יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

קהילת פרנקפורט שעל המיין – פפד"מ

קהילת פרנקפורט היא אחת מהקהילות העתיקות באירופה, ואחת הבודדות היכולות להתפאר בהתיישבות יהודית רציפה מימי הביניים ועד ימינו אנו.

דוד סופר כ"ז באלול תשס"ט - 16/09/2009 06:39

במשך מאות שנים ישבו היהודים בפרנקפורט. קהילה זו הייתה מהחשובות באירופה כולה. חיי הרוח שגשגו בקהילה, וישיבתה הייתה מרכז תורני. המקורות המוקדמים ביותר המתייחסים להתיישבות יהודית בפרנקפורט הם מקרה העמדתו לדין של יהודי בפרנקפורט על ידי לותר הראשון בשנת ד' תרט"ו, (855) ועדותו של היסטוריון בן פרנקפורט משנת ה'תמ"ב (1682) שטען כי יהודים התגוררו בפרנקפורט כבר במאה השישית. אך מקורות מוצקים יותר קיימים משנת ד'תתל"ד(1074)- אז נתן היינריך הרביעי כתב זכויות ליהודים בתחום שלטונו ובכלל זה בפרנקפורט.


מכאן ואילך ניתן למצוא כתבי מכירה של בתים על ידי יהודים, ציונים של הקהילה בספרות ההלכה ועוד. בסוף המאה ה-12- העמידה פרנקפורט את אחד הרבנים הגדולים שקמו בקרבה - רבי שמעון קרא, הידוע בכינויו רבי שמעון הדרשן, שחיבורו "ילקוט שמעוני", קובץ מדרשים, משמש מקור למדרשי אגדה עד היום הזה.


בשנת ה'א' (1241) חלה הפסקה זמנית בקיום הקהילה. חילוקי דעות בדבר המרת דתו של יהודי צעיר, גרמה לטבח המוני, ומאה חמישים ותשעה[מתוך מאתיים בני הקהילה] יהודים נהרגו. שמותיהם של הקרבנות רשומים ב"ממורבוך" - ספר הנפטרים של מגנצא. לאחר הפסקה קצרה חזרו היהודים לשבת בפרנקפורט, ואמנה משנת ה'כ"א (1265)ערבה לביטחונם, אם כי בתנאים מאד מגבילים. משנת ה'ל' (1270)  נמצא שוב רובע יהודי וכן בית-עלמין ששימש עד שנת ה'תקפ"ט (1829). המצבות הישנות ביותר בבית-העלמין הן משנת ה'ל"ב (1272).

בית הקברות היהודי בפרנקפורט [צלם]

בשנת ה'ק"ט (1349) התחולל טבח שני ביהודי העיר. הקהילה הושמדה והרובע היהודי נשרף ולא שוקם עד שנת ה'ק"כ. (1360) בשנת ה'ר"ב (1442) חויבו היהודים לעבור לגטו, שם התגוררו עד שנת ה'תקנ"ו (1796), עת נשרף הגטו במלחמת נפוליון, דבר שהביא לקיצו. בשנת ה'שע"ד (1614) פרצה בפרנקפורט "התקוממות הגילדות" בראשותו של וינצנץ פטמילך נגד מוסדות העיר, אך התקוממות זו הפכה במהירות לפשיטה על הרובע היהודי. 1390 מחברי הקהילה הסתתרו בבית העלמין הישן, לבסוף אפשר להם פטמילך לעזוב את העיר בשלום, אם כי בחוסר כל. במהרה התערב הקיסר מתיאוס בהתקוממות ואפשר ליהודים לחזור לעיר  תחת ליווי. פטמילך נלכד והוצא להורג, ורבנות העיר הכריזה על יום י"ט אדר כ"פורים וינץ" שנחגג בקהילה שנים רבות.


יכולים אנו אפוא לעמוד כבר על כמה מסגולותיה האופייניות לעיר ואם בישראל, כגון דביקות ללא רתיעה בדת ישראל, ולו במחיר מיתה על קידוש ה', ארגון קהילתי יעיל וכבוד רב לתורה. דוגמה מובהקת לסגולה אחרונה זו אנו מוצאים בשנת ה'ס' (1300) בסיפור על כופר נפש עצום ששילם יהודי מפרנקפורט לשליט תמורת גופתו של הרב מאיר מרוטנבורג [המהר"ם מרוטנבורג], אחד מגדולי הראשונים בימי הביניים, שנפטר בכלא שבע שנים קודם לכן, בשנת ה'נ"ג (1293). לעצמו לא ביקש היהודי דבר, אלא רק שיקבר סמוך לרב הגדול. שני הקברים בבית העלמין העתיק של וורמיזא נהפכו למקום עליה לרגל המוני ליהודים מכל העולם.


קשה לתאר את עשרות הרבנים הגדולים והחשובים שישבו בפרנקפורט משך מאות בשנים. אך המפורסמים שבהם הם: א. רבי ישעיה הורביץ, מחברו של הספר "שני לוחות הברית", ספר המרבה להתעסק בענייני קבלה, והידוע יותר בשם "השל"ה הקדוש" על פי ראשי התיבות של שם ספרו. הוא כיהן ברבנות פרנקפורט משנת משנת ה'שס"ו (1606) ועד שנת ה'שע"ד, (1614) שנת הגירוש השלישי, אז עלה לירושלים והשלים בה את חיבורו הגדול. ב. רבי מאיר שיף, הידוע בכינויו "מהר"ם שיף". בה בשעה שרבים מהרבנים באו מבחוץ, היה רבי מאיר שיף יליד פרנקפורט. אביו שימש כאב בית דין בפרנקפורט. כתביו מכילים פירושים לתלמוד המצטיינים בעמקות רבה. ג. רבי נפתלי הכהן כ"ץ. בעל ה"סמיכת חכמים", מצאצאי המהר"ל מפראג, ובעל חיבורים על התלמוד והתורה. פעילותו הגיעה לקיצה כאשר נפוצו שמועות מוזרות שקשרו את שמו לדליקה הגדולה שהחריבה את הגטו היהודי בשנת ה'תע"א, (1711). הוא נפטר בשנת  'התע"ט(1719)  בקושטא, בדרכו לארץ ישראל. ד. רבי יהושע פאלק. בשנת ה'תק"א, (1741) בהיותו כבן ששים, נבחר לרבה הראשי של הקהילה. שמו הלך לפניו כמחברו של הספר "פני יהושע" על הש"ס, אחד מהפירושים החשובים לתלמוד. ה. רבי פנחס הלוי הורביץ. הוא התמנה כרבה של פרנקפורט בשנת ה'תקל"א. (1771) נודע בכינויו "הפלאה" על שם חיבורו למסכת כתובות.


להבדיל, בשנת ה' אלפים תקמ"ב (1782) יצא לאור החלק הראשון של תרגומו הגרמני של משה מנדלסון, מראשי ההשכלה, לתנ"ך. בה בשעה שבמקומות אחרים נשרף התרגום בפומבי, הרי שבפרנקפורט נמצאו לו חותמים. אך רבי פנחס הורביץ הזהיר נגד השימוש בו כיוון שמנדלסון סטה מן הפירוש המסורתי.

 
ו. רבי נתן אדלר. הוא היה שני לרבי פנחס הורביץ, הוא היה מצאצאי רבי שמעון הדרשן, ונמצא אפוא בן למשפחה פרנקפורטאית בת שש מאות שנה!. נטיותיו לנסתרות התורה גרמו לדברי ביקורת נגדו ואפילו לכעין חרם. גדול תלמידיו, שהיה קשור אליו קשר עמוק כל ימי חייו היה רבי משה סופר הידוע בכינויו ה"חת"ם סופר" על שם קובצי השאלות ותשובות שחיבר ובהם היה חותם "משה סופר מפרנקפורט".


קהילת פרנקפורט נחשבה כקהילה אמידה. עוד במאה ה-16הופיע "שוק היהודים" מחוץ לגטו היהודי. כיוון שבשוק זה היה מסחר בקנה מידה גדול, הוא נתקל בהתנגדות מצד המתחרים הנוצרים. התנגדות זו גרמה לכך שבשנת  ה'שע"ג (1612) הוציאו שלטונות העיר צו שאסר על מסחר זה ליהודים.

אחד מענפי המסחר המועטים שנותרו פתוחים בפני היהודים היה "שוק הכספים", ונרכש לו מונופול של היהודים, בשל אילוצם לעסוק רק בו. שוק זה שגשג מאד ונעשה מקור לעושר הרב שצברו משפחות אחדות במשך הזמן. שיעורי הריבית היו גבוהים, והיה ביקוש רב לאשראי, בייחוד מצד השכבה השלטת, והשוני הרב במטבע הפך את החלפנות לעסק המכניס רווחים גדולים.

וכך, חרף כל ההגבלות והרדיפות ו34 סוגי מיסים שונים שהיו מוטלים על היהודים, נאמדה קהילת פרנקפורט במאה ה-18 בששה מיליון גילדן.

ברשימה של שתים עשרה המשפחות העשירות מופיעה משפחת רוטשילד רק במקום האחד עשר, עם קרוב למאה ועשרה אלף גילדן.

במשך השנים התפרסמה משפחת רוטשילד בעולם היהודי כולו למשפחה בעלת אמצעים מרובים ולב רחב מאד. חלק מהיישובים הקיימים כיום בארץ ישראל הם פרי תרומתם. "זכרון יעקב"- על שם אביהם. "מזכרת בתיה" על שם אימם, ועוד (בית החולים הדסה הר הצופים בירושלים נבנה גם כן על-ידי הברון רוטשילד, ממשפחת רוטשילד האמידה). עד עצם היום הזה המושג "רוטשילד" משמש כשם נרדף לעושר. בנק רוטשילד פעל בפרנקפורט עד לפני כמאה שנה.

Nicolas17
גדת המיין בפרנקפורט [צלם]

בני פרנקפורט שמרו בקנאות על מנהגי אבותיהם. הכנסת מנהגים חדשים בידי אנשים "מרחוק באו" גונו בכל תוקף כסטייה מדרך אבות. מנהג יהודי פרנקפורט לכל דקדוקיו, היה בבחינת שיטה מסודרת אשר התקבלה בהרבה קהילות אחרות. כך למשל מוצאים בסידורים ובחומשים שמנהג פפד"מ [פרנקפורט דמיין] הוא כך וכך. לא רק חוגי היהדות הדתית הכירו בחשיבותה של פרנקפורט כמרכז תורה וחכמה. לעיתים קרובות היו ממשלות זרות מבקשות ממועצת העיר למסור להן ידיעות על הנוהל המשפטי בבתי הדין הרבנים בפרנקפורט.


לקראת סוף המאה ה-18 החלו רוחות חדשות לנשוב בגרמניה. רוחות ההשכלה. האורתודוכסים כינו אותם "פושעים", והם כינו את האורתודוכסים "שחורים". רבה האורתודוכסי של פרנקפורט, רבי שלמה אברהם טרייר, לא הצליח לעצור את הסחף. הוא התפטר מתפקידו בשנת ה'תר"ו, (1846) ואת מקומו תפס "רב" ליברלי. נראה היה שהמסורת המפוארת של הקהילה תאבד בגלי ההשכלה, אך ההבטחה "כי לא תשכח מפי זרעו" התקיימה.

בשנת ה'תר"ט  (1849) פרשה קבוצה בת אחד עשר חברים מן הקהילה כדי לקיים אורח חיים אורתודוכסי. בשנת ה'תרי"א (1851) נתמנה רבי שמשון רפאל הירש לעמוד בראשה. הוא ניהל מאבק חסר פשרות נגד המשכילים וחיבר חיבורים רבים על ההשקפה הנכונה. קהילתו הפורשת, שנקראה "עדת ישורון" החלה לגדול, ואף גרמה לכך שהקהילה הוותיקה בחרה לעצמה שוב רב אורתודוכסי. הוא החל להשתמש בשפה הגרמנית, ובכך הוציא מיד המשכילים את  אחד מכלי הנשק החשובים ביותר. הוא הקים ישיבה ששרדה עד לשריפתה בליל הבדולח בשנת ה'תרצ"ח. (1938) אז נשרפו כל בתי הכנסת, בתי הספר ומוסדות הקהילה. במהלך השואה, מלחמת העולם השנייה שפרצה שנה לאחר מכן, ה'תרצ"ט (1939) אלפי יהודים נאסרו והועברו למחנות ריכוז, אלפים אחרים ברחו מהעיר, בתי קברות חוללו, וכך באה הקהילה העתיקה אל סיומה.

כיום, יש בעיר בית ספר יהודי אחד ובו מעל חמש מאות תלמידים. מספר כל יהודי פרנקפורט הוא כעשרת אלפים.