יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

יהדות איטליה

קהילה יהודית עתיקת יומין ורבת פארות, התפתחה במשך אלפי שנים בארץ המגף - איטליה. ימים של גאות ושפל עברו יהודי איטליה, אך המורשת שהם הותירו לעם ישראל חיה ונושמת לתפארת הדורות.

מוטי מרינגר ו' באב תשס"ט - 27/07/2009 06:03
יהדות איטליה היא מהקהילות היהודיות העתיקות בעולם, ראשיתה של הקהילה היהודית ככל הנראה בעיר רומא בה ישבו יהודים עוד בימי בית שני, יהודי רומא מוזכרים בכמה מקומות בחז"ל, בתלמוד ירושלמי במסכת סנהדרין מובא שכאשר באו ר' אליעזר ור' יהושע ורבן גמליאל לרומי הם ראו ילדים משחקים ומכניסים פירות לכרי ואומרים כך עושים בארץ ישראל ואומרים זה תרומה וזה מעשר, התנאים ראו בכך עדות לקיומם של יהודים ברומי.

לאחר מרד בר כוכבא התרחבה הקהילה היהודית כתוצאה משבויים יהודים שהגלו הרומאים מארץ ישראל לרומי ונפדו על ידי היהודים המקומיים.

בית הכנסת בעיר טורינו איטליה  צלם

בחשכת ימי הביניים לאחר נפילתה של האימפריה הרומית סבלו היהודים באירופה בכלל ובאיטליה בפרט מרדיפות ונגישות מצד הנוצרים, דווקא אותם יהודים שחיו ברומא עצמה תחת חסותו של האפיפיור היו מוגנים יחסית ונרדפו פחות מאחיהם שבשאר ערי איטליה, למרות חירותם היחסית של היהודים ברומא נאסר עליהם לכהן במשרות ציבוריות ולהחזיק נכסים, כתוצאה מצמצום אפשריות הפרנסה עסקו רוב רובם של היהודים במסחר ביהלומים ואבנים טובות, ענף נוסף שפותח על ידי היהודים היה ענף ההלוואות, הבנקים הראשונים והגדולים באיטליה נוסדו על ידי יהודים.

לקראת סוף המאה ה-12 החלו האפיפיורים להצר את צעדיהם של היהודים, על היהודים הוטלו מגבלות כלכלית ופיזיות, הם נאלצו ללבוש אות קלון המעיד על יהדותם ונאסר עליהם להסתובב ברחוב בימי חגאותיהם של הנוצרים. בתחילת המאה ה-13 התנהל ברחבי אירופה מסע תעמולה נגד התלמוד במסגרתו נערך משפט פריז המפורסם, באותה תקופה שרפו הנוצרים בכמה מוקדים ברחבי אירופה את ספרי התלמוד וגם באיטליה נערכה שריפת התלמוד.

בט"ו בתמוז שנת ה'שט"ו פרסם האפיפיור פאולוס הרביעי מכתב פקודה ובו הוא מורה כי על היהודים להתגורר בנפרד משכניהם הנוצרים כתוצאה מגזירה זו הוקם גטו רומא, האפיפיור הבא אחריו פיוס הרביעי הרחיב את הצו לאיטליה כולה וכל הקהילות היהודיות שבאיטליה כונסו בגטאות.

יהדות איטליה התפרסמה כבר בתקופת הראשונים כאשר כיהן בה לתפארה הגאון ר' ישעיה די טיראני המפורסם בחיבורו "התוספות רי"ד", ר' ישעיה נולד וגדל באיטליה, כאשר בגר הוא יצא לאשכנז שם למד תורה מפי גדולי הראשונים, לאחר תקופה חזר ר' ישעיה לאיטליה והיה למנהיג הקהילה היהודית באיטליה כולה ואף מחוצה לה.

עיקר תפארתה של יהדות איטליה הייתה בין המאה ה-16 למאה ה-18 בתקופה זו התרחבו הקהילות היהודיות ברומא, פירנצה, טורינו, מנטובה ופדובה. בראשות הקהילות עמדו גדולי עולם וספרים וחיבורים רבים ראו אור באותם תקופה.

כתובת עברית שנמצאה בכפר גרצ'ה שבדרום איטליה  צלם

באותם ימים חיו באיטליה גדולי עולם ביניהם גדול פרשני המשנה רבינו עובדיה שכיהן כרב בעיר ברטנורא עד שעזב את איטליה בשנת ר' לערך ועלה לארץ ישראל, באיטליה גם חי רבי עובדיה ספורנו וחבירו ר' מנחם עזריה מפאנו (הרמ"ע מפאנו), מאוחר יותר התעטרה יהדות איטליה בגאון רבי ישעיה באסאן שכיהן כרב במספר קהילות באיטליה ביניהן פדובה וריג'יו, תשובותיו הרבות של המהר"י באסאן התפרסמו בספר תודת שלמים ובספרים נוספים מאותה תקופה, תלמידו המפורסם של המהר"י באסאן, רבי משה חיים לוצאטו - הרמח"ל חי אף הוא באיטליה עד שעלה לארץ ישראל והתיישב בעיר עכו בה יסד את בית הכנסת הרמח"ל, באיטליה אף נולד ר' חזקיה די סלוא המפורסם בחיבורו על השולחן ערוך "פרי חדש". לקראת סוף המאה ה-18 הגיע לאיטליה ר' חיים יוסף דוד אזולאי "החיד"א" והשתקע בליוורנו שם עסק בחיבור ספריו ושם נפטר.

פרשיה מפורסמת בתולדות יהדות איטליה התרחשה בראשית המאה ה-16 באותם ימים הגיעו לעיר הנמל אנקונה קבוצה של כ-20 יהודים אנוסים, באנקונה החלו יהודים אלו לחזור בגלוי ליהדות, חוקי כנסיה אסרו על אנוסים לשוב ליהדותם ולכן כעונש ציוה האפיפיור להוציא יהודים אלו להורג בשריפה, כתוצאה מעונש זה פנו סוחרים יהודיים אל הגבירה דונה גרציה שהייתה יהודיה עשירה בעלת קשרים ענפים, ובקשו ממנה כי תיזום חרם על נמל העיר אנקונה דבר שיגרום נזק רב לאפיפיור שהיה גובה מיסים בנמל זה, הגבירה נענתה לבקשה החרם הוכרז ונזקים כבדים נגרמו לקופת הכנסיה, לאחר זמן קצר הוסר החרם מלחץ סוחרים יהודיים שחיו באנקונה וניזוקו ממנו.

בשנת תקנ"ב החלו צבאות צרפת בהנהגתו של נפולאון לכבוש את איטליה, במשך הקרבות עבר השלטון במקומות רבים לחילופין בין הצרפתים לאיטלקים, כיון שהיהודים ברובם תמכו בצרפתים, חייבו האיטלקים את היהודים לשלם להם עבור הנזקים שגרם הצבא הצרפתי, לבסוף הושלם כיבוש איטליה על ידי צרפת והיהודים זכו לשוויון זכויות עם שאר אזרחי המדינה, הגטאות בוטלו והותר ליהודים לעסוק בכל מקצוע בו חפצו.

לאחר שהוסרו המגבלות מעל היהודים החלו יהודים רבים להתערב בין אנשי הממשל ויהודים רבים הפכו למדינאים ומצביאים מפורסמים.

בשנת תרפ"ב עלה לשלטון באיטליה המנהיג הפאשיסט בניטו מוסוליני, בתחילת שלטונו נהנו היהודים מחופש מלא ולא סבלו מדעותיו הפאשיסטיות, בשנת תרח"צ חוקקו באיטליה חוקי הגזע על פי התורה הנאצית, עם פרסום החוקים פוטרו מעבודותיהם אלפי יהודים.

ביום כ"ג באלול שנת תש"ד הוקמה על ידי מוסוליני ובחסות הנאצים ה"רפובליקה הסוציאלית האיטלקית", מיד עם הקמת הרבופליקה החלו האיטלקים להתנכל ליהודי איטליה, ביום י"ז בתשרי שנת תש"ה נשלחו למעלה מאלף יהודים ברכבת למחנה ההשמדה אושוויץ, היה זה המשלוח הראשון של יהודים שיצא מאיטליה למחנות ההשמדה, כמה חודשים לאחר מכן ביום ד' כסלו שנת תש"ה כונסו כל יהודי צפון איטליה בתחנות המשטרה ונכלאו במספר בתי כלא. בימי מלחמת העולם השניה הושמדו על ידי הפאשיסטים והנאצים כשליש מיהודי איטליה.

לאחר מלחמת העולם השנייה שוקמו הקהילות היהודיות באיטליה וכיום קיימות קהילות יהודיות גדולות ברומא במילאנו ובעוד 19 ערים ברחבי איטליה.