יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

העיר 'בני ברק'

במרכז הארץ בלב גוש דן שוכנת העיר בני ברק המהווה אי של תורה ומגדלור רוחני לשכנותיה רמת גן ותל אביב ולכל גוש דן.

מוטי מרינגר י"א בסיון תשס"ט - 03/06/2009 05:00
העיר בני ברק נזכרת לראשונה בתנ"ך בספר יהושע כאחת מן הערים שהיו מנחלת שבט דן, וכך כתוב 'למטה בני דן למשפחותם יצא הגורל השביעי ויהי גבול נחלתם צרעה ואשתאול... ...ויהוד ובני ברק וגת רימון', בתקופה מאוחרת יותר נזכרת העיר כעירו של התנא רבי עקיבא כמו שכתוב במסכת סנהדרין 'אחר רבי עקיבא לבני ברק', כן מוזכר בהגדה של פסח מעשה שאירע בעיר זו 'מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע ורבי אלעזר בן עזריה ורבי עקיבא ורבי טרפון שהיו מסובין בבני ברק והיו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה...', במסכת כתובות מוזכרת העיר בני ברק כישוב שאדמתו משובחת וניכר בו שבחה של ארץ ישראל, וכך מובא: 'רמי בר יחזקאל איקלע (נקלע - הגיע) לבני ברק, חזנהו להנהו עיזי דקאכלן תותי תאיני (ראה את אותם עיזים שאוכלות תחת התאנים), וקנטיף דובשא מתאיני וחלבא טייף מנייהו ומיערב בהדי הדדי (ונטף דבש מהתאנים וחלב נטף מהעיזים והתערב יחד), אמר (רמי בר יחזקאל) 'היינו (זה מה שכתוב) זבת חלב ודבש'', בגמרא במסכת גיטין נזכרת בני ברק כמקום שבו למדו תורה בני בניו של המן. כיום משערים החוקרים כי העיר בני ברק הקדומה הייתה ממוקמת דרומית לבני ברק של ימינו באזור בו עומד היום מחלף 'מסובים', ושם המחלף על שם הכתוב בהגדה . . . שהיו מסובים בבני ברק.

העיר בני ברק החדשה נוסדה ביום י"א בסיוון שנת ה'תרפ"ד על ידי קבוצת יהודים שבאו מוורשה שבפולין והתאגדו בחברת 'בית ונחלה', אנשי החברה בראשותו של ר' יצחק גרשטנקורן קנו את אדמות העיר בעזרת חברת 'גאולה' מערביי הכפר 'אבן איברק' שהיו בעלי המקום. מטרת תושבי בני ברק הייתה להקים במקום יישוב חקלאי ואכן בראשית דרכה של המושבה הייתה פרנסתם של תושביה מפרדסי תפוזים שנטעו בסביבות היישוב, לראש העיר הראשון של בני ברק מונה המייסד ר' יצחק גרשטנקורן, צביונה של העיר בני ברק היה מאז היווסדה כעיר חרדית שתושביה כולם שומרי תורה ומצוות, בשנת ה'תרצ"ג התיישב בעיר מרן רבי אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל – ה'חזון איש' והוא השפיע מאורו על תושבי העיר ועל היהדות החרדית כולה, אירוע נוסף שתרם לצביונה של העיר היה בשנת תש"ד כאשר הרב מפונביז' – רבי יוסף שלמה כהנמן זצ"ל ייסד בעיר את ישיבת פוניבז' בענפיה לומדים כיום אלפי בחורים ואברכים.

עם קום המדינה בשנת תש"ח מנתה העיר בני ברק כשמונה אלף תושבים, כעבור שנה קיבלה המושבה מעמד של עיר, לאחר קום המדינה החלה העיר מתרחבת במהירות במקומם של פרדסי התפוזים החלו צצים בניינים חדשים ועולים רבים שהגיעו מארצות אירופה והמזרח הקימו בעיר שכונות חדשות, גם חסידים רבים השתכנו בעיר והאדמו"רים רבים דוגמת האדמו"ר מוויז'ניץ והאדמו"ר מנדבורנא ועוד רבים אחרים קבעו את מושבם בעיר התורה בני ברק, כעשר שנים לאחר קום המדינה מנתה העיר כארבעים אלף תושבים – גידול של מאות אחוזים.

לאורך שנים רבות הייתה העיר בני ברק העיר החרדית היחידה בארץ, חרדים רבים גרו בערים אחרות כמו ירושלים חיפה ועוד, אך העיר בני ברק הייתה היחידה שהייתה כולה בצביון חרדי, לא בקלות קיבלה העיר צביון זה ומאבקים רבים נערכו עד שנסגרו כבישי העיר בשבת כיאה לעיר שתושביה שומרי שבת, בשולי העיר בני ברק התגוררו אותה העת ריכוזים קטנים של חילונים ששאפו לכפות את אורח חייהם על כלל תושבי העיר, זירת הקרבות המרכזית הייתה ברחוב השומר שנקרא כיום על שמו של הרב מפונביז' - הרב כהנמן, בכל שבת היו מתקהלים במקום תושבים למחות על חילול השבת של תושבים חילוניים שהתעקשו לנסוע דווקא דרך רחוב זה, בעיתוני אותה תקופה אנו מוצאים תיאורים של הפגנות אלו שבמקרים רבים נגררו לאלימות מצד נערי שוליים שהטילו חזיזים וגרמו להתדרדרות המצב, גם כאשר הציעה עיריית בני ברק לאותם חילונים לנסוע בכביש עוקף שיפתח עבורם סירבו אותם תושבים והתעקשו להמשיך ולנסוע דווקא ברחוב השומר, באחת השבתות תכננו התושבים החילוניים לערוך ברחובות העיר מסע של טרקטורים ודחפורים ועוד ציוד מכני כבד בעצם יום השבת, המסע תוכנן לעבור בצומת הרחובות השומר - רבי עקיבא שכונתה צומת המריבות, דא עקא שבדיוק באותה שבת הורו רבני העיר לתושבים שלא לצאת עוד להפגנות במקום וכאשר נודע לתושבים החילונים שההפגנה הקבועה של החרדים לא מתקיימת ניטל העוקץ מתוכניתם והיא נגנזה. אירוע טרגי התרחש במהלך אחת השבתות בעת שהתקיימה במקום הפגנה, במהלך ההפגנה נחסם הכביש על ידי שרשרת ברזל ומפגין חילוני דהר עם ג'יפ פתוח לעבר השרשרת על מנת לפרוץ אותה, כאשר התנגש הג'יפ בשרשרת היא קפצה כלפי מעלה והרגה את נהג הג'יפ, בסופו של דבר לאחר הפגנות רבות ולחץ מצד ראשי העירייה ועסקנים שונים הורה משרד התחבורה על סגירתו של רחוב השומר בשבתות, ומאז ועד היום רחוב השומר כמו כמעט כל רחובות העיר סגור לתנועת כלי רכב בשבתות ובחגים.

בעקבות היותה העיר החרדית היחידה נהרו יהודים חרדים רבים לגור בבני ברק והצפיפות בה הייתה רבה, בשנות השמונים הוקמו הערים עמנואל וביתר עילית המיועדות לציבור החרדי ובשנות התשעים הוקמו הערים מודיעין עילית ואלעד, הקמת ערים אלו נתנה מענה לגידול הטבעי של הציבור החרדי והן היוו תחליף לאלו שלא היה ביכולתם לרכוש דירת מגורים בבני ברק אבל עדיין נותרה העיר בני ברק אחת הערים הצפופות ביותר בישראל.

כיום מונה העיר בני ברק למעלה ממאה וחמישים אלף תושבים, ברחבי העיר פועלים מאות בתי כנסת וישיבות בהם נשמע קול התורה יומם ולילה, מלבד היותה מעוז של תורה ותפילה מקיימים תושבי העיר בהידור רב גם את העמוד השלישי עליו עומד העולם ובעיר קיימים מאות גמ"חים (גמילות חסדים) המסייעים לכל דורש בכל תחום ועניין.
  1. 1. לא נכון
    גדי 09/06/2009 23:37
    בין השמונה אלף איש שהיה גרים בבני ברק בשנת תש"ט היה רוב חילונים