יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

ציון בניהו בן יהוידע

על הדרך העולה מצומת צפת לכיוון עמוקה, בסמוך ליישוב ביריה, נמצא ציונו של בניהו בן יהוידע מהדמויות החשובות ביותר בימי דוד המלך.

מ. שורק בשיתוף, מקור המעיינות ג' באלול תשס"ט - 23/08/2009 11:31

בניהו בן יהוידע, היה בן העיר קבציאל שבנחלת שבט יהודה ובן שבט זה. שימש כשר צבאו של דוד המלך, אחד מגיבוריו ויועצו הנאמן והחשוב. כמו כן על פי דברי חז"ל הביטוי "הכרתי והפלתי" שנאמר בעניינו, משמעותו שהיה אף ראש הסנהדרין. בניהו בן יהוידע היה גם האיש שלבקשתו של דוד, משח את שלמה בנו למלך יחד עם נתן הנביא.

יחיאל
עצי ארז סמוכים למקום הציון. צלם
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"

על גילוי ציונו של בניהו בן יהוידע  מסופר בספר "שער הגלגולים" על ידי רבי חיים ויטאל, תלמידו של האר"י ז"ל. ביום מן הימים נשלח רבי חיים ויטאל ע"י להתפלל על קברם של אביי ורבא  בנוסח מסויים  ובייחודים שחיבר עבורו. כשחזר רבי חיים מתפילתו, קידמו האר"י במאור פנים, ואמר לו, לא לכבודך אלא למי שנלווה עימך, וגילה לו שבניהו בן יהוידע הגיע עימו.

זמן קצר לאחר מכן, איתר האר"י את קברו של בניהו בן יהוידע, על אף שלא היה במקום שום ציון או גל אבנים. בספר "שער הגלגולים" מסופר שהאר"י הסמיך את רבי חיים ויטאל על ציון זה, וכן בכתביו מופיעים ייחודים מיוחדים שראוי לכוונם בעת ההשתטחות על הקבר.

יחיאל
הציון בעבר. צלם

לא רק לאר"י היה קשר מיוחד עם בניהו בן יהוידע, חכמי קבלה רבים מפליגים בשבחו ובמעלתו, ובראשם רבי יוסף חיים מבגדד זצוק"ל המכונה "הבן איש חי".

בשנת תרכ"ט - 1869 ביקר רבי יוסף חיים בארץ ישראל הוא פקד רבים מקברי התנאים והאמוראים ואף השתטח על קברו של בניהו בן יהוידע. שם ע"פ המסורת, ישב רבי יוסף חיים ימים מספר ולאחר זמן כתב על עצמו שנתגלו לו שם "סודות רבים וגדולים", ואף ש"נשמתו באה מנשמתו של בניהו בן יהוידע". רבי יוסף חיים קרא את שמות כל ספריו לפי הפסוקים המדברים  על בניהו בן יהוידע. ואלו שמותיהם : בניהו, בן יהוידע. בן איש חי(ל), רב פעלים ומקבציאל.

למרות כל מה שנכתב לעיל, מתחבטים חוקרי תולדות ישראל, לגבי מיקומו האמיתי של הציון. כידוע, היה בניהו בן יהוידע משבט יהודה ושר צבא יהודה. הסיכוי שציונו יימצא סמוך לעיר צפת, במיקום שאינו נחלתו, קלוש ביותר.

מקרה דומה מצינו אצל יהוידע הכהן, אשר ישנה מסורת כי ציונו מצוי במורדות צפת ואילו בספר דברי הימים נכתב שהוא נקבר בקברי מלכי יהודה בירושלים. ישנם המביאים הסבר לעניין, בכך שמדובר במקומות בהם האר"י צפה ברוח קדשו כי נשמותיהם של אותם צדיקים שורה באותם מקומות, ולא בהכרח עצמותיהם.

כמו כן קיימים ספיקות נוספים. בספר " סדר הדורות" כתוב, שעל פי המופיע בספר "מלכים" היו שני אנשים בשם בניהו בן יהוידע אחד בזמנו של דוד המלך, ואחד בימי שלמה בנו ששימש כשר צבאו של שלמה ועל פי דברי התוספות היה נכדו של בניהו שחי בימי דוד, ואף המשיך ככל הנראה את שושלת משפחתו בסנהדרין. לא נודע בוודאות מי מתוך השניים נטמן בצפת. אך המסורת קובעת שמדובר בשני.

המוני בית ישראל פוקדים את הציון לתפילה ולבקשת ישועה, ויש המכנים אותו "קבר המשפטים", אשר מגיעים אליו אנשים הנמצאים בתהליכי משפט ומעוניינים בסגולה להצלחה.

בשנים האחרונות המבנה שעל הציון עבר שיפוץ מקיף.

יחיאל
הציון כיום. צלם
יחיאל
 ההסטוריה של המקום, כפי שהיא מצוטטת על השלט. צלם

  1. 1. הבן איש חי
    א.אירגאס 01/10/2009 19:52
    לא לחינם הבן איש חי כתב ספר שקראו בניהו בן יהוידע.הבן איש חי הקדוש אמר שהוא עצמו גלגול של בניהו בן יהוידע