יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

הפנים האחרות של הולילנד

הקשר של הולילנד לבית המקדש, מסתבר, אינו רק קשר של זהב... יחיאל בראון מתעלה מעל הקונצנזוס הפלילי בפרשיית המפלצת וחושף את הפנים האחרות לגמרי של פרויקט הולילנד, לשמברה הפלא, קשור לבית המקדש השני

יחיאל בראון, ז' בסיון תש"ע - 20/05/2010 16:05
כולם (כמעט) מדברים על פרשת הולילנד, כבר בחנו כמעט כל זוית אפשרית; קבלנים, הדיירים, המאשרים חברי ועדות ומי לא ובירושלים כבר מתלוצצים, שמי שעדיין לא נחקר, כנראה שהוא אישיות חסרת כל חשיבות.
 
דווקא את תשומת ליבו של כתב השטח תפס דווקא שם הרחוב שבו שוכנת "המפלצת", רחוב אבי יונה, או ליתר דיוק - רחוב מיכאל אבי יונה.
 
השאלה שנראיצת טריוויאלית: מיהו אותו מיכאל אבי יונה ומה הקשר שלו למתחם הולילנד? למעשה הרבה יותר מעניינת ממה שאתם מתארים לעצמכם.
 
ראשית, הולילנד או מלון הולילנד שהיה קיים בקצה שכונת בית וגן, נמצא בתודעה שלנו, לא כמקום אירוח ולא כבריכה במלון. מלון הולילנד היה משכן  לאחד המבצעים הארכיטקטונים הגדולים והמיוחדים בארץ. בחצר המלון נבנה דגם בית שני שהלך וגדל עד שנהיה לדגם ירושלים בזמן בית שני, ואת הדגם הזה בנה הפרופסור מיכאל אבי יונה.
 
בניית הדגם התחילה בתחילת שנות הששים של המאה הקודמת, כמה שנים לפני מלחמת ששת הימים (1967) , כשבנייתו הסתיימה כשנה לפני המלחמה.
 
הפרופסור אבי יונה לא יכול היה להיות בעיר העתיקה ולא היה יכול לגשת ולראות את השרידים והממצאים שבשטח על מנת לבנות את הדגם.
בשל כך, הסתמך הפרופסור על ממצאים מחפירות שהתקיימו בירושלים בסוף תקופת השלטון הטורקי ובתקופת השלטון האנגלי. הוא גם למד לעומק את שיטות הבניה הרומאית שבה השתמש הורדוס, הבנאי הגדול של סוף תקופת בית שני, אך בעיקר, התמקד בתיאוריו של יוסף בן מתתיהו הוא יוסיפוס פלאביוס. יוסיפוס (לא יוסיפון המוכר בעיקר מסיפורי החנוכה, אבל זה כבר נושא לכתבה נפרדת) מתאר בספריו באופן מדויק את מראה העיר והמקדש.
 
כשנמכר מלון הולילנד ליזמים, הועבר דגם ירושלים במלואו למוזיאון ישראל - היכל הספר בגבעת רם, בירושלים, (תלמידי תת"ים ובית יעקב בירושלים, יכולים לבקר בדגם בחינם עם הדרכה של מדריכים/ות חרדיים/ות בתיאום עם מנח"י ירושלים) שם ניצב הדגם בגאון.

מעניין מאד, שעל אף הממצאים החדשים שמתגלים ללא הרף בארבעים ושתיים השנים האחרונות. כמעט ולא היה צורך לשנות או להוסיף על מה שבנה אבי יונה בשעתו, מה שמלמד על אמינות תיאוריו של יוסף בן מתתיהיו ומה שמלמד על ההבנה של הפרופסור מיכאל אבי יונה.

פרופסור אבי יונה נפטר בשנת תשל"ד.
הרחוב שהוליך אל מלון הולילנד, נקרא על שמו.
 

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
[צלם]

Yechiel
  [צלם]

Yechiel
  [צלם]






  1. 1. אוי, שיבנה ביהמ''ק כבר במהרה ! [לל"ת]
    יהודי 24/05/2010 20:23