יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

מערת אצבע ובית אורן

האם נכונה האגדה כי מערת אצבע הכרמל נוצרה מתחיבת אצבעו של... עוג מלך הבשן בהר? סיפור ללא כיסוי, או אגדה אמיתית? יחיאל יוביל אתכם בדרך הפתלתלה דרך בתי הסוהר לענות על התמיהה ההסטורית

יחיאל בראון, ז' באייר תש"ע - 21/04/2010 01:00

מהנקודה בה סיימנו את הסיור הקודם, החנייה של שוויצריה הקטנה, נעלה חזרה לכביש הגישה לחיפה. לא ניכנס לעיר אלא נפנה ימינה. אחרי כמה דקות, נגיע לצומת שם ימינה לבית אורן.

הכביש הזה, כביש בית אורן, הוא מהיפים והמיוחדים בארץ. כולו נוסע בתוך שמורת טבע מיוערת, והוא בעל פיתולים עליות ומורדות, כשבכל כמה מאות מטרים, יש הפניה לאתר טבע ונוף שקיים באזור. בדרך חולפים גם על פני כלא דמון, בית סוהר, שהפך עם הזמן לבית ספר לסוהרים, אך חזר לתפקידו הראשון עקב מחסור במקומות כליאה בארץ.

הכביש מגיע בסופו לכביש מס. 4 במבואות חיפה התחתיים, הצומת היא צומת בית אורן.

בסוף הכביש קצת לפני הצומת, יש כניסה לחניה. זאת החניה של מסלול ההליכה ל'מערת האצבע' או למסלול הארוך יותר שנקרא, רכס אצבע.

מערת אצבע, היא מערה שנמצאת בראש ההר בכניסה לנחל אורן. המערה למעשה שולטת על כל האזור. העליה למערה מתבצעת בשני שלבים. השלב הראשון הוא מסלול של עליה להר שעשוי מעשרות רבות של מדרגות, כמאה וחמישים במספר.  אח"כ מגיעים ל"בונקר", מבנה צבאי ששלט על כל הנמצא תחתיו. משם והלאה, הדרך ממשיכה במסלול הליכה הררי, בינות לסלעים ומהמורות ובדרך כלל מגיעים לפתח המערה קצרי נשימה.  

המערה נחלקת לשלושה חלקים ממש כמו אצבעות היד. האגדה מספרת, שבימי המבול כשכל האדמה הייתה רטובה. תחב עוג מלך הבשן את אצבעו לתוך ההר וכך נוצרה המערה. אך כמובן שזה סיפור ללא כיסוי,  שהרי חז"ל כותבים מפורשות שהמבול לא ירד בארץ ישראל. האמת היא, כי ההרים באזור בנויים מסוג סלע שמתפורר ויוצר חורים בהר ובני האדם הרחיבו את המערות ושינו אותם לפי הצרכים שלהם. במקביל לנחל אורן, מספר קילומטרים דרומה, יש את נחל מערות שגם הוא מנומר במספר לא מבוטל של מערות. עליו, אי"ה בכתבה נפרדת.

מערת האצבע בנויה בעליה. מהחלק הראשון והמואר יחסית, עוברים לחלק האמצעי, שם העליה תלולה יותר ומחליקה. באמצע החלק האמצעי, סלע ענק שמפריע בדרך.  החלק השלישי, רחב יותר וכמובן חשוך יותר. ממש בקצה המערה, יש נטיפים קטנים. על אף המאמץ הכרוך בטיפוס. זה שווה ומולץ.

יש שמסיימים את הביקור ויורדים בחזרה לחניון, יש שעולים מעל לפתח המערה והולכים רגלית על הרכס עד לכפר האומנים "עין הוד" הסמוך למושב הדתי ניר עציון.

Yechiel
 [צלם]

Yechiel
האבן הגדולה באמצע האצבע [צלם]

Yechiel
הכלא מקרוב [צלם]

Yechiel
הכניסה למערה [צלם]

Yechiel
חוות הסוסים של קיבוץ בית אורן [צלם]

Yechiel
כביש בית אורן. [צלם]

Yechiel
כלא דמון [צלם]

Yechiel
מהמערה החוצה. [צלם]

Yechiel
מהמערה לחניה [צלם]

Yechiel
ממול למערת אצבע [צלם]

Yechiel
מערת אצבע, מטפסים [צלם]

Yechiel
נחל אורן [צלם]

Yechiel
עדר בקר למרגלות המערה [צלם]