מקום או אתר
ציון בניהו בן יהוידע
על הדרך העולה מצומת צפת לכיוון עמוקה, בסמוך ליישוב ביריה, נמצא ציונו של בניהו בן יהוידע מהדמויות החשובות ביותר בימי דוד המלך.
בניהו בן יהוידע, היה בן העיר קבציאל שבנחלת שבט יהודה ובן שבט זה. שימש כשר צבאו של דוד המלך, אחד מגיבוריו ויועצו הנאמן והחשוב. כמו כן על פי דברי חז"ל הביטוי "הכרתי והפלתי" שנאמר בעניינו, משמעותו שהיה אף ראש הסנהדרין. בניהו בן יהוידע היה גם האיש שלבקשתו של דוד, משח את שלמה בנו למלך יחד עם נתן הנביא.
עצי ארז סמוכים למקום הציון.
צלם
על גילוי ציונו של בניהו בן יהוידע מסופר בספר "שער הגלגולים" על ידי רבי חיים ויטאל, תלמידו של האר"י ז"ל. ביום מן הימים נשלח רבי חיים ויטאל ע"י להתפלל על קברם של אביי ורבא בנוסח מסויים ובייחודים שחיבר עבורו. כשחזר רבי חיים מתפילתו, קידמו האר"י במאור פנים, ואמר לו, לא לכבודך אלא למי שנלווה עימך, וגילה לו שבניהו בן יהוידע הגיע עימו.
זמן קצר לאחר מכן, איתר האר"י את קברו של בניהו בן יהוידע, על אף שלא היה במקום שום ציון או גל אבנים. בספר "שער הגלגולים" מסופר שהאר"י הסמיך את רבי חיים ויטאל על ציון זה, וכן בכתביו מופיעים ייחודים מיוחדים שראוי לכוונם בעת ההשתטחות על הקבר.
הציון בעבר.
צלם
לא רק לאר"י היה קשר מיוחד עם בניהו בן יהוידע, חכמי קבלה רבים מפליגים בשבחו ובמעלתו, ובראשם רבי יוסף חיים מבגדד זצוק"ל המכונה "הבן איש חי".
בשנת תרכ"ט - 1869 ביקר רבי יוסף חיים בארץ ישראל הוא פקד רבים מקברי התנאים והאמוראים ואף השתטח על קברו של בניהו בן יהוידע. שם ע"פ המסורת, ישב רבי יוסף חיים ימים מספר ולאחר זמן כתב על עצמו שנתגלו לו שם "סודות רבים וגדולים", ואף ש"נשמתו באה מנשמתו של בניהו בן יהוידע". רבי יוסף חיים קרא את שמות כל ספריו לפי הפסוקים המדברים על בניהו בן יהוידע. ואלו שמותיהם : בניהו, בן יהוידע. בן איש חי(ל), רב פעלים ומקבציאל.
למרות כל מה שנכתב לעיל, מתחבטים חוקרי תולדות ישראל, לגבי מיקומו האמיתי של הציון. כידוע, היה בניהו בן יהוידע משבט יהודה ושר צבא יהודה. הסיכוי שציונו יימצא סמוך לעיר צפת, במיקום שאינו נחלתו, קלוש ביותר.
מקרה דומה מצינו אצל יהוידע הכהן, אשר ישנה מסורת כי ציונו מצוי במורדות צפת ואילו בספר דברי הימים נכתב שהוא נקבר בקברי מלכי יהודה בירושלים. ישנם המביאים הסבר לעניין, בכך שמדובר במקומות בהם האר"י צפה ברוח קדשו כי נשמותיהם של אותם צדיקים שורה באותם מקומות, ולא בהכרח עצמותיהם.
כמו כן קיימים ספיקות נוספים. בספר " סדר הדורות" כתוב, שעל פי המופיע בספר "מלכים" היו שני אנשים בשם בניהו בן יהוידע אחד בזמנו של דוד המלך, ואחד בימי שלמה בנו ששימש כשר צבאו של שלמה ועל פי דברי התוספות היה נכדו של בניהו שחי בימי דוד, ואף המשיך ככל הנראה את שושלת משפחתו בסנהדרין. לא נודע בוודאות מי מתוך השניים נטמן בצפת. אך המסורת קובעת שמדובר בשני.
המוני בית ישראל פוקדים את הציון לתפילה ולבקשת ישועה, ויש המכנים אותו "קבר המשפטים", אשר מגיעים אליו אנשים הנמצאים בתהליכי משפט ומעוניינים בסגולה להצלחה.
בשנים האחרונות המבנה שעל הציון עבר שיפוץ מקיף.
הציון כיום. | צלם |
ההסטוריה של המקום, כפי שהיא מצוטטת על השלט. | צלם |
-
לא לחינם הבן איש חי כתב ספר שקראו בניהו בן יהוידע.הבן איש חי הקדוש אמר שהוא עצמו גלגול של בניהו בן יהוידע
1. הבן איש חי
א.אירגאס 01/10/2009 19:52