יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

חיים טברסקי

עת רצון בכל יום!

חיים טברסקי, מרוגש כולו לקראת השעה 1:43, מחפש ומוצא עיתות רצון בכל יום. למשל: בעת תשלום משכורת בזמן וקיום מצוות 'ביומו תיתן שכרו', בעת קביעת דין אלמנה ויתום ללא משוא פנים, או בעת השבת הלוואה בזמנה הנקוב, ועמידה בקיום הבטחה במועדה

חיים טברסקי (טור אישי) ט' בכסלו תש"ע - 26/11/2009 10:33
הוא התיישב על הספסל בכבדות, ר' יעקב. נאנח קלות, הוא קבע עם דני חברו הטוב פגישה דחופה לשעה 11:00 בדיוק. יום לחוץ היום והוא נורא ממהר. הגשם והפקקים עשו את שלהם, הוא איחר בכמה דקות, ודני ה'יקה' כבר יושב עם מישהו אחר והוא צריך להמתין.
דני הוא לא סתם 'יקה', הוא 'יקה' אמיתי, כזה שכל הליכותיו אומרות סדר סדר ועוד פעם סדר. אלו בדיוק התכונות שהובילו אותו לתפקידו הרם כאחראי על מחלקת הפיקוח העירוני באחת מהרשויות המקומיות הגדולות בארץ. סדר, זה מה שדרוש בתחום הפרוץ הזה, ומי כמו דני ידע להשליט אותו, וביד רמה.
הזמן עובר לאיטו, ר' יעקב מתנמנם קלות. החיים לא קלים, חולפת מחשבה מהירה בראשו העייף. זה עתה יצא מאסיפת עסקני השכונה ששמוהו אלוף לראשם, כשעל הפרק עומדת דרישתם של כמה הורים 'מיוחסים' להדק את החגורה בעניין אפיון תלמידי הת"ת ובית הספר במקום. גם הוא חושב כבר מזמן שהמכסה של 30% ספרדים היא מוגזמת, אפשר בהחלט לצמצם את זה ל-25% או אפילו ל-20% בלבד.
הוא עייף, ר' יעקב דנן, עייף מאוד. רק בשעה שלוש לפנות בוקר חזר לביתו, אחרי לילה עמוס רוחניות ברחבת הכותל המערבי, שם מקפיד ר' יעקב להשתתף במניין הקבוע של אמירת 'נשמת' בחצות הליל. הלילה, שהיה עת רצון מיוחד, המשיכו המשתתפים את התפילה גם לקריאת פרקי שירה ואמירת י"ג מידות בלבוש שק.
הטלפון המצלצל מעיר אותו מתנומתו והרהוריו. מי זה מחייג עכשיו? שוב פעם מרדכי עם הסיפור שלו. מרדכי הוא צדיק אמיתי, עסקן בשכונה אחרת, שרודף כבר כמה ימים אחרי ר' יעקב בגין שכרה של עובדת מסורה ששירתה נאמנה את הת"ת עליו מופקד ר' יעקב. לפני כמה חודשים היא יצאה לפנסיה, ואת מעט השכר שנותרו חייבים לה היא מבקשת לקבל. בינתיים, ללא הצלחה.
שלום ר' מרדכי, מה נשמע? עונה ר' יעקב בעייפות. עליכם שלום כבוד הרב, עונה מרדכי מהצד השני. בקשר למשכורת האחרונה של גולדה? הוא שואל כמעט רטורית. ומרדכי מהנהן בראשו, שוכח לרגע שהטלפון אינו מעביר סימני גוף לבן-השיחה. זה יהיה בסדר, ממשיך ר' יעקב. אני צריך רק לסגור כמה חורים בתקציב החודשי ואני מסדר את העניין. ובכלל, הוא ממשיך לרגע, אתה יכול להגיד לה, שהיא עשתה עבודת קודש, שכולנו שותפים לה, זה כבר שכר חשוב בזה ובבא, ואין טעם לרדוף אחרי בעניין בכל יום. כשיהיה לי, הוא ממשיך בפאתוס הרגיל שפתאום חזר לקולו, כשיהיה לי, אני כבר ארוץ אחריה. ברור?
מה קורה אצל דני? הוא ניגש לדלת, לוחץ קלות על הידית, מציץ פנימה, ומסמן לדני שהוא ממהר מאוד. אחרי עשר דקות הוא חוזר שוב על הפעולה, ומשלש אותה כעבור עשר דקות נוספות. יופי, סוף סוף ההוא הבין את הרמז, סיים ויצא, עכשיו דני פנוי כל כולו לשמוע את שבפי ידידו הטוב ר' יעקב.
הידידות ביניהם היא אמיצה ומיוחדת, לא נאריך בנסיבותיה כי אין כאן המקום לפורטם, אבל רבים הם, מהסוג הגלוי ומהסוג שאינו גלוי, זה הידוע ליודעי ח-ן (=חשבון הבנק).
מה בפיך, ר' יעקב ידידי, ומה הלחץ, לאן אתה ממהר היום, מתעניין דני. ור' יעקב שחכם הינו, נוקט במעשי רבקה אמנו ומשיב על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון.
דבר ראשון, דני, אני זקוק לעזרתך הדחופה בעניין של שמוליק. מה שוב קרה עם שמוליק? שואל דני. שלא תשאל, הוא עונה מיד. הבנאדם הוציא בשבוע האחרון עוד כמעט מטר וחצי מהמרפסת שלו לכיוון הגדר. ומה בכך? שואל דני שאלה לא שגרתית מבחינתו. האובססיה של ר' יעקב ידידו בכל הקשור לחריגות בניה של שכניו ותושבי שכונתו, נראו לו כבר מזמן כמוגזמים למדי. בסך הכל יש לו משפחה גדולה, והוא זקוק לכל מטר, הוא ממשיך בסגנון שכל כך נוגד את השקפת עולמו. זה גם בצד השני של הבניין וכלל לא קרוב למרפסת שלך, ממשיך דני להדהים את ר' יעקב.
אבל ר' יעקב בשלו, מתעטף בצעיף הצדקנות, ומסביר לדני שבכלל לא מדובר חלילה בצרות עין או חוסר פירגון. חלילה, הוא הלא מלווה לשמוליק מידי חודש סכומים נכבדים מקופת החסד השכונתית. הוא גם ידאג לקרן מקומית שתעזור לשמוליק להתמודד עם הקנס שבית המשפט לעניינים מקומיים יטיל עליו בגין בניה לא חוקית זו, הוא גם יכנס אסיפת רבנים למחות על העוול המתמשך מצד המחלקה המשפטית של הרשות המקומית כנגד תושביה החרדים של העיר. אבל כל זה אחרי יקרה רק אחרי שהוא יהיה בטוח שהנושא יטופל בצורה הטובה ביותר על ידי אנשי אגף הפיקוח העירוני בראשותו של דני ידידו, יטופל כראוי, בדיוק כמו שדני יודע לטפל, ודני עד היום לא איכזב.
ר' יעקב מביט בשעונו ופולט בבהלה: אוי מאוחר, ואז הוא נזכר שעליו להשיב גם על אחרון אחרון, והוא מתיישב שוב, ומספר לדני, כי הוא ממהר מאוד היום. דני החילוני אולי לא מבין באותיות הקטנות ולא בדיוק יקלוט על מה הוא מדבר, אבל בכל זאת הוא מספר לו.
היום עת רצון גדולה ומיוחדת. בדיוק בשעה 1:43, מצא מישהו בספר עתיק, יש מרווח זמן של 13 דקות, בהן אפשר לפעול ישועות גדולות ונצורות, ואני חייב להספיק להגיע לבית הכנסת השכונתי, לנצל את הזמן הזה באופן מיטבי. רק פעם בשבע שנים ישנה עת רצון מסוגלת שכזו, הוא מסיים. דני מניד בראשו, לא בדיוק מבין, אבל מברך את ידידו לשלום. ר' יעקב חובש את הכובע, ורץ לדרכו.
ברחוב גשם וקר, הוא רגיש להצטננות. הוא שולף מכיס מעילו את מגיני האוזניים המרופדים שקנה בשבוע שעבר וחובש אותם במהירות. לא, אסור לו להצטנן שוב, שלל מלאכות הקודש בהן הוא מחזיק בתפקידו כעסקן השכונתי, דורשות ממנו בריאות איתנה וכושר מירבי.
מגיני האוזניים שלו איכותיים כל כך, שאפילו קולו המסתלסל של שמעון התימני הזקן שיושב בפתח חנותו הסמוכה וקורא פרקי תנ"ך בקול רם, לא הצליחו להגיע לאוזניו. לו היה שומע אותם, אולי היה איזה אסימון שחוק מאוד נופל במוחו, סביר להניח. אבל הוא לא שמע, וחבל.
פִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים וּמַלְאַךְ הַבְּרִית אֲשֶׁר אַתֶּם חֲפֵצִים הִנֵּה בָא אָמַר יְדֹוָד צְבָאוֹת. . . וְעָרְבָה לַידֹוָד מִנְחַת יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם כִּימֵי עוֹלָם. . . וְקָרַבְתִּי אֲלֵיכֶם לַמִּשְׁפָּט וְהָיִיתִי עֵד מְמַהֵר בַּמְכַשְּׁפִים וּבַמְנָאֲפִים וּבַנִּשְׁבָּעִים לַשָּׁקֶר וּבְעֹשְׁקֵי שְׂכַר שָׂכִיר אַלְמָנָה וְיָתוֹם וּמַטֵּי גֵר וְלֹא יְרֵאוּנִי אָמַר יְדֹוָד . . .
  1. 1. כתוב כל כך טוב
    זופניק 26/11/2009 15:49
    השאלה מה עושים כדי שנפנים את הדברים