יום שלישי י"ג בניסן תש"פ 07/04/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

העדר והוויה

כלל יסוד בבריאה: "שכל הויה יוקדם לה ההעדר", כלומר, טרם כל יצירה חדשה אין מנוס מביטול ומחיקת המצב הקודם

הרב חיים ברים, כ"ב בסיון תשס"ט - 14/06/2009 05:00
"כִּי שָׁחָה לֶעָפָר נַפְשֵׁנוּ דָּבְקָה לָאָרֶץ בִּטְנֵנוּ, קוּמָה עֶזְרָתָה לָּנוּ וּפְדֵנוּ לְמַעַן חַסְדֶּךָ" (תהילים פרק מד פסוק כו-כז). בשם האברבנאל הסבירו את הכתוב: העפר מורה על זמן בו יהיו ישראל בשפלות, ואותו מצב נחות ושפל בו יהיו נחשבים כעפר חוצות מפאת היותם בדיוטא תחתונה, הוא הגורם שמשם יעלו משפלותם, יתחזקו ויפרצו עד למאד. כמו שנאמר (בראשית פרק כח פסוק יד) "והיה זרעך כעפר הארץ", ומתוך כך "ופרצת ימה וקדמה". וזוהי כוונת הכתוב "כי שחה לעפר נפשינו" ואחריו נאמר "קומה עזרתה לנו", שכיון שהגיעו לשפל המדרגה מיד יזכו לעלות ולהתעלות שוב בגלגל ההצלחה.

המהר"ל רגיל לשנות ולהזכיר רבות כלל יסוד בבריאה: "שכל הויה יוקדם לה ההעדר", כלומר, טרם כל יצירה חדשה אין מנוס מביטול ומחיקת המצב הקודם. דוגמא לדבר: כאשר זורע אדם מין זרע להצמיח ממנו פרי אדמה, לא יחל הפרח לפרוח טרם יהיה הגרעין והזרע נפסד בתכלית ההפסד, שרק אז יש מקום לבריאה ויצירה חדשה. לכן, כאשר שחה לעפר נפשינו - היא מעופרת בעפר וּכְלֹא חשיבא, אותו ביטול הוא הגורם ליש הגדול שיבוא אחריו. זהו שרמוז בדברי שלמה המלך "כיתרון האור מן החושך", שכוונתו כי יתרון האור וחשיבותו היא דוקא כאשר הוא נובע מתוך החושך שקדם לו.
מדברים אלו נמצינו למדים שההעדר אשר חזותו שחורה משחור, היא משדרת חורבן, סתירה והרס הטוב, הוא הוא סיבה וגורם להויה חדשה, שהרי בלעדיו לא תיכון הויה חדשה וממנו יתד ממנו פינה לכל הבניה המחודשת.

קורח שפיקח היה בא וחלק על כהונתו של אהרן, ומתוך פקחותו עלה בידו להטות לבב המונים מישראל לתמוך בו ובמחלוקתו, וכמעט שאין ספק שאילו היו מעמידים את כהונת אהרן למשאל – עם או בחירה, היה מצבו בכי רע, כי רבים הם הסיכויים שלא היה נבחר. אולם דוקא המצב הלזה שהציב את אהרן הכהן בשפל המדריגה הוא המצב שאף העלהו עד למעלה ראש.

בפרשתינו (פרק יח פסוק ח) נאמר: "וידבר ה' אל אהרן ואני הנה נתתי לך את משמרת תרומתי לכל קדשי בני ישראל לך נתתים" - שמפני שבא קרח וערער על הכהונה, בא הקב"ה לחזק את הכהונה האחוזה בידו של אהרן ואף הוסיף לו כ"ד מתנות כהונה לתת תוקף וחוזק לכהונה שבידו, כאותו מלך שלא רצה שיהיה אוהבו נתון בכל עת לערעורים חוזרים ונשנים בגין שדה שקיבל מהמלך, על כן בא וחתם לו על מתנתו בערכאות. וכמו שהזכרנו, שאותו ביטול אליו הגיע על ידי קורח - הוא זה שהעלהו הרבה יותר ממה שהיה בידו טרם חלק עליו קורח.

וכבר כתב המלבי"ם בביאור הכתוב "בקמים עלי מרעים וכו'" - "צדיק כתמר יפרח", שכל הרואה מכיר ואומר, שעל ידי זה עצמו שהמריעים קמים על הצדיק, על ידי זה יפרח כתמר ויתרומם ויצלח.