יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

הגלבוע

מטיילים בפסח? יחיאל בראון מגיש לכם את המדריך המעודכן לאתרי תיירות נוספים. דפדפו וצאו לדרך

יחיאל בראון, י"ג בניסן תש"ע - 28/03/2010 14:30

פרק זה פותח סדרת כתבות לקראת טיולי המשפחות בחג הפסח.

כמה דברים חשובים: ראשית, אם אתם אנשים מאורגנים ואתם יכולים לקחת פסק זמן של יום אחד מכל ההכנות והעבודות, תעשו את זה! צאו לפני פסח למקומות היפים והמתאימים (בהמשך) אל תמתינו לימי חול המועד הקצר והצפוף. (נו ברור, קחו את ההמלצה לשנה הבאה...)

 דבר שני: בימי חופשת הפסח, כדאי לבקר במקומות שאי אפשר או פחות כדאי לבקר בהם בקיץ. מקומות ששופעים מים גם בחופשת הקיץ, אין צורך להגיע אליהם בפסח, על כן אין צורך להעפיל לצפון הרחוק כדי לפגוש במים. המים בתקופת האביב, נמצאים גם באיזור הכרמל, הגליל והעמקים.


לא נוכל ביריעה הקצרה להקיף את כל המקומות. נתמקד בשלב הזה באזור הגלבוע ועמק המעיינות, ואחרי פסח נחזור אי"ה מיד לכתבות על הכרמל.


בסדרה זו נכיר את האתרים הבאים: תל יזרעאל, עין יזרעאל והר שאול.


ראשית, הגלבוע הוא למעשה הקצה הצפוני של הרי השומרון. הרי השומרון נמשכים ובאים ממרכז הארץ ועד לעמק יזרעאל, מדרום לצפון. בהגיעם לעמק יזרעאל, מקבלים הרי השומרון כמין ראש פטיש לאורך עמק חרוד ועמק בית שאן, ממערב למזרח.


אחאב מלך ישראל אשר מלך בשומרון (היא סבסטיה של ימינו) בנה לעצמו ארמון ביזרעאל, זה היה ארמון חורף. בחורף קר ומושלג בשומרון, ובעמק חמים ונעים. לארמון אחאב אשר בשומרון היה שכן ידוע, כרם נבות היזרעאלי. והסיפור ידוע.


שרידי ארמון אחאב נחשפו על הגבעה הקיצונה ביותר של הרי השומרון הנכנסת לתוך העמק. איך מגיעים? לבאים מכיוון צומת מגידו, נוסעים בכביש הסרגל על לצומת הסרגל. שם פונים ימינה לכביש התענכים. (לבאים מעפולה, נוסעים בכביש הסרגל עד לצומת הסרגל ופונים שמאלה לכביש התענכים) בצד ימין תחנת הדלק המוכרת לנוסעים למירון בל"ג בעומר. שימו לב, זאת התחנה האחרונה שבה יש מים ושירותים זמינים ונוחים. ממשיכים בכביש עד לצומת הבאה - צומת יזרעאל. חולפים על פניה. ממשיכים ישר ומיד יש שלט המכוון לקיבוץ יזרעאל. פונים שמאלה ומיד, ממש מיד ימינה. כביש צר מוליך אתכם עד לחניון. מהחלון בצד שמאל יהיה אפשר לראות את שרידי הארמון ואת סימני החפירות.


למעשה אין טעם לפנות שמאלה לכיוון חפירות הארמון, אין שם ממצאים או מראות מיוחדים. הולכים בשבילים המסומנים. יש נוף יפה של העמק. למטה במרכז עצי אקליפטוס גבוהים סובבים את המעיין המקומי, עין יזרעאל ובהמשך, צומת נבות והכביש המוביל אל בית שאן.


אפשר להמשיך ברגל עם השביל, לאורך פריחה אביבית ועצי חרוב ותאנה עד למטה לעמק ולמעיין. גם לאורך השביל הזה, ניתן לראות שרידים מהביצורים וממערכת המים של ארמון אחאב. למטה בעמק, המעין - יוצא מתוך נקבה, זורם באמת מים עד שהוא מגיע לבריכה. במרכז הבריכה שרידי מערכת שאיבה ישנה. המעיין הוא חלק מהמעיינות השופעים למרגלות הגלבוע וזורמים לנחל חרוד.


הקק"ל מקיימת מדי פעם פעילויות לילדים באזור. סנפלינג, טיפוס על גשרי חבלים ועוד.



מי שהשאיר את רכבו בתל יזרעאל, מטפס בחזרה. ומי שיש לו נהג שעומד לרשותו, הנהג ימתין ליד הבריכה למטה.


חוזרים לכביש הראשי. יורדים מעט לכיוון העמק. מימין שילוט לכביש צדדי, "דרך נוף גלבוע"
נוסעים בכביש. לא מפסידים את חוות התבלינים, את הנוף הנשקף משני הצדדים. עד שמגיעים לשלט - הר שאול. פונים שמאלה. ממשיכים עד לחניה. יש מסלול מעגלי לא גדול.


ממקום זה הנוף הוא עוצר נשימה. מביטים ממערב למזרח. הר תבור, עמק יזרעאל, גבעת המורה, עין חרוד, תל יוסף, בית השיטה ועד לעיר בית שאן.


זה המקום להזכיר את מלחמתו של גדעון במדיינים ואת שאול ואנשיו על הרי הגלבוע. כשהפלשתים נמצאים בבית שאן (בית שן, בלשון הנביא) משם הם יוצאים למלחמה בישראל, על חומות העיר הם מוקיעים את שאול ובניו. ביום בהיר ניתן לראות גם את הרי הגלעד. המקום ממנו באו אנשי יבש גלעד וקברו את משפחתו של שאול.


אכן. הר שאול, והשביל, הוא נקרא "שביל התנ"ך".


אי"ה בכתבה הבאה, על שאר הדברים היפים שמראה לנו הגלבוע בעונה הזאת.



  []

  []

  []

הנוף מכתף שאול  []

  []

  הנוף מכתף שאול מראה למזרח[]

הר הגלבוע מכתף שאול, באביב []

מבט מהגלבוע []

תל יזרעאל []

  []

  []