יום ראשון כ"א בשבט תשפ"ב 23/01/2022
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

רבי נחמן מאומן

רבי נחמן, נינו של הבעש"ט מייסד החסידות היה דור רביעי לתנועת החסידות, הוא ייסד את חסידות ברסלב והשפעתו ניכרת עד ימינו אנו.

דוד סופר י"ח בתשרי תש"ע - 06/10/2009 06:00

רבי נחמן נולד בשנת תקל"ב לאביו רבי שמחה בעיירת מז'יבוז' שבאוקראינה. עיירה זו נודעה לשם ולתהילה שכן אבי תנועת החסידות, רבי ישראל בעל שם טוב, התגורר בה. רבי נחמן התייחס לרבי ישראל בעל שם טוב שכן היה אבי סבתו [אם אמו]. רבי נחמן גדל באווירה חסידית-קבלית, וכבר בהיותו ילד קבע את ייעודו. מנעוריו התחיל להתבלט בכישרונותיו המיוחדים. הוא הרבה להתבודד ולהתפלל שעות רבות. התחתן מיד אחרי הבר-מצווה שלו עם בתו של ר' אפרים חוכר אדמות מהפריץ מהוסיאטין. אחרי חתונתו עבר להתגורר בבית חותנו, והתחיל למשוך אליו את חסידיו הראשונים אשר נמשכו אחר אישיותו המיוחדת. לאחר פטירת חותנו עבר להתגורר במדודיוקה, שם התפרסם בין האדמו"רים החסידיים כאישיות חשובה.

דוכן להפצת ספרי רבי נחמן

[צלם]

בשנת תקנ"ח, בהיותו כבן עשרים ושש שנים, החליט רבי נחמן לנסוע לארץ ישראל כדי להשיג על ידה התעלות והשתלמות רוחנית. הוא התעכב זמן מועט בקושטא שבתורכיה, והגיע בספינה לחיפה בערב ראש השנה של שנת תקנ"ט ושם עשה את החג. במשך כחצי שנה שהה רבי נחמן בארץ ישראל, כאשר את זמנו זה ניצל לביקור בערים הקדושות - טבריה, צפת ומירון. בירושלים הוא לא ביקר. כשעמד לחזור נקלע לעכו בעת המצור שהטיל עליה נפוליון בונפרטה בעת מסעו בארץ ישראל, וחזר אחרי הרפתקאות באוניית קרב טורקית, בתקופת הפסח, לאחר ששהה בארץ ישראל כחצי שנה.

חסיד ברסלב מתבודד ביער צלם

הביקור בארץ ישראל היה נקודת מפנה במשנתו, ולאחר שחזר מארץ ישראל ביקש שלא לצטט את אמרותיו מהתקופה שקודם לביקור בארץ ישראל. מאז ביקורו בארץ ישראל נהג רבי נחמן לומר כי "כל מקום שאני הולך, אני הולך לארץ ישראל". לאחר חזרתו לאוקראינה עבר להתגורר בזלטופול ושהה בה כשנתיים. שם החל לנהוג כאדמו"ר. משרבו על דרכו החדשה בחסידות מבקרים רבים, נאלץ רבי נחמן לנדוד שוב. בעברו בעיר אומן נודע לו סיפור הטבח שערכו שם הגויים כשלושים שנה לפני כן שבו נהרגו קרוב לשלושים אלף יהודים, והוא הורה לתלמידיו ולמשפחתו שכאשר יבוא קיצו יקברוהו שם עם ההרוגים הקדושים.


בשנת תקס"ח, בהיותו כבן שלושים ושש, התמנה רבי נחמן בהסכמת דודו רבי ברוך ממז'יבוז' לאדמו"ר בברסלב, שם הצטרפו אליו רוב תלמידיו המפורסמים ובכללם רבי נתן שהיה יד ימינו. רבי נחמן הדגיש את העניין של תפילה, התבודדות, דיבור אל הקדוש ברוך הוא כדבר איש אל רעהו ואמונה תמימה ופשוטה ללא פילוסופיה. עד ימינו חסידי ברסלב מקפידים על דברים אלו. אך הדגש המרכזי ביותר אצל רבי נחמן היה השמחה והאיסור החמור מכל וכל להיכנס לייאוש ולמרה שחורה. הוא קבע כי "מצווה גדולה להיות בשמחה" וכי "אין שום ייאוש בעולם". רבי נחמן טען כי כשאדם עושה עבירה, אין כוונת היצר-הרע לעבירה עצמה, אלא לעצבות של האדם הבאה לו כתוצאה מהעבירה, ולכן אף אם חטא האדם, אל לו להתעצב אלא רק להצטער על העבירה שעשה.


אומרים שרבי נחמן מטבעו היה כעסן וקפדן אלא שעבד על מידותיו והשתנה מן הקצה לקצה. רבי נחמן חיזק מאוד את הנופלים - אלו שנפלו ברשתו של היצר-הרע. פעם אחת בא אליו אדם שהרבה לחטוא ולפשוע ואמר לו כי אין לו תקווה, אמר לו רבי נחמן יסוד חשוב: "אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן". עוד אמר רבי נחמן, כי הקדוש ברוך הוא יותר קרוב לחוטאים מאשר לצדיקים, וביאר שזאת כוונת דוד המלך בספר תהילים: "אם אסק שמים שם אתה ואציעה שאול הנך" [פרק קל"ט] - אם אדם נוסק לגבהים ביראת-שמים, אומרים לו: "שם אתה" הקדוש ברוך הוא נמצא שם ואתה עדיין רחוק ממנו, אך אם אדם נפל בעבירה, אומרים לו: "הנך" הקדוש ברוך הוא נמצא ממש קרוב אליך.

הרחוב היהודי "פושקינה"

[צלם]


בשנותיו האחרונות סבל רבי נחמן ממחלת השחפת. הוא נסע ללבוב לדרוש שם ברופאים אך הם התייאשו מלעזור לו. בשנת תק"ע ביתו ובית מדרשו שבעיר ברסלב עלו באש, ובאותו הזמן הגיעה הידיעה על אישור חכירת בית באומן ורבי נחמן עבר לאומן. כעבור חצי שנה באומן, נפטר רבי נחמן לבית עולמו והוא כבן שלושים ושמונה בלבד. הוא נטמן כפי בקשתו בעיר אומן, וקברו מהווה מוקד עליה המונית לכל חסידיו ואף לשאינם חסידיו.


העלייה המרכזית היא בראש השנה, שכן רבי נחמן הבטיח גדולות ונצורות למי שיהיה על קברו בראש השנה. בתקופה הקומוניסטית, כשהגישה לציון הייתה כרוכה בסכנת נפשות, מסרו חסידי ברסלב את נפשם כדי לקיים את מצוות רבם. בשנים האחרונות ששערי אוקראינה נפתחו, עולים המונים המונים לקברו.


ליד ציונו יש גן עתיק, גדול ויפהפה הנקרא "סופיה" על שם בתו של מושל העיר שנהרגה כיוון שאביה הגן על היהודים באומן [בסופו של דבר הוא נחל תבוסה וכשלושים אלף מיהודיה נהרגו]. בגן זה נוהגים לבקר הבאים לאומן, שכן רבי נחמן אמר "להיות באומן ולא לראות את סופיה?". יש פירשו כוונת ו- להתבונן עד היכן מגיעה מסירות נפש, שכן המושל סיכן את בתו כדי להציל יהודים, ויש פירשו כוונתו - להתבונן על סוף החיים ולעשות חשבון-נפש.


עוד מקפידים חסידי ברסלב שהילדים הקטנים יבואו על ציונו קודם גיל שבע, שכן הבטיח רבי נחמן לעושים זאת שיעשה להם טובה נצחית ויקרב אותם לתכלית. לאחר מותו של רבי נחמן לא נתמנה לו יורש, וזאת כפי ציוויו שהוא רוצה לעשות משהו נצחי ולא כמו שאר האדמו"רים שפעלו בחייהם, ובמותם נגמר פועלם. ה"משהו הנצחי" יתבצע על ידי זה שהוא יהיה האדמו"ר היחידי, והחסידים שלו יעשו עוד חסידים, וכן החסידים החדשים יעשו עוד חסידים, כך תשמר מורשתו של רבי נחמן לעולם.


חיבוריו המפורסמים של רבי נחמן הם "ליקוטי מוהר"ן" [מורנו ורבינו הרב נחמן] ובו ליקוטי תורה מרבי נחמן אשר כתב תלמידו הנאמן רבי נתן, "סיפורי מעשיות" ובו סיפורים שנהג רבי נחמן לספרם, ועוד.

ר' ישראל אודסר, נפטר בשנת 1994 צלם

כיום חסידות ברסלב מפולגת לכמה פלגים. ישנם חסידי ברסלב האותנטיים יוצאי מזרח אירופה [אשכנזים] אשר מסורת החסידות במשפחתם היא מדורות עברו. ישנם חסידי ברסלב "בעלי התשובה" שחלק ניכר מהם יוצאי עדות המזרח [ספרדים], הם בחרו את הדרך של ברסלב מפני שהיא מאד נוגעת לליבם, ויש את הפלג הקטן אך המפורסם ביותר, הנקרא בפי לשון העם - "הנחנחים". ראשיתו ברבי ישראל בער אודסר מטבריה שטען כי קיבל "פתקה" מהשמים מרבי נחמן, ובו הוא מנחמו על עבירה שעבר, ובין היתר הוא כתב שם "נ נח נחמ נחמן מאומן". פלג זה נוהג לשמח את עם ישראל במוזיקה וריקודי רחוב. חסידי ברסלב האותנטיים מתנערים מפלג זה ומכחישים בכל תוקף את קיומה של ה"פתקה".