הקברות של ויז'ניץ בבני ברק באוהל של בית אדמו"רי ויז'ניץ.

 

כיום, למרות הריבוי האדיר בתושביה החרדים של חיפה הבאים מכל הזרמים, תופסת חסידות סערט ויז'ניץ את המקום המרכזי מתוך כולם וזאת הן בשל גודלה והן בשל ותיקותה.