יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

שושלת קוסוב – ויז'ניץ

שושלת קוסוב- ויז'ניץ המעטירה, ממשיכה ופורחת כיום, ולה מוסדות תורה וחינוך רבים. סקירת שורשיה ומקורות חיותה שבהררי קודש יסודתם.

מ. שורק ט"ו באלול תשס"ט - 04/09/2009 06:08

הרה"ק רבי יעקב קאפיל חסיד זי"ע

הרה"ק רבי יעקב קאפיל חסיד היה אבי שושלת הזהב לבית קאסוב-ויז'ניץ. הוא נולד לאביו הרה"ק רבי נחמיה פייבל מקולומייא, שהיה מגזע היחס, בעלי התוספות, חכמי פרובינצא, ורבינו עובדיה מברטנורא.

בהגיעו לפרקו נשא את הרבנית מרת חיה בת דודו - אחי אביו - רבי זלמן וזוג' מרת בלומא שהיתה מגזע היחס ונכדה להגאון בעל ה"טורי זהב" זצ"ל. רבי יעקב קאפיל נמנה על אחד מתלמידי הבעש"ט. ומקובל כי שימש כבעל תפילה בבית מדרשו של הבעש"ט, ומשכך, נוסח התפילה אותו יסד ולפיו מתפללים בנעימה חסידי ויז'ניץ עד ימינו, מוצאו מהיכל התפילה של מרן אור שבעת הימים – הבעש"ט הק' זיע"א.

הוא התגורר תחילה בעיירה קולומייא ואח"כ בטיסמניץ. נתבקש לישיבה של מעלה בט"ו באלול תקמ"ז ומקום מנוחתו בטיסמניץ.

רבי מנחם מנדל מווישווה

צלם
כ"ק מרן אדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוסוב זי"ע - בעל "אהבת שלום"

האדמו"ר רבי מנחם מנדל מקוסוב, אבי שושלת חסידות ויז'ניץ נולד בשנת תקכ"ט לערך לאביו הרה"ק רבי יעקב קאפיל חסיד. היה תלמידם של הרה"ק רבי משה לייב מסאסוב, רבי זאב וולף מצ'רני-אוסטראה, רבי משולם פייבוש מזברז' בעל "יושר דברי אמת" ורבי צבי הירש מנדבורנה בעל "צמח ה' לצבי". במשך רוב ימיו שקד על לימוד התורה , בנגלה ובנסתר ובשנת תקס"ב קיבל את משרת הרבנות בקוסוב בהמלצת גדולי הדור.

לא ארך זמן עד שאלפים החלו לנהור לחצר קודשו, מקרוב ומרחוק. בין החסידים שהגיעו להסתופף בצילו היו גם חסידי רבותיו הרה"ק רבי צבי הירש מנדבורנא ורבי זאב וולף זצוק"ל.

הוא פעל רבות למען עניי ארץ הקודש, בהשגת תרומות עבורם ואף כיהן כנשיא קופת רבי מאיר בעל הנס בעיירות בוקובינא ומארמורש שבמזרח-גאליציה.

היה נערץ ביותר, ושמו התקדש על שפתי יהודי הערים והעיירות שבגלילות אלה.

רבי מנחם מנדל נתבקש לישיבה של מעלה בי"ז בחשון תקפ"ו ומקום מנוחתו בקוסוב. מפורסם ע"ש ספרו הק' "אהבת שלום".

כ"ק מרן אדמו"ר רבי חיים מקאסוב זי"ע -  בעל "תורת חיים"

האדמו"ר הרה"ק רבי חיים מקאסוב זצוק"ל נולד בשנת תקנ"ה לאביו רבי מנחם מנדל מקאסוב בעל "אהבת שלום". בהגיעו לפרקו נשא את הרבנית  מרת ציפורה בת הרה"ק רבי יהודה מאיר משפיטובקה שהיה בנו של הרה"ק רבי פנחס מקוריץ זצוק"ל.

כבר בצעירותו הפליגו גדולי דורו עד מאוד ברום קדושתו, ולאחר הסתלקות אביו מילא את מקומו בקוסוב והיה מגדולי מנהיגי דורו. שימש יחד עם הגאון רבי מרדכי זאב איטינגא גאב"ד לבוב, כנשיא קופת רבי מאיר בעל הנס של "כולל עסטרייך" ליהודי גאליציה, בוקובינא, מארמורש והונגריה שעלו לארץ הקודש. רבי חיים נתבקש לישיבה של מעלה בכ"ה באייר תרי"ד ומקום מנוחתו בקוסוב. מכונה גם בשם ספרו "תורת חיים".


כ"ק מרן אדמו"ר רבי מנחם מנדל מוויזניץ' זי"ע - בעל "צמח צדיק"

 

רבי מנחם מנדיל מוויז'ניץ, ה"צמח צדיק"
צלם
האדמו"ר הרה"ק רבי מנחם מנדל מוויזניץ' זצוק"ל מחבר הספר "צמח צדיק", נולד בשנת תק"צ לאביו רבי חיים מקוסוב, ונקרא על שם סבו רבי מנחם מנדל מקוסוב בעל "אהבת שלום".

בעודו בן י"ד, בא בברית הנישואין עם הרבנית מרת מרים בתו של הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין זצוק"ל.

כיהן כרב העיר וויז'ניץ. כשנסתלק אביו, מילא את מקומו והחל להנהיג את עדתו בוויז'ניץ. רובם הגדול של חסידי אביו נסעו להסתופף בצל קדשו, וכן רבבות יהודים במזרח-גליציה, ברומניה ובהונגריה ובראשם רבנים וגאונים.

היה מגדולי הדור בתקופתו, ומהעומדים בראש חברת "מחזיקי הדת" שהוקמה בגליציה בשנת תרל"ח. כאביו, רבי חיים, כיהן אף הוא יחד עם אחיו הרה"ק רבי יעקב שמשון מקוסוב והגאון רבי יצחק אהרן איטינגא מלבוב כנשיא קופת רבי מאיר בעל הנס של  "כולל עסטרייך", ואף הוא פעל גדולות ונצורות למען יושבי ארץ הקודש. נסתלק לעולמו בשב"ק כ"ט בתשרי תרמ"ה, ומקום מנוחתו בוויז'ניץ.

כ"ק מרן אדמו"ר רבי ברוך מוויזניץ' זי"ע - בעל "אמרי ברוך"

האדמו"ר הרה"ק רבי ברוך הגר מוויז'ניץ זצוק"ל נולד בשנת תר"ה לאביו רבי מנחם מנדל בעל ה"צמח צדיק". עוד בילדותו ספג מתורתם וקדושתם של זקניו רבי חיים מקוסוב ורבי ישראל מרוז'ין.

רבי ברוך הגר מסערט-ויז'ניץ

צלם
בגיל צעיר נשא את הרבנית מרת ציפורה בת רבי אריה לייב שפירא מזיטאמיר. אחר נישואיו הוסיף לשקוד בתורה בנגלה ובנסתר עד כי גדל מאוד, אולם נתייחד בהצנעת והסתרת דרכו הטמירה מעיני אנשים. עם הסתלקות אביו בשנת תרמ"ה, מילא את מקומו בהנהגת עדת חצר הקודש שבוויז'ניץ שמנתה רבבות.

כאביו וזקנו, אף הוא כיהן כנשיא קופת רבי מאיר בעל הנס של  "כולל עסטרייך" שפרנס בימיו אלף וארבע מאות נפשות בארץ הקודש.
נסתלק לעולמו בעש"ק כ' בכסלו תרנ"ג ומקום מנוחתו ע"י ציון אביו באהל שבוויז'ניץ.

מפורסם ע"ש ספרו הק' "אמרי ברוך".

כ"ק מרן אדמו"ר רבי ישראל מוויזניץ' זי"ע - בעל "אהבת ישראל"

האדמו"ר ה"סבא קדישא" הרה"ק רבי ישראל הגר מוויז'ניץ זצוק"ל נולד ביום ב' אלול שנת תר"כ כבן בכור לאביו רבי ברוך מויזניץ', ונקרא ישראל על שם חותן סבו רבי ישראל מרוז'ין.

בשנת תרנ"ה ביום מלאות לו ט"ו שנים, בא בברית הנישואין עם בת האדמו"ר הרה"ק רבי מאיר מדז'יקוב זצוק"ל בעל ה'אמרי נועם', ומיד לאחר נישואיו עבר ללמוד בבית חותנו בדז'יקוב במשך שלוש שנים עד לפטירתו. מיד לאחר מכן חזר לויז'ניץ.

כיהן כרב העיירה בידוולה במרמורש, והשפעתו הייתה רבה במחוז כולו.

בשנת תרמ"ח, בה נולד בנו חיים מאיר מי שנודע ברבות הימים לבעל ה'אמרי חיים', הגיעו חיילים הונגריים לעוצרו בעטיה של הלשנה כלשהי, אך הוא הצליח להימלט מהעיירה ובעזרת חסידיו שב לעיר וויז'ניץ.

עם פטירת אביו ה"אמרי ברוך" בתרנ"ג, נתמנה לאדמו"ר והחל להנהיג את עדת חסידי וויז'ניץ. בשנת תרס"ג הקים בוויזניץ' את ישיבת "בית ישראל" בראשה עמד בנו בכורו הרה"צ רבי מנחם מנדל זצ"ל שנודע ברבות הימים לאדמו"ר מווישווא. ישיבה זו התקיימה עד לשואה.

במלחמת העולם הראשונה נמלט רבי ישראל לגרוסוורדיין שבטרנסילבניה, שם התגורר עד סוף ימיו, והפיץ את החסידות בכל האזור ובמדינות הסמוכות.

נודע כגאון וקדוש, וכן כאביהן ואוהבן של ישראל.

ככל שושלת משפחתו הקדושה, כיהן כנשיא רבי מאיר בעל הנס של  "כולל עסטרייך".

נסתלק לעולמו ביום ב' בסיון תרצ"ו ונטמן בגרוסוורדיין. בשנת תש"י העלה  בנו ה'אמרי חיים' את ארונו לאחר מאמצים רבים לארץ הקודש, והטמינו בבית החיים "זכרון מאיר" הסמוך לקרית ויז'ניץ ב"ב.

ספרו הנודע בשם "אהבת ישראל", יצא לאור בעיצומם של ימי השואה, בשנת ה'תש"ג בגרוסוורדיין.
במרכז רבי ישראל הגר, "האהבת ישראל" מוויז'ניץ

כ"ק מרן אדמו"ר רבי חיים מאיר מוויז'ניץ זי"ע - בעל "אמרי חיים"

האדמו"ר הרה"ק רבי חיים מאיר הגר זצוק"ל נולד בשנת תרמ"ח לאביו רבי ישראל מוויז'ניץ. נקרא חיים מאיר על שם שני זקניו רבי חיים מקוסוב ורבי מאיר מדז'יקוב. בהגיעו לפרקו נשא את בת הרה"ק רבי זאב מרחמסטריווקא. כיהן כראש ישיבה בעיר וויז'ניץ, וכשעבר לגור באיזור מארמורש כיהן שם כרב העיירה ווילחוביץ והגלילות.

כשנסתלק אביו רבי ישראל הוכתר לממלא מקומו כאדמו"ר. היה מגדולי מנהיגי דורו, מראשי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל העולמית וממנווטי דרכה. נודע כגאון וקדוש, מנהיג בחסד עליון ואוהבן של ישראל. במלחמת העולם השניה ניצל בחסדי ה' עם כל משפחתו.

רבי חיים מאיר הגר מוויז'ניץ

 
לאחר המלחמה, חזר רבי חיים מאיר לעיר גרוסוורדיין, והמשיך לכהן בה כאדמו"ר. זמן קצר לאחר מכן עלה לארה"ק והקים את שיכון וויזניץ' בבני-ברק, וכן הקים מעפר את מלכות בית וויזניץ' בארץ ובגולה, עד ששוב עלתה כפורחת.

רבי חיים מאיר נסתלק לעולמו בט' בניסן תשל"ב ונטמן ע"י מקום מנוחת אביו בבית החיים "זכרון מאיר" הסמוך לקרית וויז'ניץ ב"ב.