יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

שבת גדול לעם גדול

שבת זו הקודמת לחג הפסח מבטאת את גדולתו של עמנו, רחמנים וגומלי חסדים.יאה לה השם שבת "הגדול", כי גדול הוא העם

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת 'נתיבות עולם', י' בניסן תש"ע - 25/03/2010 15:39
טעמים רבים לשם המיוחד של השבת. יורשה לי להציע טעם נוסף.

הלכה פסוקה היא כי החל מראש חודש אדר יש לדאוג למעוטי יכולת ולעניים כדי שיוכלו לעשות גם הם את החג כראוי לבני מלכים, מגבית שנתית הנקראת – קמחא דפסחא – קמח לפסח.

כשמתבוננים בדבר לעומקו מגלים תובנה חדשה. מבנה נפשו של האדם הרגיל סובב סביב ציר אנכי. טבע מולד זה של בקשת טובת עצמו עומד קשור כצל לכל מחשבותיו ופעולותיו. בכל אשר יעשה ויפנה תלווהו המחשבה – מה יצא לי מזה? ומה זה יתן לי?

בורא האדם נתן בידו את הכוח והיכולת להתגבר על טבעו המולד, ולהפך לבעל יכולת נתינה, להעניק לזולת בלב חפץ ושמח. תהליך זה נעשה ע"י קיומן של מצוות הצדקה. פעולת הנתינה בחיוך ושמחה החוזרת ונשנית בכל שעה ויום מחלחלת לאיטה וקדושת המצוה משפיעה על האדם.
מסימני הזיהוי של האומה היותה גומלת חסדים – מטיבה לכל אחד ובכל דרך.

בעבר היו רבני הקהילות ששימשו כתובת לכל עניין ציבורי אחראים לכך, כל אחד בעירו. גם כיום למרות האחריות הציבורית ממשלתית על נושא הרווחה וסיוע לחלשים, נושאות עמותות הצדקה והחסד את נטל העול הכבד.

הסובב בימים אלו ברחובה של עיר יופתע לגלות עד כמה מצוה זו מקיפה כיום עשרות אלפי משפחות הנעזרות באחים מסורים בארץ ומחוצה לה התורמים לשם כך הון רב. טונות רבות של פירות וירקות מחולקים חינם או במחיר סמלי למען יוכלו הכל להסב לשולחן הסדר בכבוד ובשמחה.
אכן שבת זו הקודמת לחג הפסח מבטאת את גדולתו של עמנו, רחמנים וגומלי חסדים.

יאה לה השם שבת "הגדול", כי גדול הוא העם.
 
שבת שלום, ופסח כשר ושמח!