יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

האדמו"ר רבי אשר (הראשון) מסטולין זצ"ל

האדמו"ר רבי אשר מסטולין זצ"ל היה בנו של מייסד השושלת רבי אהרן הגדול מקרלין אך האדמו"ר השלישי בחסידות זו, לפניו כיהן כאדמו"ר רבי שלמה שהיה תלמידו של רבי אהרן ומי שגידל וחינך את רבי אשר מקטנותו.

מוטי מרינגר כ"ו בתשרי תש"ע - 14/10/2009 06:07

האדמו"ר השלישי של חסידות קרלין - סטולין היה האדמו"ר רבי אשר הראשון מסטולין זצ"ל, רבי אשר היה בנו של מייסד חסידות קרלין ותלמידו של המגיד הגדול רבי דב בער ממעזריטש זצ"ל – רבי אהרן הגדול מקרלין זצ"ל.

רבי אהרן הגדול התבקש לישיבה של מעלה ביום י"ט בניסן שנת ה'תקל"ב והוא בן ל"ו שנים בלבד, בביתו של רבי אהרן נותר רבי אשר שהיה ילד קטן כבן י' שנים, בין תלמידיו של רבי אהרן נערך גורל מי יזכה לגדל את הנער היתום ובמצווה זכה האדמו"ר רבי שלמה מקרלין זצ"ל שהיה תלמידו וממשיך דרכו של רבי אהרן הגדול.

כעשרים שנה הנהיג רבי שלמה את חסידות קרלין עד שנרצח על ידי קוזק רוסי בעיר לודמיר, לאחר הריגתו של רבי שלמה היה רבי אשר אברך צעיר כבן ל' שנים וחסידי קרלין נשאו אליו את עיניהם שיעטר עצמו בכתר האדמו"רות וימשיך להנהיג את חצרו של אביו רבי אהרן הגדול, רבי אשר החל מנהיג את חצר קרלין ביד רמה בדרך אביו הגדול.

כבר לפני מיניו של רבי אשר לאדמו"ר החלו בקרלין עצמה ובפלך פינסק כולו מחלוקות קשות בין החסידים למתנגדים על אודות מינויי רבנים והנהגת הקהילות, רבי אשר שנזהר שלא להיכנס למחלוקת נטל בעקבות המחלוקות הקשות את מקלו ותרמילו ועבר לעיירה סטולין הסמוכה לקרלין וממנה המשיך להנהיג את חצרו, מעברו של רבי אשר לסטולין הוא שהעניק לחסידות את השם 'קרלין - סטולין' ואדמו"רי קרלין אחרים ישבו אף הם חלק מחייהם בעיירה סטולין. רק לאחר ששככה המחלוקת, בשנת התק"ע אחרי יותר מעשר שנים בהם התגורר בסטולין שב רבי אשר למקום מושבו הראשון בקרלין.

מפעלו הגדול של רבי אשר היה הסיוע שהגיש לחסידי קרלין שעלו לארץ ישראל וקבעו בה את יישובם, ישוב זה של חסידי קרלין בארץ ישראל נוסד על ידי רבי יעקב – בנו של רבי אהרן הגדול ואחיו של רבי אשר, שעלה לארץ ישראל וייסד בה את הגרעין ליישובם של חסידי קרלין, רבי אשר עודד עליית חסידים לארץ ישראל ואף עמד בקשרים הדוקים עם רבי אברהם הכהן מקאליסק זצ"ל שהיה מראשוני מנהיגי החסידים בארץ ישראל, עד היום ניתן לראות את אותם בתי מדרשות עתיקים של חסידות קרלין בערי הקודש טבריה צפת וירושלים.

רבי אשר נהג את הנהגותיו קודש והתרעם על אלו מהחסידים שבאו לחלות פניו והציגו עצמם כצדיקים, פעם התבטא רבי אשר ואמר על חסידים אלו 'אלה הם איכרים של טיט, אלה הם קוזאקים של קש'. רבי אשר הסביר את דבריו כי כיום כאשר חסיד מגיע את רבו הרי הוא מסתיר מפני רבו את חטאיו ומתגאה במצוותיו כביכול צדיק גמור הוא, ואילו אני – אמר רבי אשר – כשהייתי מגיע אל האדמו"ר הקדוש רבי שלמה הייתי מסתיר את הטוב ומראה רק את הרע, כדין התורה שאת נגעי הצרעת יש להראות לכהן על מנת שיקבע להם סדר טהרה.

מסופר כי פעם הגיע לרבי אשר יהודי אשר חטא חמור עליו נאמר שאין לחוטא בו חלק לעולם הבא, רבי אשר הוכיח יהודי זה וציווה עליו לחזור בתשובה, אך אותו יהודי טען מנגד כי אין תשובה לחטאו ואינו יכול לחזור בתשובה. ענה רבי אשר לאותו יהודי, אתה כיהודי מוטל עליך לחזור בתשובה, אלא מאי? אתה חושש שלמרות התשובה עדיין לא תזכה לחיי העולם הבא, בעניין זה כבר אמרו חז"ל כי יפה שעה אחת של תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא'.

רבי אשר היה נוהג לייקר ביותר את מצוות נר חנוכה, וביום השמיני - יום 'זאת חנוכה' היה מרקד אחר הדלקת הנרות ושר 'הדרן עלך נר חנוכה והדרך עלן' כפי שנוהגים לומר בעת שמחת סיום מסכת. חסידיו שתמהו על הנהגתו זו באו אל בנו של רבי אשר – רבי אהרן ובקשו ממנו הסבר על הנהגת אביו, ביותר אמרו החסידים הרי חז"ל אמרו כי נר חנוכה למטה מעשרה וכביכול חשיבותו פחותה. ענה רבי אהרן לחסידים ואמר כי דברי חז"ל אין כוונתם חלילה להעיד על פחיתות בחשיבותו של נר חנוכה חלילה, אלא כוונתם כי כוחו של נר חנוכה כה גדול עד שיורד ומאיר אפילו במקומות החשוכים ביותר היכן שכח הטומאה חזק ותקיף, אפילו למקומות אלו מגיע אור הנרות ומגרש את הטומאה, זו הסיבה אמר רבי אהרן שאבי – רבי אשר כה מייקר ומכבד את נר חנוכה.

האדמו"ר רבי אשר מסטולין זצ"ל התבקש לישיבה של מעלה ביום כ"ו בתשרי שנת התקפ"ז לאחר שהנהיג את חסידות קרלין – סטולין במשך למעלה מעשרים שנה.

את מקומו של רבי אשר בהנהגת חסידות קרלין מילא אחריו בנו רבי אהרן השני – 'הבית אהרן' שנקרא על שם סבו רבי אהרן הגדול מקרלין.

  1. 4. הודעת מערכת
    מערכת אתרוג 14/10/2009 16:57
    תודה לגולשים שהעירו את תשומת ליבנו אודות הטעות בשיוך התמונות למאמר זה.
    התמונות הוחלפו, מעימנו ההתנצלות, עמכם הסליחה.
  2. 3. התמונה לא נכונה
    חסיד 14/10/2009 15:01
    התמונה היא לא של ר' אשר הראשון וגם לא של ר' אשר השני, אלא מר' אשר בנו של הר"י מפראנקפורט.
  3. 2. נפלתם עם טעות מביכה.
    חסיד 14/10/2009 14:15
    השתגעתם? התמונה זה לא יתכן להיות הרה"ק אדמו"ר ר' אשר [הראשון], וגם לא השני, אלא השלישי.
    ר' אשר השלישי, בן הינוקא ר' ישראל, בן האדמו"ר הצעיר ר' אשר השני, בן הבית אהרן, בן ר' אשר הראשון! בן ר' אהרן הגדול.
  4. 1. תיקון טעות
    קרלינר 14/10/2009 09:59
    לכבוד העורך הנכבד! בשנת תקפ''ז טרם הומצאה המצלמה וכיצד יתכן שזו התמונה של ר' אשר הראשון מסטולין? התמונה כאן היא של ר' אשר (אגב, הוא לא כיהן באדמורו''ת )בנו בכורו של ר' ישראל מסטולין [''הינוקא''] (הפרנקפורטר) אשר נעקד על קידוש ה' בכ''ט אלול תש''ב בסטולין יחד עם כל יהודיי העיירה ויחד עם אחיו ר' משה ואימו הצדקת מרת ברכה שיינדל אשת הפרנקפורטר.