יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

השל"ה הקדוש

ביום י"א בניסן נפטר רבי ישעיה סג"ל הורביץ, ר' ישעיה מכונה של"ה נוטריקון של ספרו "שני לוחות הברית", חיבור זה הפך לספר יסוד ומפאר כל ארון ספרים יהודי.

מוטי מרינגר י"א בניסן תשס"ט - 05/04/2009 05:00
רבי ישעיה סג"ל הורביץ זצ"ל המפורסם בכינויו "השל"ה הקדוש" נולד בשנת ה'שי"ח לאביו ר' אברהם הלוי בעיר פראג שבמדינת בוהמיה, משפחת הורביץ הייתה משפחה חשובה ומיוחסת שמקורה בספרד (לגירוש ספרד לחץ כאן) בשנת ד'תרצ"א לערך עזבה המשפחה את ספרד והשתקעה בעיירה הורביץ, לאחר שנים כאשר המשפחה עברה לפראג נותר שם המשפחה כשם העיירה ממנה באו "הורביץ".

עוד בהיותו ילד ניכרה גאונותו של ר' ישעיה, משפחתו עברה מפראג לגור בלובלין ושם הוא למד בישיבת לובלין המפורסמת אצל הגאון ר' שלמה לוריא (המהרש"ל) ואצל הגאון ר' מאיר מלובלין (המהר"ם מלובלין), יחד עמם לימד בישיבת לובלין גם אביו של השל"ה ר' אברהם, רבני הישיבה היו מגדולי הדור שבאירופה ומהם קנה ר' ישעיה חכמה.

העיר צפת בראשית המאה ה-20 צלם

לאחר שהוסמך לרבנות שימש השל"ה כרב ואב"ד בערים רבות ברחבי אירופה ביניהם דובנא, אוסטרהא, פויזן, קרקוב, וינה ופרנקפורט, כאשר שימש כרב בוינה הוא נשא לאשה את מרת חיה בתו של אחד מחשובי הקהילה ר' אברהם מויל, בשנת שע"ה בעת שכיהן השל"ה כרב בפרנקפורט גורשו יהודי העיר והשל"ה יחד עם בני קהילתו נטלו את מקל הנדודים לאחר ימים מספר נקרא השל"ה לשמש כרב בעיר מולדתו פראג. השל"ה נענה לבקשה והוא שימש כרב בפראג עד שבשנת שפ"א נפטרה אשתו והשל"ה החליט למלא את שאיפת ליבו ולעלות לארץ ישראל.

השל"ה עזב את משרתו המכובדת בפראג ויצא לדרך רבת טלטולים וסכנות, בדרכו לארץ ישראל עבר השל"ה בערים רבות ברחבי אירופה ובכל מקום קיבלוהו היהודים בכבוד גדול, ביום ו' בכסלו שנת שפ"ב בערב שבת קודש פרשת ויצא הגיע השל"ה לעיר הקודש ירושלים. בירושלים התקבל השל"ה לקבלת בהתלהבות על ידי בני ה קהילה האשכנזית שערכו לכבודו קבלת פנים בה הוא הוכתר כרבם.

בארץ ישראל חיבר השל"ה את סידורו המפורסם "שער השמים", השל"ה בחר לקרוא לסידורו בשם זה משתי סיבות, הסיבה אחת היא שהמילה "השמים" עולה בגימטרייה 395 כשמו "ישעיה". סיבה נוספת לשם זה היא לזכר פרשת ויצא שבה הגיע השל"ה לירושלים ובה אמר יעקב אבינו "וזה שער השמים".

שנתיים לאחר בואו לארץ ישראל סיים השל"ה את חיבורו הגדול "שני לוחות הברית", על שם ספר זה כונה ר' ישעיה "השל"ה" (נוטריקון של "שני לוחות הברית"), מספרים שלאחר שהשל"ה קרא את ספרו בשם קדוש זה הוא חשש שמא לא נהג כשורה בכך שנתן לספרו את שמם של לוחות הברית, בשל חשש זה ביקש השל"ה כי לאחר פטירתו יקברוהו ליד קברו של הרמב"ם שאף הוא קרא לספרו "היד החזקה" כשמו של ספר דברים "משנה תורה" ויהיה השם שנתן הרמב"ם לעדות כי נהג נכון בקוראו לספרו בשם קדוש זה.

בימים הראשונים בהם שהה השל"ה בירושלים שלט בעיר המושל מוחמד פחה, מושל זה היה סבלני כלפי היהודים ונהג בהם ביושר ובהגינות, בשנת שפ"ה קם בירושלים איש רע מעללים בשם אבן פרוך, אותו אדם פנה לפאשה שבדמשק ושיחד אותו על מנת שימנה אותו למושל על ירושלים, לאחר שקיבל את המינוי פנה אבן פרוך וגייס צבא של 300 חיילים עמם נכנס לירושלים והדיח את המושל מוחמד פחה בכח הזרוע, אבן פרוך היה איש רע מעללים ורודף בצע, עם עלייתו לשלטון החל מכביד את ידו על תושבי ירושלים בכלל ועל היהודים בפרט והחל מתנכל להם בכל דרך, ביום שבת קודש י"א באלול פרצו חייליו של אבן פרוך לבתי הכנסיות שבירושלים ותפסו חמישה עשר רבנים מראשי העדה ואסרו אותם בבית הכלא, בין חמישה עשר הרבנים האסורים היה גם השל"ה הקדוש, לאחר שבת הודיע המושל אבן פרוך שיאות לשחרר את הרבנים תמורת כופר של אחד עשרה אלף גרוש, קהילת ירושלים הענייה לא יכלה לעמוד בכופר עצום זה והשל"ה יחד עם שאר הרבנים נשארו בבית הכלא מספר שבועות, בערב ראש השנה הצליחו יהודי ירושלים לגייס את סכום הכופר והרבנים שוחררו מכלאם, לאחר השחרור חשו יהודי ירושלים לא בטוחים והשל"ה יחד עם כמה מנכבדי העדה האשכנזית נמלטו מירושלים והתיישבו בצפת, לאחר תקופה עבר השל"ה לגור בטבריה בה סיים את חיבורו "שני לוחות הברית" ושלח אותו כצוואה לבניו שישבו בפראג, ספר זה יצא לאור על ידי בנו של השל"ה ר' שעפסיל בשנת ת"ח ועליו הוא הוסיף פירוש שנקרא "ווי העמודים", בספר כתב השל"ה חידושי תורה ודברי מוסר וכן מאות דינים ומנהגים שנהגו בדורו, הספר התקבל בהתלהבות רבה בכל תפוצות ישראל ונחשב לאחד מספרי היסוד ביהדות, לספר זה אף הודפס קיצור שחובר על ידי ר' שמואל דוד אוטולינגו והוא נקרא בשם "מעיל שמואל".

לאחר שלש שנים בהן ישב בטבריה ביום י"א בניסן שנת ה'ש"ץ הסתלק השל"ה לגנזי מרומים, לפני פטירתו ציווה השל"ה שלא יספידוהו ורק יכריזו בבתי הכנסיות "להוי ידוע שנפטר הרב ישעיה סג"ל הורביץ".

השל"ה נטמן בבית הקברות בטבריה על יד קברם של ר' יוחנן בן זכאי, ר' אמי ר' אסי, הרמב"ם וגדולי ישראל נוספים.

לבד מסידור "שער השמים" והספר "שני לוחות הברית" חיבר השל"ה גם את החיבורים "שמות גיטין" "בגדי ישע" ו"ספר מצוות תפילין".

השל"ה חיבר שלש סליחות שנדפסו בסידורו "שער השמים" וביקש שיאמרו אותם ביום השנה לפטירתו, לבד מסליחות אלו מפורסמת תפילת השל"ה אותה נוהגים לומר בערב ראש חודש סיוון כסגולה לחינוך ילדים.