פרשת שבוע
משפט האמת
עלינו להיות בטוחים בכל לבנו כי תשובות טובות יש לקב"ה על כל שאלותינו, אך לנו אין את הזכות לדעת זאת עכשיו
לא אחת כאשר מתרחש אירוע קשה או אסון נשאלות שאלות אלו. בהצלחת הרעים וסבלם של הטובים מצפים אנו כי אלוקי המשפט יתגלה ויעמיד הצדק גלוי לכל. כאן ועכשיו.
אבל יש לדעת כי לפני הצגת השאלה-בקשה חייבת ההכרה להיות שלימה ומוחלטת שהדברים מופנים אל "שופט כל הארץ", ומכאן נשאלת השאלה - הן ברור לנו כי אתה שופט-שולט מושל ומנהל את כל האירועים. אנא תן לנו יכולת לראות בעינינו את עונשו של הרשע והרע!
ומה כאשר השופט מסרב למלא בקשתנו? האם הוא "מאבד" את מעמדו? עלינו להיות בטוחים בכל לבנו כי תשובות טובות יש לו על שאלה זו, אך לנו אין את הזכות לדעת זאת עכשיו.
הבה נתבונן. על הדו-שיח של הקב"ה עם אברהם הרי יודעים אנו רק מתוך נבואת משה רבינו, אבל סדום הרי חרבה לחלוטין וכל תושביה נספו. אין ספק כי שכניהם של סדום ועמורה שאלו שאלות אלו כאשר היתמר עמוד העשן מעל העיר. הם בודאי חשבו כי אירעה כאן איזה שואה שגרמה להרס עצום ולהרוגים רבים ביותר. וכי כיצד ידעו כי הדברים נמדדו ונבדקו עד דק?
בכל פרשת עונשה של סדום מופיע שם הוי', כלומר מידת הרחמים, ולא אלוקים כמידת הדין, לאמר כי עונש זה היה ממידת הרחמים, שכן אלמלא ניתוח "קשה" זה היתה ההשחתה מתפשטת בכל הארץ, וסדום הרי היתה מנהיגת העמים בארץ, ע"כ היתה הצלה לכלל, מעין החובה לכרות אבר נמק מהחשש שהנמק יתפשט ביתר חלקי הגוף.
ועוד זאת נאמר "וה' המטיר על סדום ועמורה" וגו', ומקובלים חכמינו כי בכל מקום בו נאמרה לשון זו הכוונה וה' ובית דינו, לאמר היה כאן הליך נוסף
של בחינה לפני הכרעת הדין וביצועו.
ומכאן אמונתם של חכמים: "לא חשוד הקב"ה דעביד דינא בלא דינא". איננו חושדים בקב"ה שהוא מעניש ללא דין ומשפט, וכנאמר בתפילת יום הכיפורים: "אמת כי אתה הוא דיין ומוכיח ויודע ועד".
ומכאן בקשתנו: "אבינו מלכנו נקום לעינינו נקמת דם עבדיך השפוך". יודעים אנו כי הם יבואו על עונשם על כל הרעות, אך בקשתנו לראות זאת בעינינו למען תתחזק אמונתנו בשופט כל הארץ.
שבת שלום!