יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

רבי אלימלך מליז'ענסק זצ"ל

ביום כ"א באדר נפטר רבי אלימלך מליז'נסק, ר' אלימלך היה ממפיצי אור החסידות בגליציה, לפני פטירתו הבטיח ר' אלימלך כי כל הפוקד את קברו יזכה לישועה ולא יפטר מן העולם בלא תשובה

מוטי מרינגר כ"א באדר תשס"ט - 17/03/2009 05:00
ר' אלימלך מליז'נסק זצ"ל נולד בשנת תע"ז בכפר קטן ליד טיקטין שבפולין, אביו ר' אליעזר ליפא היה אמיד והרבה לעסוק בצדקה וחסד, אחרי ר' אלימלך שהיה הבכור נולדו לאביו עוד 6 בנים ובת. בנוסף לכך ידוע ומפורסם הקשר שהיה לו עם אחיו מאמו שהיה מבוגר ממנו ר' זושא מאניפולי זצ"ל.

עוד בצעירותו הרבה ר' אלימלך לעסוק בתורה יחד עם אחיו ר' זושא, לאחר שמילאו כרסם בש"ס ובפוסקים נכנסו ר' אלימלך ור' זושא לפרדס הקבלה, במשך 8 שנים ערכו האחים הקדושים מסע גלות, קיבלו על עצמם צומות וסיגופים וחיו חיי צער, אולם למרות שר' אלימלך נהג בעצמו בסיגופים ותעניות, בכל זאת ציווה הוא את חסידיו שלא ינהגו בסיגופים "לפי שכשל כוח הסבל לסבול התעניות והסיגופים ואין אפשרות להגיע לשלמות על ידיהם".

באמצע גלותם של האחים הקדושים שמעו הם את גדולתו של תלמיד הבעל שם טוב "המגיד ממזריטש", ר' זושא שכנע את ר' אלימלך והשנים פנו לחצרו של המגיד, עם הגיעם למזריטש זכה ר' אלימלך לחיבה יתירה מהמגיד, ר' אלימלך הצטרף לתנועת החסידות והמשיך להפיץ את אורה ברחבי אירופה.

לאחר שלמד בבית המגיד חזר ר' אלימלך לגליציה שם החל מפיץ את דרך החסידות יחד עם המגיד ר' יחיאל מיכל מזלאטשוב זצ"ל, לאחר פטירתו של ר' יחיאל מיכל המשיך ר' אלימלך לבדו במלאכת הקודש, לא קלה הייתה המלאכה, ר' אלימלך נרדף על ידי המתנגדים וכפי שהעיד על עצמו "הנני נרדף מגדולי הדור תפארת ישראל", בכל זאת צלחה בידו המלאכה ואור החסידות פשט בגליציה, ר' אלימלך קבע את משכנו בליז'נסק ואלפי תלמידים מכל רחבי גליציה הסתופפו בצילו.

ר' אלימלך היה מפורסם באהבתו ויראתו את ה', מספרים כי פעם בעת שישן ר' אלימלך הגיע השעה להעירו, חסידיו לא העיזו להפריע למנוחת הצדיק ועל כן שלחו את אחיו ר' זושא שיעירו, ר' זושא הסכים, פתח את דלת חדרו של ר' אלימלך כיסה בידו את המזוזה שבפתח החדר ומיד התעורר ר' אלימלך, לאחר מעשה שאלו החסידים את ר' זושא מה גרם לר' אלימלך להתעורר בכך שכוסתה המזוזה, ענה להם ר' זושא כי אחיו הקדוש ר' אלימלך מצייר תמיד לנגד עיניו את שם הוי"ה כמו שכתוב "שויתי ה' לנגדי תמיד", בשעת השינה אי אפשר לכוון את השם ולכן סומך ר' אלימלך על השם הכתוב במזוזה שבפתח, אמר ר' זושא לחסידים: 'ברגע שכיסיתי את בידי את המזוזה חש ר' אלימלך בקדושתו כי השם שבמזוזה מכוסה ומיד התעורר כדי שיוכל לצייר במחשבתו שם הוי"ה'.

ר' אלימלך התפרסם כאוהב ישראל ובעל חסד גדול, את כל כספו היה מחלק לעניים והמוני בית ישראל התדפקו על דלתו לברכה וישועה, פעם ביקש ר' זושא מר' אלימלך שילמד אותו כיצד לפעול ישועות, ענה לו ר' אלימלך כי על ידי התחברות הצדיקים, אהבה, חיבה ורעות ביניהם נעשים כל הניסים והפעולות.

ר' אלימלך חיבר תפילה מפורסמת לאמרה לפני התפילה, וכן חיבר תקנות שנקראו צעטיל קטן, תורתו ומשנתו של ר' אלימלך קובצו בספר "נועם אלימלך", ספר זה הוא בעיקר מדברי תורה וחסידות שהיה ר' אלימלך אומר בפני חסידיו בכל שבת בסעודה שלישית, ביום ראשון היה בנו ר' אלעזר רושם את הדברים מזיכרונו ומביאם לפני אביו, מספרים שלעיתים כאשר היה ר' אלימלך רואה את דברי התורה שיצאו מפיו לא היה מאמין שהוא אמרם ואמר שמלאכים ושרפים אמרו דברים אלו.

ר' אלימלך לא הסכים להוציא לאור ספר מזה בחייו למרות הפצרות רבות מצד תלמידיו, לאחר פטירתו של ר' אלימלך בנו - ר' אלעזר הוציא לאור ספר זה ומאז הופץ ביותר מחמישים מהדורות. הספר נועם אלימלך נלמד על ידי החסידים בחרדת קודש, בנו של המגיד מקוז'ניץ העיד שאביו לא היה מקבל קדושת שבת מבלי שעיין בספר זה, ר' מנחם מנדל מרימנוב אמר שרק בערב ש"ק אחרי טבילה במקווה יכול הוא להבין את עומק דברי התורה שבספר.

מספרים שפעם "בעל התניא" נקלע לביתו של רב מה"מתנגדים" וראה את הספר "נועם אלימלך" מושלך בביזיון תחת הספסל, קרא בעל התניא לבעל הבית ואמר לו "דע לך כי מחברו של ספר זה, גם אם אותו בעצמו הייתה משליך תחת הספסל, הוא היה שותק ולא מוחה על בזיונו, מדברים אלו יש לך ללמוד על רום מעלתו של ר' אלימלך".

ספר "נועם אלימלך" התפרסם כסגולה ליולדות ורבים נהגו להניחו במיטת היולדת.

ר' אלימלך נתבקש לישיבה של מעלה ביום כ"א באדר שנת תקמ"ז ונטמן בליז'ענסק. לפני הסתלקותו סמך ר' אלימלך ידיו על ארבעה מגדולי תלמידיו, לחוזה מלובלין הוא מסר את מאור עיניו, המגיד מקוז'ניץ קיבל את רוחו שבלב, רבי אברהם יהושע העשל מאפטא קיבל את כוחו שבפיו ור' מנדל מרימנוב זכה בנשמה שבמוחו.

ר' אלימלך השאיר אחריו שלושה בנים, ר' אלעזר שמילא את מקומו בליז'נסק, ר' אליעזר ליפא מחמלניק ור' יעקב ממוגלניץ.

המונים על קברו של ר' אלימלך ביום ההילולא  הכנסת אורחים ליז'ענסק

ר' אלימלך הבטיח שכל מי שיפקוד את קברו יזכה לישועה ולא יפטר מן העולם בלא תשובה, בשל הבטחה זו קברו של ר' אלימלך בליז'נסק משמש כמוקד עליה לרגל ובכל שנה ביום כ"א באדר אלפי יהודים פוקדים את קברו.