שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

האדמו"ר רבי יצחק אייזיק רוזנבוים זצ"ל מזוטשקא

במשך שנים ארוכות כיהן האדמו"ר רבי יצחק אייזיק רוזנבוים זצ"ל כאדמו"ר מזוטשקא, רבי יצחק אייזיק שרד שתי מלחמות עולם ואף לאחריהן הוסיף להנהיג ולהפיץ את אור התורה.

מוטי מרינגר י"ד בתמוז תשס"ט - 06/07/2009 05:00
ביום כ"א בטבת שנת ה'תרס"ו נולד בעיר צ'רנוביץ' האדמו"ר רבי יצחק אייזיק רוזנבוים מזוטשקא זצ"ל, אביו של רבי יצחק אייזיק היה האדמו"ר רבי איתמר מנדבורנא זצ"ל, נכדו של האדמו"ר רבי מרדכי מנדבורנא זצ"ל. שמו של הרך הנולד נקרא יצחק אייזיק על שם זקנו האדמו"ר רבי יצחק אייזיק מקאמרנא זצ"ל.

בעת לידתו של רבי יצחק אייזיק, שהה רבי איתמר אצל אביו האדמו"ר רבי מאיר מקרטשינף זצ"ל, באמצע הביקור התקבל המברק המבשר על הבן הנולד, מיד ארז רבי איתמר את חפציו על מנת לחזור לביתו לצ'רנוביץ, בדרכו החוצה ליוה אותו אביו, והנה בדרכם הם רואים יהודים רבים הרוקדים ושמחים בשמחת הכנסת ספר תורה לבית המדרש, נענה הסב רבי מאיר ואמר לבנו 'הנך רואה, נולד לך כעת ספר תורה חי'.

בצ'רנוביץ' גדל רבי יצחק אייזיק כשהוא סגור בביתו מוגן מפני אווירת הרחוב הקלוקלת, ובבית פנימה למד תורה מפי רבי יצחק מטשורקוב אותו שכר אביו הגדול על מנת שילמד את בנו בקדושה ובטהרה.

בפרוץ מלחמת העולם הראשונה היה רבי יצחק אייזיק ילד צעיר כבן שמונה שנים בלבד, יחד עם אביו ומשפחתו הוא נדד לעיר ווינה וממנה המשיכו נדוד לבית הסבא בקרטשינף, לבסוף שבו הנודדים לצ'רנוביץ' בה מצאו מנוחה.

בימי בחרותו ישב רבי יצחק אייזיק על התורה והעבודה מתוך התנתקות מוחלטת מהוויות העולם הזה וצרכיו, באחת הפעמים העיד על עצמו כי באותם ימים כשהיה אך בן י"ג שנה, קיבל על עצמו ללמוד בכל שבוע ושבוע ארבעים דפי גמרא, לילות ארוכים היה רבי יצחק אייזיק שוקד על תלמודו כשהוא מפסיק ממשנתו בעבור המינימום ההכרחי על מנת לקיים את גופו.

לכשבגר רבי יצחק אייזיק והגיע לפרקו, לקח לאשה את בתו של הגאון רבי נתן דוד הכהן הולנדר זצ"ל אב בית דין בעיירה אמסנא שבגליציה, מיום נישואיו ועד לפטירת הרבנית ע"ה פרש רבי יצחק אייזיק לגמרי מענייני העולם הזה וכל עיסוקו היה בתורה ובעבודה, בכל צרכי הבית טיפלה הרבנית במסירות נפש בכדי שיוכל בעלה לגדול בתורה. מסופר שלאחר פטירת הרבנית נתן פעם רבי יצחק אייזיק סכום כסף גדול לאחד ממקורביו על מנת שיקנה בו לחם, לתמיהתו של אותו אדם על הסכום הגדול, ענה רבי יצחק אייזיק, כי אם אין סכום זה מספיק הוא יוסיף עוד כסף עד לסכום המספיק לקניית לחם.

לאחר נישואיו התכבד רבי יצחק אייזיק לכהן כרבה של העיירה וושקוביץ, כעבור שנתיים הוא עקר מוושקוביץ ועבר לעיירה זוטשקא על שמה נקראה החצר החסידית אותה ייסד.

בימי השואה הנוראה כאשר חרבו של השטן הנאצי פגעה ביהדות אירופה, גלה רבי יצחק אייזיק יחד עם משפחתו ורבים מבני קהילתו, על גבו נשא רבי יצחק אייזיק שק ובו חידושי תורה שכתב בכתב ידו באומרו עליהם "זה חלקי מכל עמלי", כשנתקלו הנודדים בנאצים יימח שמם חשדו הצוררים כי מדובר במסמכי ריגול והחרימו אותם, רבי יצחק אייזיק נתן את כל כספו לקצין נאצי שהבטיח להחזיר את כתבי היד, אולם לשווא, הקצין לא עמד בהבטחתו וכתבי היד אבדו.

בימי השואה הנוראה ראה רבי יצחק אייזיק ניסים גלויים, כאשר מספר פעמים היה כפסע בינו ובין מר המוות ובחסדי ה' ניצל בדרכים שלמעלה מן הטבע, את יום ה' בניסן קבע רבי יצחק אייזיק כיום שמחה בחצרו על שביום זה העמידוהו הנאצים מול הגרדום וכבר הקיפו את ראשו בחבל התלייה וברגע האחרון חזר בו הנאצי ממחשבתו והורה להשאירו בחיים, כשיצא הנאצי לחצר שמעו בניו של רבי יצחק אייזיק כיצד הוא מסביר לחייליו כי חזר בו, מפחד העונש שיקבל מהקדוש ברוך הוא אם יפגע ברבי יצחק אייזיק. מעשה זה ועוד אחרים דומים לו ליוו את רבי יצחק אייזיק בימי החשכה עד שכבשו הרוסים את האזור בו שהה וסכנת המוות חלפה מעל ראשו.

לאחר המלחמה עקר רבי יצחק אייזיק לארצות הברית והתיישב בברוקלין, באמריקה שנקראה בפי כל עמא-ריקא מצא רבי יצחק אייזיק פרצה חמורה בשמירת השבת ועד מהרה נזעק על מנת לפעול לחיזוק חומות השבת בעיר, רבי יצחק אייזיק ייסד את 'חברת שבת' שמנתה מספר יהודים שהיו משכימים קום בכל שבת לתפילת השחרית, ואחרי התפילה היו ממהרים לרחוב בו היו חנויות יהודים פתוחות בשבת רח"ל, על מנת למחות במחללי השבת ולדבר על ליבם כי ישובו למוטב. קרוב לכ"ה שנים דר רבי יצחק אייזיק בברוקלין ובמשך כל אותם שנים פעל ללא לאות לחיזוק חומות השבת.

בראשית הקיץ של שנת תשל"ג עלה רבי יצחק אייזיק לארץ ישראל וייסד את חצרו בשכונת יד-אליהו בתל אביב, בבית מדרשו של אביו רבי איתמר זצ"ל. בשנת ה'תש"מ עקר רבי יצחק אייזיק מתל אביב והשתקע בעיר בני ברק בה דר עד לסוף ימיו, גם לאחר שעקר לבני ברק המשיך רבי יצחק אייזיק את פעילותו בתל אביב, והיה מוסר בבית המדרש של אביו דרשות ושיחות מוסר וכן היה עורך במקום את שולחנו ביום השנה של אביו.

לקראת סוף ימיו נחלש רבי יצחק אייזיק מאוד וסבל מדימום במעיו, מספר שנים לפני פטירתו עבר ניתוח קשה והרופא ציווה עליו לשכב במיטה כדי שהתפרים לא יפתחו, כאשר הגיע יום שישי ערב שבת קודש, ביקש רבי יצחק אייזיק ללבוש את בגדי השבת, נכדו שהיה עמו כל העת ניסה להניא אותו מרעיון זה והסביר לו כי הרופאים אוסרים עליו לזוז ממיטתו, רבי יצחק אייזיק סירב והתעקש להתעטף בבגדי השבת, הרופא שנזעק למקום הביע את חששו כי חלק מהתפרים נפתחו אך רבי יצחק אייזיק השיב כי הכל בסדר והוא רק רצה להראות למשפחתו שגם עבור בגדי שבת צריך מסירות נפש.

לאחר חג הפסח שנת ה'תש"ס הובהל רבי יצחק אייזיק אל בית החולים לניאדו שבנתניה בו התאשפז, ליום ל"ג בעומר ולחג השבועות שאחריו שב רבי יצחק אייזיק אל ביתו אך לאחר מכן הוסיף מצבו להידרדר עד שביום י"ד בתמוז ה'תש"ס, התבקש רבי יצחק אייזיק לישיבה של מעלה.

דברי תורתו של רבי יצחק אייזיק נאספו בספרים "נחל יצחק", "המאורות הגדולים" ובספרים נוספים.

את חצרו שבבני ברק מוסיף להנהיג בנו ממשיך דרכו האדמו"ר רבי נתן דוד רוזנבוים שליט"א, ויתר בניו של האדמו"ר מכהנים במשרות אדמו"רות ורבנות ברחבי העולם.