יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

שלמה המלך

במשך ארבעים שנה מלך שלמה על ישראל וימי מלכותו נחשבים כימים הטובים ביותר שהיו לעם ישראל עד היום, בארבעים שנה אלו שרתה שכינה בישראל והעם ישב בשלום ובבטחה איש תחת גפנו ותחת תאנתו.

מוטי מרינגר כ"ב בתשרי תש"ע - 10/10/2009 06:00
בימי תפארת מלכותו של דוד מלך ישראל ע"ה הוא נשא לאישה את בת שבע, לאחר שבנם הראשון של דוד ובת שבע נפטר בחוליו, נשבע דוד לבת שבע כי בנם השני – שלמה ימלוך אחריו וישב על כסאו.

לעת זקנותו של דוד המלך התנשא בנו הרביעי – אדוניה בן חגית והחל נוהג בגינוני מלכות כהכנה להתמנותו למלך אחרי פטירת דוד, הוא עשה לעצמו רכב ופרשים וגייס חמישים איש שירוצו לפניו כמנהג המלכים. לצידו של אדוניה התגייסו אביתר הכהן ושר הצבא יואב בן צרויה ויחד עמם ערך אדוניה סעודה אליה הזמין את כל בני המלך ואנשי יהודה. למרות המוזמנים הרבים היו כאלה שאדוניה לא הזמינם בכוונה תחילה, היו אלה אחיו שלמה, צדוק הכהן, בניהו בן יהוידע והגיבורים ונתן הנביא, אדוניה ידע כי שלמה אחיו מועמד אף הוא למלכות ולכן לא הזמין לסעודה אותו ואת התומכים בו.

נתן הנביא ידע את אשר הבטיח דוד לבת שבע - כי שלמה הוא זה שימלוך אחריו, וכעת כשראה כי אדוניה מתנשא למלוך מיהר ללכת אל בת שבע, סיפר לה את הנעשה ויעץ לה עצה כדת מה לעשות. העצה הייתה כי תפנה אל דוד המלך ותטען כי הוא הבטיח ששלמה ימלוך והנה אדוניה מולך, ובעוד היא תדבר ייכנס אל מלך גם נתן הנביא שיוסיף ויחזק את דבריה. בת שבע פעלה לפי עצתו של נתן הנביא ונכנסה אל דוד המלך וטענה בפיה כי הבטחתו מופרת במלכות אדוניה, וכפי שתוכנן באמצע דבריה נכנס אל המלך נתן הנביא שחיזק את דבריה וסיפר כי אדוניה עורך סעודה אליה שלמה ותומכיו לא הוזמנו. כששמע דוד את דברי בת שבע ונתן הנביא מיהר לחזור ולהישבע לבת שבע כי בו ביום הוא ימליך את שלמה תחתיו למלך על ישראל.

מיד לאחר שבועתו שלח דוד המלך אחרי צדוק הכהן, נתן הנביא ובניהו בן יהוידע והורה להם להוביל את שלמה על פרדה אל מעיין השילוח שם ימשח אותו צדוק הכהן למלך על ישראל. לאחר המשיחה ציווה דוד לתקוע בשופרות ולהכריז 'יחי המלך שלמה'. בניהו בן יהוידע וצדוק הכהן קיימו את מצוות דוד וירדו יחד עם עם רב מישראל אל מעיין השילוח שם משח צדוק את שלמה למלך על ישראל ולאחר תקיעת השופרות הכריזו כל העם 'יחי המלך שלמה'. משהגיע השמועה על המלכתו של שלמה אל מחנהו של אדוניה נחרדו כל האנשים חרדה גדולה והתפזרו איש לביתו, אדוניה עצמו שחשש כי יוכרז כמורד במלכות מיהר אל חצר המשכן בגבעון שם נאחז בקרנות המזבח ביודעו כי לא יהרגוהו במקום זה. שלמה שלח אחרי אדוניה והבטיחו כי אם ייכנע לו הרי הוא מבטיחו כי לא יינזק, לאחר הבטחה זו הגיע אדוניה אל המלך שלמה השתחווה לפניו ואחר הלך אל ביתו.

בן י"ג שנה היה שלמה בשבתו על כסא מלכותו ונקרא שמו שלמה על שם השלום שהיה בתקופת מלכותו, בנוסף נקרא שמו גם ידידיה על שום שהיה אהוב לפני הקדוש ברוך הוא.

לפני פטירתו ציווה דוד המלך את שלמה בנו כי יתמיד לילך בדרך התורה והמצוות 'למען תשכיל את כל אשר תעשה ואת כל אשר תפנה שם'. בנביא בספר מלכים מסופר כי לאחר פטירת דוד הלך שלמה המלך לזבוח לקדוש ברוך הוא בגבעון ושם נגלה אליו הקדוש ברוך הוא בחזיון הליל ושאל אותו מה ייתן לו שייטיב עימו, שלמה המלך לא הילך אחר הבלי העולם הזה ולא ביקש עושר או כבוד אלא ביקש מהקדוש ברוך הוא 'ונתת לעבדך לב שומע לשפוט את עמך להבין בין טוב לרע'. בקשת שלמה הוטבה בעיני הקדוש ברוך הוא והוא ברך אותו בלב חכם ונבון אשר לא היו כמוהו מעולם ולא יהיה כמוהו לעולם, מלבד מתנת החכמה הוסיף הקדוש ברוך הוא ונתן לשלמה גם עושר וכבוד ואריכות ימים ובלבד שיוסיף וילך בדרכי דוד אביו בשמירת התורה והמצוות. שלמה התעורר מחלומו והיה לאדם החכם בעולם, שמע חכמתו של שלמה המלך הגיע למסוף העולם ועד קצהו ומממלכות רבות באו לראות את חכמתו. שלמה היה מדבר עם כל השדים בעלי החיים והצמחים והבין את שפתם.

בחכמתו בנה לעצמו שלמה המלך כסא מלכות יחיד ומיוחד במינו, הכסא היה מצופה זהב ומשובץ באבנים טובות ומרגליות, על הכסא עמדו י"ב אריות זהב ולעומת כל אריה נשר מזהב. הכסא היה בעל שש מדרגות ובצידי כל מדרגה ישב בעל חיים מזהב, במדרגה הראשונה רבץ שור ולעומתו אריה, במדרגה השנייה רבץ דב ולעומתו כבש, במדרגה השלישית רבץ נמר ולעומתו גמל, במדרגה הרביעית ישב נשר ולעומתו תוכי, על המדרגה החמישית רבץ חתול ולעומתו תרנגול ובמדרגה השישית עמד נץ ולעומתו יונה, בראש המדרגות עמד כסאו של שלמה ובראשו יונת זהב אוחזת ברגליה בן נץ מזהב ומעל לראשו של הכסא הייתה מנורת שבעת קנים עשויה בכל פרטיה כמנורת המקדש.

בעת עלות שלמה על כסאו היה הכסא מדיף ריחות בשמים טובים והחיות שעל המדרגות מושיטות את רגליהן ומסייעות ומעלות את שלמה ממדרגה למדרגה עד לכיסאו. משישב שלמה על כסאו הניח נשר מזהב את כתר המלכות על ראשו ויונת זהב נתנה בידו את ספר התורה. בכסא כולו היו בסך הכל ע"ב אריות מזהב וע"ב נשרים מזהב. לצד כסאו של שלמה ניצבו שני כסאות נוספים מזהב ובהם ישבו הכהן הגדול וסגן הכהנים. בעת שהיה שלמה יושב על כסאו ודן את הבאים לפניו היה הכסא בודק את דברי בעלי הדין והעדים, והיה אם דיבר אחד הנוכחים דבר שקר מיד היו כל בעלי החיים שבכיסא צועקים כל אחד בקולו באימה ובפחד עד שחזר בו הרמאי והודה על האמת ואז היה הכסא מזלף ריחות בשמים נעימים.

כסא שלמה היה נחשק ביותר ולאחר חורבן בית המקדש הראשון גלה בבלה אל נבוכדנצר מלך בבל, נבוכדנצר ניסה לעלות על הכסא אך האריה שישב על המדגה הראשונה של הכסא הכה אותו ומנע ממנו לעלות, מבבל נלקח הכסא על ידי אלכסנדר מוקדון למצרים שם ניסה שישק מלך מצרים לישב עליו אך הוכה גם הוא על ידי האריה והפך לנכה, רק כורש מלך פרס זכה לישב על הכסא בזכות שעסק בבנין בית המקדש ואחריו ישב עליו אחשוורוש שמלך על כל העולם כולו.

גם אל מלכות שבא הרחוקה הגיעה השמועה על המלך שלמה החכם באדם, ומלכתה של שבא הגיעה בשל שמועה זו אל ירושלים עיר הקודש יחד עם עבדיה הרבים ובחנה את חכמתו של שלמה בחידות רבות עד שנוכחה לראות כי אכן אין חכם ונבון כמוהו.

בספר מלכים מובא מעשה המציג מעט מזעיר מחכמתו של שלמה, וסיפור המעשה כך היה. שתי נשים שלכל אחת מהן היה תינוק בן שלשה ימים פרשו עם רדת הערב לשנת לילה וכל אחת מהנשים הלכה לישון לצד תינוקה, באמצע הלילה התעוררה אחת הנשים וגילתה כי תוך כדי שינה היא נשכבה על בנה עד שהוא נחנק ומת. מיהרה אותה אישה והחליפה את תינוקה המת בתינוק החי של חברתה, והנה בבוקר קמו הנשים להאכיל את תינוקיהן ואחת מהן מגלה כי תינוקה מת. טענה האישה שאצלה נמצא התינוק המת כי אין זהו בנה כי אם בן חברתה שהחליפה אותו באמצע הלילה בבנה החי, השנייה כמובן הכחישה את הטענות וטענה כי בנה החי ומשלא נמצא פתרון הגיעו שתי הנשים אל שלמה המלך על מנת שישפוט מי משניהן צודקת. מששמע שלמה את טענות שתי הנשים וכי כל אחת טוענת כי בנה הוא החי ובן השנייה הוא המת הורה שלמה להביא לפניו חרב, משהובאה החרב ציווה שלמה המלך לגזור בעזרתה את התינוק לשנים ולתת לכל אם מחצית מן התינוק. לשמע פסיקתו של שלמה מיהרה האם האמיתית של התינוק החי וביקשה ברחמיה על בנה כי יתנו אותו לחברתה ובלבד שיישאר בנה בחיים, לעומתה אמרה האישה המשקרת כי יבצעו את פסק דינו של שלמה ויגזרו את הילד, שלמה המלך בחן את תגובות שתי הנשים ובמהרה הכריע כי האם האמיתית היא זו שנכמרו רחמיה על בנה כרחם אם על בנים ואילו השנייה שויתרה על חייו של התינוק היא המשקרת.

מלכותו של שלמה המלך זרמה על מי מנוחות ובימיו לא ידע עם ישראל מלחמות וקרבות, ישבו כל עם ישראל איש תחת גפנו ותחת תאנתו ועסקו בתורה בשלווה. בשלמה המלך התקיימה ברכת העושר שברכו הקדוש ברוך הוא וסעודת שלמה מדי יום ביומו הכילה שישים כור קמח שלושים כור סולת עשרה שוורים ומאה כבשים, ואליהם נוספו איל צבי ויחמור עם ברבורים אבוסים שהביאו אל שלמה הממלכות מעבר לנהר שנכנעו בפניו והעלו לו מס.

שלמה המלך חפץ להשלים את המלאכה בה החל אביו – לבנות את בית המקדש. עקב איסור התורה להניף ברזל על אבני המקדש חיפש שלמה פתרון כיצד לחצוב את האבנים, שלמה פנה אל חכמי ישראל ושאל אותם כיצד נחקקו שמות השבטים באבני החושן שגם אותם לא ניסרו עם ברזל, וחכמי ישראל ענו לו כי בצלאל וחכמי לב השתמשו בתולעת השמיר שתכונתה המיוחדת היא שהיא מנסרת את האבנים עליהם היא זוחלת.

על מנת לאתר את השמיר תפס שלמה שדים וכפה עליהם לגלות לו את מיקום התולעת, ענו השדים ואמרו לשלמה כי הם אינם יודעים את אשר הוא מבקש אך מלכם אשמדאי השוכן מעבר להרי החושך ודאי יודע, שלמה המלך שלח למקומו של אשמדאי את בניהו בן יהוידע על מנת שיתפשהו ויביאהו לירושלים, בידיו של בניהו נתן שלשלת עליה חקוק שם המפורש, טבעת שגם עליה היה חקוק שם המפורש, חבילות צמר וכדי יין. במקומו של אשמדאי היה בור מים סגור וחתום בחותמו האישי ממנו היה אשמדאי שותה בכל ערב לאחר שהיה מוודא כי חותמו שלם ואף אחד לא נגע במים, הגיע בניהו אל בור המים וכרה לצידו בור עמוק יותר, משסיים לחפור לעומק החל בניהו חופר לרוחב עד שנפערה מנהרה קטנה בין בור המים של אשמדאי לבור שכרה בניהו, דרך פתח זה שפך בניהו את כל המים מבורו של אשמדאי לבור שחפר ואחר כך סתם את הפתח בחבילות הצמר.

לאחר מעשה זה חפר בניהו בור אחר גבוה יותר וגם אותו חיבר עם בורו של אשמדאי ודרכו מילא את בורו של אשמדאי ביין, לאחר שסיים את מלאכתו הלך בניהו והסתתר באילן. כשבא אשמדאי לשתות מהבור הוא בדק את חותמו שנותר שלם ופתח את הבור אך במקום מים מצא בו יין, בצימאונו שתה אשמדאי את היין ואחר כך נרדם.

כשישן אשמדאי ניגש אליו בניהו בן יהוידע וכבל אותו בשלשלת שקיבל משלמה, כשהתעורר אשמדאי וגילה כי הוא כבול הוא החל מנסה להיחלץ אך מיד קרא אליו בניהו ואמר לו כי שם אדונו – הקדוש ברוך הוא חקוק על השלשלת ומיד נכנע אשמדאי. בניהו הביא את אשמדאי לירושלים והוא גילה לשלמה כי השמיר בידי הדוכיפת שקיבלה אותו משר הים. השמיר נמצא ושלמה בנה את בית המקדש בפאר והדר.

לאחר תום בניית בית המקדש הועברו כלי המקדש וארון הברית מגבעון אל בית המקדש על ידי שלמה המלך יחד עם המון עם ישראל תוך כדי זביחות קורבנות רבים אשר לא יספרו מרוב לכבודו של הקדוש ברוך הוא, בבית המקדש נשא שלמה המלך תפילה ארוכה אל הקדוש ברוך הוא וביקש כי ישכין את כבודו בבית אשר בנה לו ויענה לבניו בני ישראל ולכל אחד אחר אשר יפנה אליו דרך הבית הזה בתפילה ובקשה, לאחר מכן בירך שלמה את עם ישראל וזבח עשרים ושנים אלף בקר ומאה ועשרים אלף צאן לחנוך את בית המקדש ולאחר מכן עשה שלמה חג לו ולכל ישראל במשך י"ד יום.

גם לאחר שנבנה בית המקדש נותר אשמדאי מלך השדים בחצרו של שלמה כבול בשלשלת שעליה חקוק שם המפורש, בתלמוד בבלי במסכת גיטין מסופר כי שלמה המלך שאל את אשמדאי למשמעות הפסוק המשבח את הקדוש ברוך הוא ואומר 'כתועפות ראם לו' וראם אלו השדים, ענה לו אשמדאי טול ממני את השלשלת ואראה לך במה יפה כוחנו שהקדוש ברוך הוא מתפאר בנו. שחרר שלמה את אשמדאי וברגע ששם המופרש הוסר מעליו מיד בלע אשמדאי את שלמה הניח את רגלו האחת על הארץ ואת השנייה ברום שמים והעיף את שלמה המלך למרחק של ארבע מאות פרסה.

שלמה המלך נפל בניכר ללא כבודו ומעמדו ורכושו הרב, ועל אותו הזמן אמר שלמה במגילת קהלת 'מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש'. הלך שלמה בכפרים ובעיירות וחיזר על הפתחים כאחד העניים, בכל מקום שאליו הגיע קרא שלמה ואמר 'אני קהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים' אך לא אף אחד האמין לו כי אשמדאי התחפש כדמותו וישב על כסאו.

לאחר זמן רב שהלך שלמה בדרכים הוא הגיע אל ירושלים עיר הקודש וגם ברחובותיה קרא כדרכו 'אני קהלת הייתי מלך על ישראל בירושלים', קולו של ההלך הגיע גם לאוזני הסנהדרין שסברו כי הוא שוטה ולכן תובע את המלוכה, אולם משנכחו כי דבר ההבל היחיד שאומר ההלך הוא הדרישה למלוך הבינו כי לא יתכן ששוטה ידבק בשטות אחת בלבד והחליטו לבדוק אם יש דברים בגו. קראו הסנהדרין לבניהו בן יהוידע ושאלוהו האם לאחרונה נקרא אל המלך, בניהו השיב בשלילה והסנהדרין קראו לאשתו של המלך ושאלו אותה את אותה שאלה, המלכה ענתה כי אכן היא נקראת אל המלך והסנהדרין ציוו אותה כי תבדוק את כף רגלו של המלך, לפי שכף רגלי השדים דומה לכף רגל של תרנגול, ולפי סימן זה רצו הסנהדרין לגלות האם אכן מדובר באשמדאי שהתחפש לשלמה. לאחר זמן מה שבה המלכה ואמרה כי לא ניתן לראות את רגלי המלך כי הם מכוסות תמיד, מיד נתנו הסנהדרין ביד שלמה המלך טבעת ושלשלת עליהן היה חקוק שם המפורש ושלחו אותו לארמון המלוכה, אך נכנס שלמה ונעמד לפני אשמדאי זיהה אשמדאי מייד מי העומד מולו ומיד פרח והלך לו והמלכות שבה לידי שלמה.

שלמה המלך כתב שירים ומשלים רבים כמו שנאמר בספר מלכים 'וידבר שלשת אלפים משל ויהי שירו חמישה ואלף'. בכ"ד ספרי התנ"ך נמצאים מספריו של שלמה ספר משלי, מגילת קהלת ומגילת שיר השירים. מגילת שיר השירים גדולה במעלתה משאר הכתובים וכמו שאמרו חכמינו ז"ל 'אמר רבי עקיבא לא היה העולם כדאי כיום שניתן בו שיר השירים לישראל, שכל הכתובים קודש ושיר השירים קודש קודשים. אמר רבי אלעזר בן עזריה למה הדבר דומה? למלך שנטל סאה חיטים ונתנה לנחתום, אמר לו, הוצא לי כך וכך סולת, כך וכך סובין, כך וכך מורסין, וסלית לי מתוכה גולסקיא אחת מנופה ומעולה, כך כל הכתובים קודש ושיר השירים קודש קודשים, שכולו יראת שמים וקיבול עול מלכותו'.

שלמה המלך נשא נשים רבות בנות מלכים מרוזני ארץ, נשים אלו חלקן לא דבקו ביהדות ובנו במות לאלילים, הקדוש ברוך הוא מצא פגם בהתנהגותו של שלמה שלא מיחה בנשיו על מעשיהן ולכן העניש אותו כי חלק ממלכות ישראל ייכרת ממנו ויינתן לאחר. בזכות חסדי דוד אביו דחה הקדוש ברוך הוא את העונש בדור אחד לימי מלכותו של רחבעם בנו של שלמה, בעת זקנותו של שלמה פגש ירבעם בן נבט את הנביא אחיה השילוני שבשר לו כי הוא עתיד למלוך על עשרה שבטים מישראל שיקרעו ממלכות בית דוד שתמשיך למלוך רק על השבטים יהודה ובנימין, שלמה המלך שמע על הכתרתו של ירבעם על ידי אחיה וחפץ להמיתו אך ירבעם ברח למצרים וכך ניצל.

שלמה המלך מלך על ישראל ארבעים שנה, תקופת מלכותו נחשבת כימים הטובים ביותר שהיו לעם ישראל מאז היותם לעם ועד היום, בנין בית המקדש והשראת השכינה בישראל העלו את עם ישראל למעמד גבוה ביותר ברוחניות ובגשמיות שלא היה כמותו, שלמה המלך נקבר בירושלים בעיר דוד אביו.
  1. 1. חז"ל מסבירים
    פרשן 10/10/2009 21:07
    חז"ל מסבירים כי שלשת אלפים משל הכוונה לספר משלי וויהי שירו חמישה ואלף הכוונה למגילת שיר השירים, אך אין מקרא יוצא מידי פשוטו ודברי תורה כפטיש יפוצץ סלע וכו'