יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

חברון - עיר האבות

חברון עיר האבות בה נטמנו אדם הראשון וחוה – אם כל חי, אבותינו אברהם יצחק ויעקב ונשותיהם שרה רבקה ולאה האימהות. העיר אשר עיני כל יהודי נשואות אליה בתפילה לעורר רחמי אבות על הבנים, אך יישובם של הבנים בעיר זו עבר תהפוכות רבות וסבל רב מצד תושבי העיר שאינם מבני ברית.

מוטי מרינגר ח' בתמוז תשס"ט - 30/06/2009 13:31
עיר האבות חברון נזכרת לראשונה בתנ"ך בספר בראשית כמקום שבו התיישב אברהם אבינו 'ויאהל אברם ויבא וישב באלוני ממרא אשר בחברון ויבן שם מזבח לה'', מאוחר יותר נזכר הקניין אשר קנה אברהם את מערת המכפלה אשר בחברון מיד עפרון החיתי על מנת לקבור בה את שרה אימנו, לאחר פטירתו של אברהם נקבר אף הוא במערת המכפלה וכן בנו יצחק אבינו יחד עם רבקה אימנו ויעקב אבינו יחד אם לאה אימנו.

בספר במדבר נזכרת העיר חברון כמקום אליו הגיע כלב בן יפונה על מנת להתפלל על קברי אבות כי ינצל מעצתם של המרגלים שנשלחו על ידי בני ישראל בהיותם במדבר, חברון נזכרת במקום זה כחלקה הפחות טוב של ארץ ישראל כיון שהיא מקום סלעים וטרשים ואדמתה אינה ראויה לזריעה ולכן נבחרה למקום קבורת מתים, אך בכל זאת למרות שחברון היא חלקה הפחות טוב של ארץ ישראל הרי היא טובה פי שבע פעמים מצוען שהיא חלקה הטוב ביותר של ארץ מצרים.

העיר חברון נבנתה על ידי חם בן נח עבור בנו כנען שנתקלל על ידי נח 'ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו', לאחר שנכנסו בני ישראל לארץ ישראל נתן יהושע לכלב בן יפונה את העיר חברון לנחלה כשכר על שלא חטא עם המרגלים 'על כן הייתה חברון לכלב בן יפונה הקניזי לנחלה עד היום הזה יען אשר מילא אחרי ה' אלוקי ישראל', למעשה הוכרזה חברון כאחת מארבעים ושתיים ערי הלויים ששימשו כערי מקלט ולכן נחלקה העיר בין כלב ללויים.
העיר חברון הייתה בירתה של מלכות בית דוד מספר שנים, בעיר חברון הומלך דוד המלך על ישראל ובה קבע את מושבו שבע שנים עד שעבר למלוך בירושלים עיר הקודש.

חברון היתה סמל של רחמים עבור עם ישראל, בהזכירם אותה התכוונו יהודים לעורר חסד ורחמים בזכות האבות הטמונים בה, כך מספרת המשנה ביומא, שביום הכיפורים לפנות בוקר, היו בודקים את זריחת החמה על מנת להתחיל בעבודה, ונוסח ההכרזה היה: 'האיר פני כל המזרח – עד שבחברון', וזאת כדי לעורר את זכות האבות והאמהות ביום הקדוש.

הישוב היהודי בחברון התקיים עד לחורבן בית ראשון אז גלו יהודי חברון יחד עם שאר אחיהם לבבל, בתקופה בה היה הר חברון ריק מיהודים התיישבו במקום אדומים שהגיעו מהר שעיר נחלת בני עשיו, בחלק מתקופת בית שני שבו יהודים לגור באזור חברון, ממצאים ארכיאולוגים שונים מעידים על אזורים בהר חברון שהיו מיושבים ביהודים בתקופות אלו וכן קיימת עדות בספר החשמונאים על כיבושה של העיר חברון בידי יהודה המכבי. לאחר כיבוש חברון על ידי יהודה המכבי נותרו האדומים לגור בעיר עד לכיבושה החוזר כשישים שנה מאוחר על ידי נכדו של מתתיהו החשמונאי - יוחנן הורקנוס ששימש כנשיא וכהן גדול, בסוף אותה תקופה בנה המלך הורדוס את הבניין שקיים עד היום מעל מערת המכפלה.

בסמוך לחורבן בית שני - בתקופת המרד הגדול ברומאים, שלט זמן קצר בהר חברון שמעון בר גיורא שהיה ממנהיגי המרד וממקורביהם של בריוני ירושלים – הסקריים, אך עד מהרה נכבש המקום על ידי הרומאים שדיכאו את המרד והאוכלוסייה היהודית בהר חברון התמעטה, במערת המכפלה נאסרה נוכחות יהודית עד לאמצע התקופה הביזנטית שאז הותרה כניסת יהודים לחלקים מסוימים במערה.

בתקופה הביזנטית התגוררה האוכלוסייה היהודית העיקרית בהר חברון בישוב העתיק סוסיא, ממנו נותרו שרידים ארכיאולוגים ביניהם שרידי בית כנסת מפואר שהיה במקום. באזורים נוספים בהר התקיימו ישובים קטנים יותר שאף בהם גרו יהודים. במשך השנים ניסו היהודים להתבסס בעיר חברון עצמה אך יהודים בודדים בלבד דרו בה, תקופת מה הצליחו יהודים אלו להחזיק בית-כנסת על פתח מערת המכפלה אך הצלבנים גירשו אותם והפכו את בית הכנסת לכנסיה.

בראשית המאה השלש-עשרה לספירת הנוצרים נמנו בעיר חברון כעשרים משפחות יהודיות, מספר דומה של יהודים מצא בחברון רבי משולם מוולטרה שעבר בעיר בדרך מסעותיו כמעט שלש מאות שנה מאוחר יותר, במהלך המאה הט"ו החל מתגבש בעיר חברון רובע יהודי שנוסד ברובו על ידי יהודים מגולי ספרד שהתיישבו בעיר.

לאחר כיבוש ארץ ישראל על ידי האימפריה העות'מאנית התרחב הישוב היהודי בחברון ויהודים רבים מרחבי הארץ עברו לגור בעיר, באותה תקופה נוסד בחברון בית הכנסת 'אברהם אבינו' שהוקם בחצר היהודים אותה פדה הרב מלכיאל אשכנזי, באותה תקופה הייתה הקהילה היהודית בחברון כולה מבני עדות המזרח וקהילה אשכנזית לא התקיימה במקום עד לראשית המאה הי"ט, באמצע המאה הי"ח התגורר בעיר חברון רבי חיים יוסף דוד אזולאי – החיד"א שאף קרא לחיבורו על ספר הזוהר על שם העיר – 'קריית ארבע'.

במהלך המאה הי"ח סבלו יהודי חברון מפרעות שוד וביזה שערכו בהם הערבים, השלטון בהר חברון לא היה מבוסס ובמשך שנים ארוכות התבצעו ניסיונות מרידה והפיכה נגד מושל המקום עבד-אל רחמן, בכל אותם שנים סבלו היהודים מהקרבות ומצבם הלך והורע עד שהשלטון העות'מאני שבאיסטנבול שם קץ למהפכות אלה, השתלט על העיר וביסס בה את שלטונו, באותה תקופה התגוררו בחברון כ–700 יהודים בלבד.

התרחבות משמעותית של הקהילה היהודית בחברון הייתה בימיו של רבי אליהו מני שכיהן כרב הקהילה, רבי אליהו היה מתלמידיו של רבי עבדאללה סומך בעיראק ומשעלה לארץ ישראל הצטרף לישיבת המקובלים בית א-ל שבירושלים, לאחר מכן בשנת ה'תרי"ח עבר רבי אליהו לגור בחברון ובשנת התרכ"ד התמנה לרבה של העיר תפקיד בו כיהן עד לפטירתו ביום ח' בתמוז ה'תרנ"ט, בתקופת כהונתו של רבי אליהו התרחבה הקהילה היהודית ומנתה כאלף וחמש מאות איש. מלחמת העולם הראשונה דלדלה משמעותית את הישוב היהודי בעיר ולאחריה נמנו מעט יותר מארבע מאות יהודים בעיר.

חברון במאה ה-19 צלם


מספר שנים לאחר שעבר השלטון בעיר לידי המנדט הבריטי נוסד בעיר חברון סניף של ישיבת 'כנסת ישראל' – סלובדקא על ידי חתניו של הסבא מסלבודקא – רבי יחזקאל סרנא זצ"ל ורבי משה מרדכי אפשטיין זצ"ל, הישיבה התקיימה בעיר עד למאורעות תרפ"ט במהלכן נרצחו על ידי הפורעים הערבים 24 בטובי בניה של הישיבה יחד עם עוד 43 קדושים בני הקהילה היהודית בחברון, לאחר מאורעות אלו אסרו הבריטים את התיישבות היהודים בחברון מטעמי ביטחון, משפחה יהודית יחידה נותרה לגור בעיר עד שאף היא גורשה מספר חודשים לפני הקמת מדינת ישראל.

העיר חברון נותרה יתומה מיהודים גם לאחר הקמת מדינת ישראל עד לאחר מלחמת ששת הימים, אז נכבשה העיר מידי הירדנים ויהודים החלו לשוב אל העיר, לא במהרה חודשה הקהילה היהודית בחברון, סיבות פוליטיות כאלה ואחרות מנעו התיישבות מסיבית של יהודים בעיר ולמעטים בלבד הותר לגור במתחם של הממשל הצבאי ששלט בעיר, במקביל על מנת להוריד את הלחץ מצד ארגוני הימין התירה הממשלה לבנות בסמוך לעיר חברון שכונה נפרדת עבור היהודים, מקום שהפך ברבות השנים לישוב קריית ארבע, לאחר שהוקמה קריית ארבע עזבו יהודי חברון את שטח המתחם הצבאי ועברו להתגורר בקריית ארבע.

המהלך ההתיישבותי המשמעותי שחידש את הישוב היהודי בחברון היה כניסת משפחות ל'בית הדסה' כשתים עשרה שנה לאחר מלחמת ששת הימים, כעבור שנה בערך מאכלוס בית הדסה ביהודים נרצחו בסמוך לו שישה יהודים על ידי ערבים ואירוע זה גרם לממשלתו של מנחם בגין להורות על הרחבת הישוב היהודי בעיר, במשך השנים נוסדה בחברון שכונת אברהם אבינו וכן שכונת 'אדמות ישי' שהוקמה על אדמות תל רומיידה.

לפני כחמש עשרה שנה נשקפה סכנה לקיומו של הישוב היהודי בחברון, היה זה לאחר הירי שערך הרופא ברוך גולדשטיין לעבר ערבים במערת המכפלה שכתוצאה ממנו נהרגו למעלה מעשרים ערבים ונפצעו עשרות נוספים, לאחר האירוע דרשו ארגוני השמאל מהממשלה לפנות את הישוב היהודי בחברון אך לבסוף החליטה הממשלה שלא לפגוע בו והוא הוסיף להתקיים.

בתקופת ממשלתו הראשונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו נערך הסכם חברון שהעביר חלק משטח העיר לשליטת הרשות הפלסטינית ובחלק האחר הותיר שליטה ישראלית עד להסדר קבע עם הרשות, עם פרוץ האינתיפאדה התבטל הסכם זה וכיום העיר בשליטה ישראלית מלאה.
  1. 1. כתבה מרתקת! [לל"ת]
    לאה 25/10/2009 18:17