יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

בעל "הכתב והקבלה"

ביום ד' בניסן נפטר רבי יעקב צבי מקלנבורג שכיהן כרב בקניגסברג והיה מראשי הלוחמים בתנועת ההשכלה שפשטה בגרמניה.

מוטי מרינגר ד' בניסן תשס"ט - 29/03/2009 05:00

הגאון ר' יעקב צבי מקלנבורג נולד בערך בשנת תקמ"ה לאביו ר' גמליאל, מקור שם משפחתו מקלנבורג הוא על שם חבל ארץ בגרמניה הנושא שם זה בו ככל הנראה גרו אבותיו של ר' יעקב צבי. ר' יעקב צבי כיהן כרב בעיר קניגסברג שבגרמניה (כיום שם העיר הוא קלנינגרד והיא בשליטת רוסיה), כמו בכל גרמניה גם בקניגסברג פסה נגע ההשכלה ור' יעקב צבי נלחם בה בעוז.

תצלום אוירי של העיר צלם

בשנת תר"ד התכנסה בעיר בראונשוויג אסיפת הרבינרים הרפורמים, באסיפה זו דנו על "תיקונים" כביכול שיש להכניס בדת וכיצד לקדם את התנועה הרפורמית, החלטות האסיפה היו לבטל את תפילת כל נדרי וכן להתיר נישואין ללא יהודים רח"ל ובלבד שהילדים יחונכו כיהודים, תנאי זה היה לכסות עיניים בלבד כיון שעל פי חוקי המדינה באותה תקופה אסור היה לחנך כיהודי מי שנולד להורה שאינו יהודי, בראש הנלחמים נגד הכינוס עמד המלבי"ם שאף מבכה עליה בהקדמתו לספר ויקרא וכך הוא כותב "קול תורת ה' תתייפח, ודמעתה על לחייה כי בגדו בה רעיה, כי נבערו קצת רעי אשכנז ואת ה' ניאצו, ויתאספו להפר דת וחוקים ועל צפוניו התייעצו. ויעלו רועים רבים יכנו את עצמם רבנים כל אלה חוברו אל עיר בראונשוויג אל עמק השידים שועלים קטנים ובזנבותיהם אודים..." ר' יעקב צבי נרתם אף הוא למלאכה והכריז מלחמת חורמה כנגד כינוס זה.

ר' יעקב צבי נודע בחיבורו על התורה "הכתב והקבלה", מטרתו של חיבור זה היא לחבר את התורה שבכתב עם התורה שבעל פה ועל כן שמו הכתב - היא התורה שבכתב, והקבלה - היא התורה שבעל פה שנתקבלה מדור לדור, בסוף החיבור כותב ר' יעקב צבי "כי התורה הכתובה והתורה המקובלת תאומות הנה ושתיהן צדקו יחדיו, ותפקחנה מעט עיניים עוורות לראות כי שתי תורות אלה תתלכדנה זו עם זו לא תפרדנה, ושתיהן אמת אחת הנה גם יחד כי בידי רועה אחד נאמן ביתך נתנו מורשה לקהילת יעקב".

פירושו של ר' יעקב צבי מבוסס על דקדוקים ויסודות לשוניים שעל פיהם דרשו חז"ל את התורה שבעל פה, בספרו מביא ר' יעקב צבי רבים מפרשני הדורות הקודמים, ביניהם הוא מרבה לציין את השד"ל והגאון מוילנא. בסוף ספרו מביא ר' יעקב צבי הערה ובה הוא תוקף את המערערים על המסורה ומוכיח כי דבריהם בטעות יסודם והוא מסיים וכותב "ותהיה זאת לעדה ואזהרה למעיינים שלא יעיזו פניהם לאמר נגד קדמונינו, טעות הייתה בידם, כי כל דבריהם זכים וברורים, והחיוב עלינו חסרי המדע ללכת באורחותיהם, ולרדוף בדרכיהם, כי מהם תצא תורה".

בנוסף לחיבור זה כתב ר' יעקב צבי פירוש על התפילה שראה אור בספר בשם "עיון תפילה", פירוש זה נדפס יחד עם הפירוש "דרך חיים" שחיבר הגאון ר' יעקב מליסא (הנתיבות המשפט).

ר' יעקב צבי נתבקש לישיבה של מעלה ביום ד' בניסן שנת תרכ"ה והוא בן פ' שנים.

חיבורו המפורסם "הכתב והקבלה" הודפס לראשונה עוד בחייו של ר' יעקב צבי בשנת תקצ"ט, 15 שנה לאחר פטירתו בשנת תר"מ הודפס החיבור בשנית במהדורה מחודשת ומורחבת בה נוספו חלקים רבים שנשמטו בהדפסה הראשונה.