יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הגאון רבי מצליח מזוז הי"ד

מגדולי חכמי תוניס היה רבי מצליח מאזוז, בחכמתו הרבה היה מקובל הן על בני ברית והן על שאינם מבני ברית. לאחר מלחמת ששת הימים לא עמדה לו עוד חכמתו והוא נרצח בידי מתנקש ערבי, הי"ד

מ.שורק כ' בכסלו תש"ע - 07/12/2009 06:01
רבי מצליח מאזוז הי"ד, נולד בכ"ו חשוון תרע"ב, בג'רבה שבדרום תוניסיה. לאביו הרב רפאל זצ"ל. הוא למד תורה מפי הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל, ובהגיעו לפרקו, נשא את בת דודו הגאון רבי מנחם זצ"ל.

הוא נתבקש לשמש כראש 'ישיבת חברת התלמוד' בתוניס, והעמיד בה תלמידים רבים. לפרנסתו לא אבה להשתמש בכתרה של תורה, והשתכר ממקצועו כשען ומאוחר יותר כמתווך, בשעות בודדות ביום, כשאת היתר הוא מקדיש להרבצת התורה ולעמלה.
 
אורו של רבי מצליח, הפציע על פני כל המדינה, ושמעו של הרב הגיע אף אל פתחם של רשויות השלטון. הם החשיבוה מאד ורחשו לו כבוד והוקרה.
כשהממשל סגר את בית הדין הרבני, העבירוהו ומינוהו כשופט לבית המשפט המחוזי, כשאת כל התיקים ודיני התורה שנותרו פתוחים, הוא מעביר לרשותו ופוסק בהם עפ"י דין תורה. עם סיום הטיפול בתיקים היהודים, ביקשו שר המשפטים לשפוט עפ"י חוקי המדינה, הרב סירב כמובן, אך השר המשיך לשדלו כשהוא מעניק לו פריבילגיה: "כשיש יהודי תסתלק מן המשפט, תדון רק את הערבים.." תקופה מסוימת שימש הרב בתפקידו הכפוי, אך כאשר ביקשוהו להופיע בדיונים גם בשבתות, הוא נאלץ כמובן להתפטר .

מאוחר יותר, כיהן הרב כראש ישיבת חב"ד, שנפתחה ע"י שליחו  של כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בתוניס, ולקראת חודש כסליו תשכ"ג, פתח ישיבה בשם "כסא רחמים" ע"ש סבו רבי רחמים מאזוז זצ"ל ראש הקהילה בג'רבה, וע"ש רבו ומורו רבי רחמים הכהן. בראשית ימיה, הישיבה סבלה מעוני ומחסור, והרב נאלץ לומר את שיעורו כשתלמודו על גבי מכונת תפירה, עד שאחד מבני הקהילה, תרם לו שולחן. הרב לא נרתע מללמד תורה, גם בטרם קיבל רישיון הרשויות. כאשר שוטרים פקדו את הישיבה בביקור פתאומי, עם תום השיעור. הם שאלוהו "היכן הרישיון לבית הספר"? ענה להם בחכמתו: "הגשנו בקשה, התלמידים ממתינים, כשנקבלנו נתחיל ללמד.."

לאחר תבוסת מדינות ערב ב'מלחמת 'ששת הימים', החלו הערבים להתנכל לרכוש יהודי. הם בזזו חנויות, שרפו בתי כנסת וביקשו גם להרע לישיבה. הם ניסו לנתץ את השלט המתנוסס על מבנה הישיבה העשוי משיש, אך לא הצליחו לבצע את זממם. הרב הבטיח שהאבן הזו, בה אירע נס, תועבר ותיקבע לאות ולנצח, בישיבה שתיפתח בארץ ישראל. כיום היא שוכנת כבוד בישיבת 'כסא רחמים' שבבני ברק.

ביום שני כ"א טבת תשל"א, יצא רבי מצליח מבית הכנסת לאחר תפילת שחרית. במרחק של מאה מטרים מביתו, נורה ברגלו,  על ידי מרצחים נתעבים. משהסב את פניו אחורנית לחפש את התלמיד שנלווה אליו, פילח כדור נוסף את מצחו ונהרג במקום.  הרב נטמן ארעית בתוניס, ולאחר כ-40 יום הועלה ארונו ארצה, ונקבר בהר הזיתים.

את דרכו התורנית ממשיך, בנו הגאון רבי מאיר שליט"א, ראש מוסדות 'כסא רחמים' בבני ברק.
הובא לקבורה בישראל, ונטמן בבית הקברות בהר הזיתים בירושלים []