יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

משפט האמת

עלינו להיות בטוחים בכל לבנו כי תשובות טובות יש לקב"ה על כל שאלותינו, אך לנו אין את הזכות לדעת זאת עכשיו

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת "נתיבות עולם" י"ז בחשון תש"ע - 04/11/2009 12:46
"חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ, הֲשׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט:" 
 
לא אחת כאשר מתרחש אירוע קשה או אסון נשאלות שאלות אלו. בהצלחת הרעים וסבלם של הטובים מצפים אנו כי אלוקי המשפט יתגלה ויעמיד הצדק גלוי לכל. כאן ועכשיו.

אבל יש לדעת כי לפני הצגת השאלה-בקשה חייבת ההכרה להיות שלימה ומוחלטת שהדברים מופנים אל "שופט כל הארץ", ומכאן נשאלת השאלה - הן ברור לנו כי אתה שופט-שולט מושל ומנהל את כל האירועים. אנא תן לנו יכולת לראות בעינינו את עונשו של הרשע והרע!

ומה כאשר השופט מסרב למלא בקשתנו? האם הוא "מאבד" את מעמדו? עלינו להיות בטוחים בכל לבנו כי תשובות טובות יש לו על שאלה זו, אך לנו אין את הזכות לדעת זאת עכשיו.

הבה נתבונן. על הדו-שיח של הקב"ה עם אברהם הרי יודעים אנו רק מתוך נבואת משה רבינו, אבל סדום הרי חרבה לחלוטין וכל תושביה נספו. אין ספק כי שכניהם של סדום ועמורה שאלו שאלות אלו כאשר היתמר עמוד העשן מעל העיר. הם בודאי חשבו כי אירעה כאן איזה שואה שגרמה להרס עצום ולהרוגים רבים ביותר. וכי כיצד ידעו כי הדברים נמדדו ונבדקו עד דק?

בכל פרשת עונשה של סדום מופיע שם הוי', כלומר מידת הרחמים, ולא אלוקים כמידת הדין, לאמר כי עונש זה היה ממידת הרחמים, שכן אלמלא ניתוח "קשה" זה היתה ההשחתה מתפשטת בכל הארץ, וסדום הרי היתה מנהיגת העמים בארץ, ע"כ היתה הצלה לכלל, מעין החובה לכרות אבר נמק מהחשש שהנמק יתפשט ביתר חלקי הגוף.

ועוד זאת נאמר "וה' המטיר על סדום ועמורה" וגו', ומקובלים חכמינו כי בכל מקום בו נאמרה לשון זו הכוונה וה' ובית דינו, לאמר היה כאן הליך נוסף
של בחינה לפני הכרעת הדין וביצועו.

ומכאן אמונתם של חכמים: "לא חשוד הקב"ה דעביד דינא בלא דינא". איננו חושדים בקב"ה שהוא מעניש ללא דין ומשפט, וכנאמר בתפילת יום הכיפורים: "אמת כי אתה הוא דיין ומוכיח ויודע ועד".

ומכאן בקשתנו: "אבינו מלכנו נקום לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך". יודעים אנו כי הם יבואו על עונשם על כל הרעות, אך בקשתנו לראות זאת בעינינו למען תתחזק אמונתנו בשופט כל הארץ.

שבת שלום!