יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

בית המקדש הראשון

בית המקדש הראשון שנבנה בהר המוריה נוסד על ידי שלמה המלך בשנת ב' אלפים תתקל"ה ועמד על תילו ארבע מאות ועשר שנים עד ליום ט' באב שנת ג' אלפים שמ"ה בו נחרב על ידי נבוכדנצר מלך בבל.

מוטי מרינגר א' בחשון תש"ע - 19/10/2009 05:36

בית המקדש הראשון שנבנה בהר הבית שבירושלים נבנה על ידי שלמה המלך, שנים רבות קודם לכן רצה אביו של שלמה - דוד המלך לבנות את בית המקדש אך על פי ציווי הקב"ה ביד נתן הנביא נמנע דוד מלבנות את בית המקדש, שטח הר הבית שעליו נבנה בית המקדש היה המקום בו עצרה המגיפה שלקה בה עם ישראל כעונש על שנספרו במנין על ידי דוד המלך, על פי נבואת הקב"ה ביד גד החוזה הצטווה דוד המלך לקנות שטח זה על מנת שבנו שלמה יבנה בו את בית המקדש.

בשנה הרביעית למלכות שלמה, בחודש אייר שנת ב' אלפים תתקכ"ח, ארבע מאות ושמונים שנה לאחר צאת בני ישראל מארץ מצרים, שלווה במסעות בני ישראל במדבר, כשמשכן שילה לצידם, החלה בנית בית המקדש, לצורך בניית המקדש עשה שלמה המלך הסכם עם חירם מלך צור, במסגרת ההסכם סיפק חירם ברושים וארזים לצורך בניית בית המקדש ואילו שלמה שלח לו בתמורה עשרים אלף כור חיטים ועשרים כור שמן כתית מדי שנה.

לצורך עבודות הבניה גייס שלמה המלך שלושים אלף איש שתפקידם היה לכרות ארזים בלבנון ולהביאם לירושלים, בכל חודש היו הולכים ללבנון עשרת אלפים איש שוהים שם חודש ואחר כך נחים חודשיים בביתם ותחתיהם נשלחים עשרת אלפים איש אחרים. בנוסף העסיק שלמה בירושלים שבעים אלף סבלים ושמונים אלף איש נוספים שחצבו אבנים עבור בנין בית המקדש. על כל העובדים הללו פיקחו שלשת אלפים ושלש מאות מנהלי עבודה.

איור משוער של בית המקדש הראשון [צלם]

בבניית בית המקדש לא השתמשו בכלי ברזל ועל כן נבנו הכתלים בצורה מדורגת כך שבכל שורת אבנים היה מעט עודף שעליו הניחו קורות לצורך בניית תקרה, במקום לסתת את האבנים על ידי כלי ברזל נוסרו האבנים על ידי תולעת השמיר, סגולתה של תולעת זו שהיו מסמנים על האבן את מקום החיתוך והתולעת הייתה מבקעת את האבן כנגד הסימן, בתולעת שמיר זו השתמשו גם במדבר לצורך חריטת השמות של שבטי ישראל על גבי אבני החושן. תולעת השמיר לא הייתה מצויה בידי שלמה המלך והוא יצא למסע על מנת למוצאה, בתחילת חיפושיו פנה שלמה לחכמי התורה ועל פי עצתם תפס שלמה המלך שד ושדה וחקר אותם על מקום התולעת, השדים לא ידעו והפנו את שלמה למלך השדים אשמדאי השוכן מעבר להרי החושך, לאחר תרגיל מתוחכם שערך בניהו בן יהוידע לאשמדאי השתכר אשמדאי מיין ונאסר על ידי בניהו בשלשלת שבה חקוק שם המפורש, לאחר שהובא אשמדאי לפני שלמה המלך ושלמה אמר לו לצורך מה הוא זקוק לתולעת השמיר ענה לו אשמדאי כי התולעת אינה ברשותו אלא נמצאת בידי שר הים, שר הים נותן את התולעת לתרנגול הבר שנשבע לו כי ישמור עליה, בעזרתה של התולעת יוצר תרנגול הבר חריצים בסלעים וזורע בהם תבואה לצורך מזונו.

כאשר שמע זאת שלמה המלך הוא שלח את עבדיו על מנת שיאתרו מקום שבו יש קן של תרנגול הבר, כשנמצא הקן הובאה זכוכית שקופה ובה כיסו את הקן, כשהגיע תרנגול הבר לקינו ראה את גוזליו הרעבים מבעד לזכוכית אך לא היה יכול להגיע אליהם בגלל הזכוכית, מיד עף תרנגול הבר ושב לאחר זמן כאשר תולעת השמיר בפיו בה הוא רצה לבקע את הזכוכית, מיד תפסו עבדי שלמה את התולעת והביאוה לבוני בית המקדש.

מידותיו של המקדש שבנה שלמה היו שישים אמה אורך על עשרים אמה רוחב ושלושים אמה גובה, לפני ההיכל עמד אולם שאורכו עשרים אמות כרוחב ההיכל ורוחבו עשר אמות, גובהו של האולם היה מאה ועשרים אמה, פי ארבע מגובה ההיכל, בשל הבדלי גובה אלו הומשל בנין שלמה לאריה רובץ אשר גובה ראשו גבוה בהרבה משאר חלקי גופו.

מתוכו ציפו את בית המקדש כולו בעצי ארזים עד שקיר האבן הוסתר לגמרי, את עצי הארזים ציפו בזהב שבו היו מצוירים כרובים, דקלים ופרחים, למקדש נעשו בכתליו חלונות שהיו צרים מבחוץ ורחבים מבפנים.

בכניסה לאולם המקדש עמדו שני עמודים מנחושת שנקראו בשמות יכין בועז, עמודים אלו היו מקושטים בראשם בגולות ושבכות, מן האולם היו נכנסים דרך שני דלתות עץ אל ההיכל שבו עמדו מזבח הקטורת המנורה והשולחן, בנוסף לשולחן והמנורה שנבנו במשכן הוסיף שלמה עוד עשרה מנורות ועשרה שולחנות שעמדו בשתי שורות של חמש חמש ליד הכלים המקוריים שנבנו במשכן, במערב ההיכל היה קודש הקודשים בו שכנו הכרובים וארון הברית, בין ההיכל לקודש הקודשים הבדילו דלתות עשויות מעץ שמן ועליהן הייתה תלויה פרוכת רקומה מתכלת וארגמן כרמל ובוץ מצוירת בציורי כרובים. קודש הקודשים היה מרובע ומידותיו עשרים אמה על עשרים אמה ברום עשרים אמה, קודש הקודשים היה כולו מצופה זהב ועמדו בו שני כרובים עשויים מעץ שמן מצופה זהב, גובהם של הכרובים היה עשר אמות ואורך כל כנף מכנפיהם חמש אמות, כאשר היו כנפי הכרובים פרושות הייתה מוטת כנפיהם מצד לצד עשרים אמה כרוחב בית קודש הקודשים.

לפני האולם הייתה עזרת כהנים ועזרת ישראל ומחוצה להם עזרת הנשים, דלתות העזרות היו מצופות נחושת ומדרגות הבדילו בין עזרה לעזרה.
בנוסף עשה שלמה המלך עשרה כיורים לרחיצת ידי ורגלי הכוהנים וכן עשה בריכה גדולה עשויה נחושת שעמדה על שנים עשרה שוורים מנחושת, בריכה זו כונתה ים של שלמה ובה היו המים לצורך המקדש.

בנוסף יצק שלמה המלך כיורים ומזרקות וכלי שרת נוספים לצורך המקדש, יציקת הכלים נעשתה בככר הירדן במעבה האדמה. כמות הנחושת שנדרשה לצורך יציקת כל הכלים הייתה כה רבה עד שלא נספרה.

בנית המקדש ארכה שבע שנים ונשלמה בחודש מרחשוון שנת ב' אלפים תתקל"ה.