יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

שוויצריה הקטנה

יחיאל בראון חושף עוד פנינת תיירות מדהימה בצפון, ומוביל אתכם ללא טיסה היישר לשוויצריה: מניאטורה שוויצית אמיתית בהרי הכרמל. תביאו משהו כשאתם חוזרים מהדיוטי פרי...

יחיאל בראון, ג' באייר תש"ע - 17/04/2010 21:29
בקצה הכביש שנוסע על ראשי ההרים בכרמל נמצאת העיר חיפה, או ליתר דיוק, אוניברסיטת חיפה.  

מעט לפני האוניברסיטה יש שמורת טבע יפה המכונה "שוויצריה הקטנה". נכנסים שמאלה (דרומה) לכביש צר. יש כמה וכמה אתרים באזור, אחד מהם אף בתשלום, אז לא להתבלבל בין הכבישים. סעו לפי השילוט שוויצריה הקטנה או "חי-בר כרמל" או "נחל כלח".

שוויצריה הקטנה הוא כינוי כללי שניתן לאזור בגלל היותו אזור הררי מכוסה בירוק כל השנה. אמנם אין שלג בהרי הכרמל וגם גובהם של הרי הכרמל רחוק מלהזכיר את גובהם של ההרים בשוויצריה. אבל אין זה מעניינינו, כיוון שהתרגלו האנשים לקרא לאזור בשם הזה, נשתמש בו גם אנו.

חי בר כרמל, הוא קטע בשמורת הטבע. החי בר הוא חלק מרעיון גדול שמיושם בכמה וכמה אתרים בארץ. מה שעומד בבסיס הרעיון הוא, השבת בעלי החיים המקוריים שהיו חיים באזור בתקופות הקדומות יותר ושנכחדו או נדדו מהאזור. חיות כמו צבאים וראמים, יחמורים ויעלים ואפילו נשרי שמים.

בתחילה, שיכנו את בעלי החיים במכלאות מגודרות היטב. הרעיון היה, שיפרו וירבו, יתרגלו לאקלים ולמזון, וישוחררו לחפשי. למעשה, הרעיון לא צלח ולא באשמת המתכננים שהיו מלאים כוונות טובות. הסוף העצוב של החי-בר היה בשריפה גדולה שהשתוללה במקום, הגדרות הגבוהות הפכו את המקום למלכודת מוות עבור בעלי החיים הרבים ששוכנו שם. עד היום ניתן להבחין בקטע שבו התחוללה השריפה הקשה, בעיקר בגלל מיעוט העצים שבאזור ההוא.

היום נשאר שער קטן שמוליך להמשך המסלול. המסלול המומלץ לדעתי באזור ההוא, הוא המסלול הטבעתי. מחנים את הרכב בחניה של החי-בר, יורדים למטה, עוברים את השער הירוק והולכים לצד שמאל. הולכים על שפתו של נחל אורן, הנוף נשקף עד לים. ירוק למלא העין. 

בצוקי הנחל "צנירים" רבים. אם תלכו בשקט, יש לכם סיכוי טוב לפגוש שפן סלע זריז רגליים. אחרי כרבע שעה של הליכה השביל מגיע להתפצלות. ישר ממשיך המסלול של שוויצריה הקטנה. שמאלה (לבן ירוק לבן) מתחיל המסלול של נחל כלח. זהו מסלול יפה בעל דרגת קושי בינונית. טיפוס על גבי משטחי סלע מדורגים במעלה ההר תחת צילם של עצי אלון וקטלבים. מעט חשוך מעט קשה אבל שווה. בסוף המסלול תגלו את עצמכם בחניה בה השארתם את רכבכם.

שוויצריה הקטנה, ירוק []

שוצריה הקטנה, ואדי קלח []

שוצריה הקטנה, אזור השריפה נראה בברור על אף הירוק []

נוף בשוצריה הקטנה []

נוף בשוצריה הקטנה []

נוף בשוצריה הקטנה []

נוף בשויצריה הקטנה []

מצוקי נחל אורן []

מצוקי נחל אורן []

מצוקי נחל אורן []

נוף בשויצריה הקטנה[]

מראה השקיעה בים ממרומי שוויצריה הקטנה []

מראה השקיעה בים ממרומי שוויצריה הקטנה []

האוניברסיטה במבואות חיפה []

ואדי קלח []

השער שנותר מהחי-בר []

ואדי קלח []

ואדי קלח []

שויצריה הקטנה. הצניר []
  1. 1. השרפה הגדולה
    משה 18/04/2010 14:21
    הייתי מצפה שתוסיפו מלים מספר על השרפה הגדולה שהתחוללה בשווייצריה הקטנה. כמדומני היה זה באינתיפאדה הראשונה.