יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

עוד השרון

יחיאל בראון ממשיך את הסקירה אודות השרון, ומסביר את התופעה המסוכנת שבשלה נהרג נופש במקום לפני מספר חודשים

יחיאל בראון ג' באדר תש"ע - 17/02/2010 08:30
בפרק הקודם הבאנו סקירה ממצה אודות איזור השרון. בפרק זה תמצאו השלמה לדברים.

השרון אינו דומה לשאר האזורים אותם סקרנו. השרון מכיל מעט מאד אזורי טיול. הוא בנוי בצפיפות, והחלקים שאינם בנויים הם חלקים חקלאיים.
לאורך חופי הים יש שמורות טבע ואתרי עתיקות כמו חורבות העיר אפולוניה (ארסוף) בחוף הרצליה.

המטייל החרדי אינו מכיר את האתר הזה, ובצדק. אלו שרידי עיר צלבנית ששכנה לחוף הים. לפני הצלבנים, גרו שם נציבי הרומאים ולפניהם גרו שם הפניקים. כך שאין זכר יהודי במקום, (לעניות דעתי גם אין משהו מיוחד ומסעיר שיצדיק תשלום דמי כניסה (20 ₪) למקום).

גם העיר העתיקה של קיסריה שעליה כתבנו בפרק הקודם, הייתה עיר רומאית במקורה. רק שישבו בה גם יהודים ונשארו בה שרידים וממצאים רבים. מצודה צלבנית נוספת הנמצאת למרגלות הכרמל ויכולה להחשב עדיין בתחום השרון. היא "מצודת שוני" המצודה נמצאת באמצע הדרך שבין בנימינה לזכרון יעקב. יש שילוט לאחוזת ז'בוטינסקי מצודת שוני.

בשוני יש מרחבי דשא. מעט שרידים ותיאטרון כמעט שלם שהשתמר יפה.

המיוחד בשוני, שהמקום שימש כבית מעצר עד סוף ימי השלטון הבריטי בארץ. יש במקום אבני זיכרון ללוחמים שהיו עצורים במקום ונהרגו על ידי הבריטים. האסיר המפורסם ביותר שהיה כלוא שם הוא מן הסתם דוד רזיאל, מפקד האצ"ל.

מלבד הפארק היפה והעתיקות. פועלים במקום כמה מוזיאונים ותצוגות. יש לשים לב, לא כל המוצגים והתכנים מותאמים לציבור חרדי.
בחלק מן התקופות התיישבו באתר ערבים מקומיים, ניתן לראות בשטח הפארק את אבני הרחיים ובתי הבד שהותירו אחריהם.

נישאר באזור. במושב אביאל נמצאת מערכת מים עתיקה שנחפרה ע"י הרומאים. הרומאים היו חובבי מים. בכל עיר רומית היו מרחצאות, בריכות ומתקני משחקים במים. את המים היו הרומאים מביאים ממרחקים. מפעלי מים ידועים נמצאים במצדה, בהרודיון ובתעלות שהובילו מים מהרי חברון לירושלים. גם לקיסריה היו כמה מובילי מים. מוביל המים שנמצא באביאל מכונה בכמה כינויים. יש שמכנים אותו "הפירים" ע"ש החציבות העליונות שנמצאות בהר מעל המוביל. יש המכנים אותם "פארק אלונה" ויש "מי קדם" - כולם לדבר אחד נתכוונו.

מדובר בתעלות שהובילו מים ממעיינות שלמרגלות הכרמל אל קיסריה. המים עברו בתעלות שנחצבו בתוך ההר כשכל כמה מטרים, יש פריצה לגובה לפתח שנפתח לפיקוח על זרימת המים.

כיום האתר פתוח בתשלום ואפשר לצעוד בו בתוך המים (עד המותניים) מפתח לפתח.

בחופי השרון קיימת תופעה מעניינת - ומסוכנת.

במרחק קטן מאד מהחוף יש גבעות כורכר. הגבעות לעיתים ממש נושקות לים. מי הים והכורכר לא חיים בשלום. הים נוגס בכורכר ומדי פעם מתחוללות מפולות כורכר. לפני מספר חודשים נהרג נופש ששכב בחוף הים ונקבר תחת מפולת שכזאת.

גם בהמשך החוף לכיוון צפון עדיין מצויים חופי הכורכר כמו באזור חופי דור והבונים ועד קרוב לחיפה.
אבל זה שייך כבר לאזור הכרמל, שעליו נכתוב אי"ה. בהמשך.

Yechiel
פארק שוני [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  התאטרון בשוני [צלם]

Yechiel
הריחיים ובית הבד בשוני [צלם]

Yechiel
בפארק שוני [צלם]

Yechiel
אנדרטאות לזכרון לאסירי האצל [צלם]

Yechiel
מוזיאון האצל בשוני [צלם]

Yechiel
מפולת כורכר בחוף השרון [צלם]

Yechiel
צמחיה טבעית של חרובים ואלונים בשמורת חוף השרון [צלם]